חיסול המכרז בנתב"ג: יו"ר איגוד המוניות הורשע בסיכול הפחתת תעריפי נסיעה
יהודה בר-אור הואשם ברתימת נהגי האיגוד "לחסל" מכרז להוזלת תעריפי הנסיעה מנתב"ג ב-31%. יוחסה לו עבירה על חוק התחרות - קביעת קו פעולה בידי איגוד עסקי. שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים חנה מרים-לומפ הרשיעה אותו. בר אור: נלמד את הדברים ונגיב בהתאם
- מכרז המוניות של נתב"ג מגיע לביהמ"ש: כתב אישום נגד יו"ר איגוד הנהגים
- יו"ר איגוד בעלי המוניות נחקר ברשות ההגבלים בחשד להכשלת מכרז המוניות בנתב"ג
- רשות התחרות מציגה: כישלון כפול בשוק הקמעונאות
בכתב האישום שהגישה רשות התחרות בדצמבר 2017, היא האשימה את בר-אור בעבירה של קביעת קו פעולה בידי איגוד עסקי.
על פי הראיות שאספה הרשות בחקירה, ונחשפו ב"כלכליסט", בר-אור הנחה אלפי נהגי מוניות ברחבי הארץ לחבל בתוצאות המכרז שפרסמה רשות שדות התעופה (רש"ת) בינואר 2017.
לאחר הגשת כתב האישום הגישו האיגוד ובר-אור בקשה לבטל את כתב האישום מטעמים של הגנה מן הצדק ואכיפה ברננית.
שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, חנה מרים לומפ, דחתה את הטענות. היום כאמור היא הרשיעה את בר-אור בעבירות.
בר-אור לנהגי המוניות שלא לשתף פעולה
הכרעת הדין עוסקת במכרז שהוציאה רשות שדות התעופה לזיכיון להפעלת מוניות מנתב"ג. במכרז זה זכו חברת Gett ותחנת מוניות הדר-לוד שהציעו מתן הנחה של 31% לנסיעות מנתב"ג. על פי הכרעת הדין, לאחר פרסום תוצאות מכרז רשות שדות התעופה, קרא בר-אור לנהגי המוניות שלא לשתף פעולה עם תוצאות המכרז ולא לתת הנחה של 31%. בר-אור עשה זאת באמצעות שורה של ראיונות בתקשורת, הודעות שנשלחו לחברי האיגוד בטלפון ומודעה שנשלחה לתחנות המוניות.
על פי הכרעת הדין, בר-אור פעל כדי להניע את נהגי המוניות שלא לתת את ההנחה שנקבעה במכרז, וזאת מתוך חשש שההנחה במכרז תפגע במאבקו נגד הפחתת מחיר הפיקוח בכל הארץ. "הראיות המפורטות", נכתב, "מלמדות באופן חד משמעי, כי הנאשם הוא הגורם המשמעותי ביותר בענף המוניות בישראל".
בית המשפט את טענתו של בר אור לפיה לא ניתן היה כלל להעניק הנחה על מחיר המונה וכי זאת היתה הסיבה לקריאתו לנהגי המוניות. נקבע כי ניתן היה להגיש הצעה במכרז הכוללת הנחות על מחירי המונה, וכי קריאותיו של בר אור לנהגי המוניות נבעו משיעור ההנחה הגבוה שהוצע ולא משום חששו ממבנה המכרז.
בשיחה עם כלכליסט אומר בר-אור שההאשמה שהוא כאילו גרם למכרז להתרסק הוכחה כלא נכונה והיא נפלה. לעניין ההאשמה שהוא כן הורשע בה אמר שהוא ילמד את פסק הדין עם עורכי דינו ויגיב בהתאם. "אני רואה בחומרה רבה את הניסיון מיו"ר איגוד להודיע לנהגים לנסוע רק על פי מונה. אולי בניתי את התפקיד שלי לא נכון והשופטת החליטה מה שהחליטה. הטיעונים לעונש יתקיימו בינואר ונאמר את דברינו", אמר. על פי ההערכות מנעד העונש שעשוי להינתן ינעו בין קנס כספי, עבודות שירות או שילוב של שניהם. בתיאוריה, העברה שבר-אור הורשע בה עלולה במקרה קיצון להוביל למאסר של עד 3 שנים.