$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

נפתחה בדיקה: האם מספנות ישראל תוכל להחזיק בנמל חיפה

לאחר שפורסם שמה כמתמודדת במכרז לנמל חיפה, החלה רשות התחרות לבדוק האם מספנות ישראל תוכל להחזיק בנמל במידה ותזכה במכרז, והאם לא ייווצר מונופול. מספנות ישראל: "אין מניעה לרכישה על ידנו"

ליאור גוטמן 08:0111.11.20

רשות התחרות החלה בבדיקת ענף הספנות עם דגש על אזור הצפון. ל"ככלליסט" נודע שאחת השאלות הנבדקות היא האם חברת מספנות ישראל תוכל להחזיק במקביל גם בנמל המספנות וגם בנמל חיפה, במידה ותזכה במכרז של המדינה.

 

מספנות ישראל ניגשה למכרז יחד עם DB מאיחוד האמירויות, והיא מתמודדת מול יותר מ־10 קבוצות שונות שמורכבות משחקנים בינלאומיים (ארה"ב, בלגיה, טורקיה ובריטניה), כמו גם שורת שחקנים מקומיים. הגשת ההצעות הכספיות תתקיים בפברואר 2021, עם תג מחיר מינימאלי של כמיליארד שקל. המבדיל את מספנות ישראל משאר הקבוצות, הוא אחזקות ופעילות בתחום הספנות במשק הישראלי, לרבות אחזקת רציף. ברשות התחרות חיכו שהמדינה תסיים את השלב הראשון של המכרז, ולאחר פרסום זהות המשתתפים, היא החלה לבדוק את כלל התחרות בתחום בצפון.

 

מיכל הלפרין הממונה על התחרות מיכל הלפרין הממונה על התחרות צילום: אלכס קולומויסקי

 

בשנה הבאה יפתח בחיפה נמל שני שיופעל על ידי SIPG הממשלתית הסינית ויתמחה רק בשינוע, העמסה ופריקת מכולות. לפיכך, ברשות התחרות ירצו לוודא שהמשתמשים והלקוחות יוכלו לקבל את מרב ההצעות להובלת מטען כללי, כשהאפשרות היא להשאיר את המצב הקיים - שני ספקי שירות, הנמל הסיני ונמל חיפה - או לאפשר שימוש בנמל מספנות ישראל כספק שירות שלישי, בעיקר אם מספנות ישראל תזכה במכרז ותחזיק גם ברציפי המספנות וגם ברציפי חיפה. החשש הוא שאחזקה כפולה תיצור מעין מונופול.

 

ברשות התחברות אישרו שהנושא בבדיקה.

 

מחברת מספנות ישראל נמסר: "שיתוף הפעולה של תעשיות מספנות ישראל עם DP WORLD והנסיון של שתי החברות יאפשר לנמל חיפה להתמודד מול שאר הנמלים ולהיות גורם משמעותי בתחרות העזה הצפויה בתחום הנמלים בישראל. לעניין רשות התחרות, בדקנו את הנושא בעזרת מומחים לדבר, אנו סבורים שאין מניעה לרכישה על ידנו אבל אנו בקשר עם רשות התחרות ונמלא אחר החלטתם, כולל אם תכלול תנאים". 

x