חברת נמלי ישראל מוציאה למכרז את הפעלת ממגורת הגרעינים בנמל חיפה
בתחום יבוא הגרעינים קיים מחסור בתשתיות מספקות זה שנים, ורק לאחרונה הממשלה החלה לטפל בנושא. הזוכה במכרז יפעיל במשך 6-10 שנים את הממגורה המשמשת לפריקת יותר ממחצית מהגרעינים והדגנים שמגיעים לישראל
חברת נמלי ישראל פרסמה ביום חמישי האחרון מכרז חדש לניהול, הפעלה ותחזוקה של הממגורה בנמל חיפה. מדובר במתקן שמשמש לפריקה של כשלושה מיליון טון גרעינים ודגנים שמגיעים מדי שנה לישראל, ולפי נמלי ישראל הם מהווים יותר ממחצית מסך הייבוא בתחום.
- נפתחה בדיקה: האם מספנות ישראל תוכל להחזיק בנמל חיפה
- עוזי יצחקי לא ימשיך לכהונה נוספת בתפקיד יו"ר חברת נמלי ישראל
- עכשיו זה רשמי: הנתבים של נמל חיפה עברו לחברת נמלי ישראל
מדובר בגרעיני חיטה, תירס, סויה, שעורה, ליפתית, חומר גלם שמשמש להכנת מזון או משמש בחלקו כמזון לבעלי חיים, כאשר המטענים נפרקים מהאניות ברציף ייעודי בנמל, מועברים לאחסון זמני במבנה הממגורות באמצעות מערכת מסועים ונמסרים למובילים בהתאם להוראות היבואנים. נפח הפעילות במקום מצריך מעבר של כ-60 אלף משאיות וכ-11 אלף קרונות בשנה לצורך שינוע הסחורות משם. שטח הממגורה הוא כ-25 דונם והוא מופעל מיום הקמתה על ידי חברת דגון.
היעדר תשתיות מספקות ליבוא גרעינים ידוע מזה שנים, אולם רק לאחרונה הממשלה החלה לטפל בו. השחקנים בתחום מעריכים שהנזק למשק מאי פריקת מטענים, תוך השארת האוניות בהמתנה בים לפעמים שבועיים ויותר, מגיע לכ-150 מיליון שקל בשנה.
במסגרת המכרז בנמל חיפה חברת נמלי ישראל מבקשת מהמשתתפים להציע את המחיר לטון שהמפעיל ישלם לה עבור פריקת כל טון תבואות ברציף הממגורה. הזוכה במכרז, לאחר שיקבל כתב הסמכה מהמדינה, יקבל הרשאה להפעלת הממגורה לתקופה של 6 שנים, כאשר לחברת נמלי ישראל תישמר הזכות להאריך תקופה זו בתקופות נוספות של עד 4 שנים, וסך הכל לעד 10 שנות הפעלה.
מנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן מסכם: "המכרז להפעלת הממגורה בנמל חיפה הוא צעד חשוב ונוסף בפעילותה של חברת נמלי ישראל לתייעלות במרחב הנמל בכלל ובפריקת התבואות הנשלחות לארץ דרך הנמלים".