$
רכב

בלעדי לכלכליסט

רשות המיסים מכבידה שוב את האכיפה על הייבוא האישי: משנה את שיטת רישום הרכב

הרשות התריעה במכתב שיועד ישירות למשרד התחבורה, כי השינוי בוצע עקב "קשיים לא מעטים באימות הצהרות מצד הייבואנים" ומפרטת את השינויים שיחולו מהשנה הבאה; זאת לאחר שבשבוע שעבר הקפיא שר האוצר ישראל כץ מהלך שיזמה הרשות בנוגע לשינויי מס בתחום הייבוא הזעיר

תומר הדר 13:2815.12.20

רשות המיסים יוצאת במהלך נוסף המיועד להגביר את האכיפה על מייבאי מכוניות בייבוא זעיר לישראל, כך עולה מתוכנו של מכתב אשר שלחה רשות המיסים השבוע לייבואני הרכב השונים.

 

 

 

כיום פועלים בישראל שלושה סוגים של יבואני רכב, מכוח "חוק רישוי רכב" – החוק אשר מסדיר את מעמדם של יבואני הרכב השונים בישראל. יבואני הרכב מתחלקים לשלוש קבוצות: הייבוא הישיר, כלומר יבואנים אשר קונים את הרכב ישירות מן היצרן, יבוא עקיף, כלומר אלה שקונים מדילרים, סוכנים של יצרן הרכב בחוץ לארץ – וייבוא זעיר- כלומר סוכנים שנקראו בעבר כאלה של "יבוא אישי", אשר מייבאים ארצה מכוניות חדשות או כמעט חדשות.

 

יש להדגיש: רובן המכריע של המכוניות אשר מיובאות לישראל ביבוא אישי הן מכוניות יוקרה מדגמי מרצדס בנץ, ג'יפ, לנד רובר ואפילו למבורגיני ומקלארן.

מרצדס בנץ S class מרצדס בנץ S class

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט" – לפני כשבוע הודיעה רשות המיסים על מהלך אשר יועד לייצר הסדרה בתחום הייבוא הזעיר, אשר נוגע לגביית מס נוסף בגובה 7% גם במקרה של רכב משומש אשר מיובא ארצה. בתגובה למהלך של רשות המיסים (אשר פוגע בעיקר במייבאי רכבי יוקרה) מיהר שר האוצר ישראל כץ להודיע כי הוא יפעל לביטול מהלך זה. עד כה, יש לציין, לא בוטל המהלך.

 

ואילו השבוע שולחת רשות המיסים מסמך חדש – אשר נשלח ישירות להנהלת משרד התחבורה. במסמך מפרטת רשות המיסים מספר שינויי רישום של רכבים אשר ייובאו לישראל החל מהשנה הבאה. במפתיע מכתבה של רשות המיסים נפתח בהערה אשר מכוונת ישירות לאנשי משרד התחבורה (ויש שיפרשו זאת גם כביקורת על מהלכי שר האוצר ישראל כץ אשר בכיסאו הקודם כשר התחבורה קידם את הייבוא הזעיר).

 

שר האוצר כץ שר האוצר כץ צילום מסך: לע"מ

 

לפי תוכן המכתב: "רשות המסים מתמודדת עם אתגרים רבים בעת מיסוי כלי רכב המיובאים לישראל, במיוחד בתחום הייבוא האישי וכן יבוא בידי יבואנים זעירים ומקבילים. הגם שמשרד התחבורה מעודד מגזרים אלה לצורך קידום התחרות והפחתת העלויות לצרכנים, אנו כרשות המסים חווים קשיים לא מעטים באימות הצהרות כאלה ואחרות מצד הייבואנים". כלומר רשות המיסים מתריעה כי מהלכי משרד התחבורה לקידום הייבוא האישי הכניסו לענף גורמים שמידת יכולתם לעמוד בתקנות ובחוקי מדינת ישראל מוטלת בספק.

 

מכיוון שכך, רשות המיסים מבקשת לבצע שינוי במערכת אשר באמצעותה מדווחים יבואני הרכב השונים על דגמים חדשים אשר מיובאים ארצה. השינוי מתמקד בהוספה של מספר שלדת הרכב לדיווח על יבוא הרכב. כלומר- ברשות המיסים יוכלו לדעת בכל רכב אם מדובר בדגם "דומה" לדגם אשר כבר מיובא לישראל. במקביל, גם במשרד התחבורה שלחו הודעה אשר משנה את נהלי הייבוא לפיה מהשנה הבאה בכל הדגמים שיגיעו ארצה בייבוא אישי יוקצה לרכב רישיון רכב זמני בלבד עם הגעתו לישראל.

 

לאחר מכן יצטרך מייבא הרכב להגיע למכון טסטים ושם לפי הודעת משרד התחבורה: "תתבצע בנוסף לבדיקות התקינות בדיקת רכיבים בכפוף לפרמטרים המפורטים בנספחים המצורפים אל מול הרכב המיובא ואל מול קוד הדגם המופיע ברישיון הזמני של הרכב המיובא. מכון הרישוי יבדוק את התאמת קוד הדגם המופיע ברישיון הזמני לקוד הדגם המופיע באתר משרד התחבורה. באם נמצא כי קוד הדגם מתאים, יעביר המכון את מסמכי הרכב לאגף הרישוי לצורך הוצאת רישיון קבוע".

x