השרים הבטיחו, מחיצות המגן עדיין לא עלו לאוטובוס
בצלאל סמוטריץ' ומירי רגב התגאו בזירוז התקנת מחיצות להגנת נהגי התחבורה הציבורית מקורונה ומאלימות. אבל יותר מחצי שנה לאחר פרוץ המגיפה, הותקנו מחיצות רק ב-1,000 אוטובוסים, כעשירית מהדרוש. משרד התחבורה: "ההתקנות התקדמו מאוד"
מחדל האוטובוסים: אחרי חודשים של הבטחות והצהרות ממשרד התחבורה, הותקנו עד עכשיו מחיצות מגן להגנת הנהגים מקורונה ומאלימות בפחות מ-1,000 אוטובוסים, כעשירית ממספר האוטובוסים בחברות התחבורה הציבורית. כך עולה ממסמך של המשרד שהגיע לכלכליסט.
- משרד התחבורה בוחן הרחבת התדירות ושעות הפעילות של התחבורה הציבורית
- השרה רגב: יש להימנע משימוש בתחבורה ציבורית שלא לצורך
- משרד התחבורה ביטל קווים, הנוסעים נתקעו בתחנות
שני שרי תחבורה כבר התהדרו בקידום ההתקנות, לאחר גל אלימות נגד נהגים ופרוץ המגפה. ב-6 במאי הודיע שר התחבורה דאז בצלאל סמוטריץ' כי סיכם עם האוצר על מימון בסך 40 מיליון שקל להתקנת המחיצות ב-6,000 אוטובוסים. ב-18 ביולי הכריזה שרת התחבורה שהחליפה אותו, מירי רגב, שהבטיחה ייצור סדרתי מהיר והתקנה של המחיצות.
אולם שלושה חודשים מאוחר יותר הותקנו פחות מאלף מחיצות באוטובוסים, למרות שאושרה התקנה ב-4,500 אוטובוסים. זאת בזמן שאתר משרד הבריאות דווח אמש כי רק בשבועיים האחרונים נרשמו יותר מ-1,130 מקרים שבהם נסע נוסע מאומת בתחבורה הציבורית. בענף מעריכים כי בגל הראשון של הקורונה נדבקו בנגיף כ10% מהנהגים. אין עדיין נתונים על הגל השני.
חברת דן היא שיאנית התקנות, עם 600 מתוך 900 האוטובוסים שלה. שאר החברות נמצאות הרחק מאחור: באגד, שמפעילה יותר מ-3,000 אוטובוסים, הותקנו מחיצות רק ב-145 אוטובוסים, כאשר עוד 800 יותקנו באוטובוסים חדשים שהזמינה החברה, אך יגיעו רק במהלך השנה הבאה. בקווים הותקנו רק 130 מבין 920 אוטובוסים. באפיקים רק 40 מתוך 600.
ההתקנה מתנהלת באיטיות, בהתאם לקצב אישור אבי הטיפוס של המחיצות לכל דגם אוטובוסים שבחברות, והגעת המימון ממשרד התחבורה. המפעילות גם הופתעו לגלות אחרי שהמשרד הבטיח לממן את ההתקנה, כי הן נדרשות לשאת בחלק מהעלות. המשרד מממן 4,000 שקל לכל אוטובוס, אבל המתקינות גובות 4,400 שקל.
מארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית נמסר כי: "לא ברור מה קבינט הקורונה עשה עד כה בכל הקשור לתחבורה ציבורית. איך ייתכן שמפרוץ המגיפה ועד היום עדיין לא מיגנו את האוטובוסים ואת הנהגים. יתר על כך, עד היום לא תיקצבו את החברות וחייבו אותם לבצע חיטויים ותיגבורים למען הנוסעים. לצערנו, הרגולציה המאסיבית אשר מנהלת את התחבורה הציבורית בימי הקורונה חייבת להיפסק. הגיע הזמן להתחיל לדאוג לאנשים שמחזיקים את ההגה ולהגן עליהם. מדובר בכדור שלג שחייבים לעצור לפני שיגיע הגל השלישי והגל הרביעי של הקורונה. אדישות מקבלי ההחלטות יכולה להרוג את הנהגים".
במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים אישרו כי עד כה הותקנו רק 1,000 מחיצות באוטובוסים. ״בניגוד לנטען תוכנית מחיצות המיגון מתקדמת מאוד ונכון לרגע זה הושלמו הזמנות של כ-50% מכלל המחיצות הנדרשות. התהליך המורכב כלל פתרון בעיות בטיחות והנדסת מוצר שהצריכו מציאת פתרונות יצירתיים לביצוע הפרויקט. יודגש כי בהנחיית שרת התחבורה ניתנה תקינה למפעלים נוספים כדי לאשר את האצת ההתקנה של המחיצות באוטובוסים״.