החלטות ירוקות: הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הפסקת הקמה של תחנות כוח
משרד האנרגיה מוביל החלטה לבטל הקמת תחנות כוח עתידיות במטרה להעלות את רף הייצור של החשמל הירוק מ-17% עד ל-30% תוך תשע שנים. במקביל, אמורה הממשלה לאשר הצעה של המשרד להגנת הסביבה להקמה של ועדת מנכ"לים אשר תיבחן את עתיד אזור מפרץ חיפה והתעשייות המזהמות שבו
דיוני הממשלה ביום ראשון הקרוב צפויים לכלול שני נושאים שעשויים לקבע את מדיניות האנרגיה של מדינת ישראל לשנים הבאות.
כפי שפורסם בכלכליסט משרד האנרגיה מוביל החלטה לבטל הקמת תחנות כוח עתידיות, זאת לטובת העלאת רף ייצור "החשמל הירוק" הרשמי מ-17% עד ל-30% תוך תשע שנים. לפי משרד האנרגיה עד שנת 2023 יוקמו רק תחנות כוח שצמודות לתחנות כוח קיימות עם אישור הקמה רשמי ממוסדות התכנון.
- משרד האנרגיה מבטל תחנות כוח לטובת חשמל מהשמש
- המשרד להגנת הסביבה: "להגדיל יעד ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות ל-40%"
- או.פי.סי אנרגיה נכנסת לארה"ב: רכשה את CPV ב-630 מיליון דולר
נוסח ההחלטה מציין במפורש ש"לא יאושרו הסמכות לתוכניות חדשות למתקנים לייצור חשמל בגז טבעי ברמה הארצית", כאשר הצעדים המשלימים הם הקמת קרן של אגף התקציבים לעידוד אנרגיות מתחדשות, חובה על הקמת מתקנים סולארים במכרזי החשב הכללי ושינוי תמהיל הדלקים עם אפשרות לייצוא יותר גז למדינות שכנות בעקבות צמצום הביקוש שלו בשוק המקומי.
בשבוע האחרון עוד התנהלו דיונים להעלות שנית את הרף לטווח של 40%, אולם הדיונים הסתכמו בטענה שנוסח ההחלטה קובע שעד דצמבר 2023 "יגישו שר האנרגיה ושר האוצר לאישור הממשלה את התנאים והקריטריונים להסמכה להכנת תוכנית לתשתית לאומית לייצור חשמל, וזאת בהתאם לצרכי המשק עד לשנת 2040". כאשר שם ניתן יהיה לתקן את רף הייצור של החשמל הירוק באם יתגלה שהמדינה מתקדמת ביעדיה.
במקביל, משרד ראש הממשלה והמשרד להגנת הסביבה מביאים לאישור את התכנית להקמת ועדת מנכ"לים שתבחן את עתיד אזור מפרץ חיפה. ההחלטה פורסמה כבר לפני כחודשיים ולא ניכרים בה שינויים מרחיקי לכת בנוסח הסופי.
מדובר בהקמת צוות בין משרדי אותו יוביל משרד ראש הממשלה, עם נציגים מאגף התקציבים במשרד האוצר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מנכ"ל משרד האנרגיה, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, ראש המועצה לביטחון לאומי, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, ומנכ"לית מנהל תכנון והיועץ המשפטי לממשלה.
באופן תמוה הוועדה לא כוללת נציג של משרד התחבורה, למרות שבמפרץ חיפה יפעלו מהשנה הבאה שני נמלי ים נפרדים. זאת בתוספת למספנות ישראל שפועלים באזור, עם תוכניות לחיבור רכבת ישיר שיוביל מטענים מזרחה משם לאזור הגבול עם ירדן. על אלו יש להוסיף את נמל התעופה הקיים ואת שירותי המטרונית, כאשר ההערכה היא שמי שייצג את משרד התחבורה ואת צרכיו יהיו רק אנשי אגף התקציבים.
כך או כך, הוועדה תדון בעתיד התעשייה הכבדה עם דגש על הבטחת רציפות התפקוד של משק האנרגיה הלאומי בטווח הקצר הבינוני והארוך; צרכי דיור ופיתוח עירוני של מטרופולין חיפה; פיתוח כלכלי ואזורי, הגברת הפריון ועידוד השקעות; צרכי תעסוקה קיימים ועתידיים במטרופולין חיפה.
עוד נושאים על הפרק: סיכונים מחומרים מסוכנים, זיהום אוויר, שיקום קרקע והיבטים סביבתיים נוספים. בהצעה מדגישים שנכון לעכשיו אין משמעויות כלכליות לוועדה, אולם היא מחויבת להגיש מסקנות כבר במהלך הרבעון הראשון של 2021 ולאחר שימוע ציבורי, כאשר רק לאחריה תגובש תוכנית לטווח ארוך עם מימון ולוח זמנים מחייב.
מבתי הזיקוק מסרו בתגובה שהם "מברכים על הקמת הוועדה, שתוכל לבחון את סוגיית התעשייה במפרץ חיפה בראייה כוללת - החשיבות והתרומה למשק כולו, העצמאות והבטחון האנרגטיים, תרומה מהותית לתעסוקה בפריפריה ונתוני סביבה אמיתיים המוכיחים את השיפור הניכר שביצעו מפעלי הקבוצה בשנים האחרונות".