בלעדי לכלכליסט
התעשייה האווירית מגייסת 30 מיליון דולר עבור קרן להסבת טכנולוגיות צבאיות לאזרחיות
מחפשת שותף להקמת הקרן, שתסב פיתוחים בתחום המלט"ים, הלוויינים, האבטחה והשליטה מרחוק; התעשייה האווירית אף הקימה חברת בת באוסטרליה שתספק כלי רכב אוטונומיים למכרות, על בסיס מערכות שנמכרו לצה"ל
הכוונה היא להקים בשלב הראשון קרן בהיקף של 30 מיליון דולר, ובהמשך קרן נוספת בהיקף של 100-200 מיליון דולר. התוכנית אושרה כבר בידי דירקטוריון תע"א ורשות החברות, כאשר הקרן הראשונה אמורה לצאת לדרך ב-2021, לאחר שעד סוף השנה תבחר החברה שתי קבוצות - שאחת מהן תהפוך לשותפה בתוכנית.
התעשייה האווירית היא החברה הביטחונית הגדולה בארץ, עם 15 אלף עובדים, מהם 6,000 מהנדסים, ופעילות בים, ביבשה, באוויר ובחלל, בעיקר בתחום הטילים, מטוסים ללא טייס, מכ"מים, סייבר וכלים לא מאויישים. ב-2019 היא דורגה שנייה מבין החברות הישראליות שהגישו הכי הרבה בקשות חדשות לרישום פטנטים, עם 43 - כמו חברת ידע של מכון ויצמן - ואחרי ביונסנס וובסטר, עם 134.
- אחרי הסערה מסתמן: התעשייה האווירית תייצר את כנפי ה-F35 לאמירויות
- הפרקליטות סוגרת את התיק הפלילי נגד יו"ר ועד עובדי תע"א יאיר כץ
- יוון במגעים לרכישת טילים והשבחות מטוסים מישראל
בתעשייה האווירית זיהו שורה ארוכה של טכנולוגיות ומוצרים של החברה שמתאימים לאזרוח, ובהם טכנולוגיות בתחום הרכב האוטונומי, או מל"טים שממריאים ונוחתים אנכית ויכולים לשמש להובלת מטענים - תחום בו מתמחה יצרנית המל"טים בלובירד, שרכשה לאחרונה. תחומים נוספים כוללים לוויינים, סייבר, פתרונות אבטחה, מערכות שליטה וניהול זירה שבה פועלים כלים אוטונומיים באוויר, בים ויבשה, סיבים אופטיים שניתן לשלב בגשרים ומנופים על מנת להתריע על סדקים, ועוד.
בגל הראשון של הקורונה פיתחה התע"א 32 מיזמים לשימוש בטכנולוגיות של החברה למלחמה בנגיף, כאשר ארבעה מהם אמורים לעבור לשלב המסחרי: מכ"ם שעוקב אחרי המדדים הרפואיים של חולים ללא מגע, חיטוי חדרי ניתוח ומתחמים סגורים, חיטוי מטוסים, ומערכות בריאות דיגיטליות לאיסוף ועיבוד מידע של מצב החולה באמצעות בינה מלאכותית.
"המטרה היא לקחת טכנולוגיות צבאיות פורצות דרך שיש בחברה ולמקסם אותן לתחום האזרחי", מסביר סמנכ"ל פיתוח עסקי בתע"א, חזי ישראל, שמוביל את הפעילות. "השותף בו נבחר יביא את המומחים לגיוס הכסף, עבור פרויקטים שאת חלקם נלווה עד לפיתוח ומכירה של מוצר, וחלקם עד לאקזיט. תהיה ועדת השקעות שתעשה סקאוטינג במפעלי התע"א, אנשים עם סיווג מתאים לבחון מה רלוונטי מבין שלל טכנולוגיות מסווגות בחברה. זה גם יתן מענה ליוזמות של מהנדסים בחברה שיוכלו להציע רעיונות לסטארט אפים, ויוכלו לממש אותם דרך החברה, גם כאשר לא מדובר במוצר צבאי, אנשים שעד היום היו מאבדים". בחודש הקרוב יפורסם RFP, שיתחיל תהליך תחרותי לבחירת השותף למהלך.
השאיפה לאזרח טכנולוגיות צבאיות מתקדמות מלווה את התעשיות הביטחוניות בארץ כבר שנים, עם הצלחה מוגבלת. רפאל הצליחה למכור בשנות ה-80 טכנולוגיות לחברת הסלולר האמריקאית ורייזון בכמה עשרות מיליוני דולרים, ואחראית לאקזיט הגדול בתחום – חברת גיוון, שנמכרה במיליארד דולר, ופיתחה גלולה לסקירת המעי הגס באמצעות מצלמה, המתבססת על טכנולוגיות לטילים מונחי טלוויזיה של רפאל. התעשייה האווירית הציגה לפני יותר מעשור את הטקסיבוט, גרר מטוסים היברידי ואוטונומי שחוסך זיהום ורעש בשדות תעופה, אולם נמכר עד כה רק ללקוחות בודדים, לאחר שרשויות התעופה חייבו את הפעלתו במצב מאויש, וטרם זכה להצלחה המסחרית המקווה.
"הטכנולוגיה, הפטנטים, והמוצרים של התעשייה האווירית הם מעמודי התווך של בטחון מדינת ישראל ומדינות שותפות נוספות בעולם, והושקעו בהן עשרות מיליארדי דולרים", אומר הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית. "ההשקעה במחקר ופיתוח בחברה מגיעה למעל שלושה מיליארד שקל בשנה. כחלק מהמהפך העסקי בשנים האחרונות בחברה, אנחנו פועלים להסבה ומסחור מוצרים, פטנטים וטכנולוגיות שברשותנו, לטובת שימושים אזרחיים בעולם הרפואה, החקלאות, והתחבורה, ואחרים. לטובת היוזמה תוקם זרוע ייחודית למסחור ואזרוח".
בינתיים כבר חתמה התע"א על הסכם עם Bis האוסטרלית, לאספקת רכבים אוטונומיים למכרות. השתיים הודיעו אתמול (ג') על הקמת חברת Auto-mate המשותפת, שתנצל את הידע של חבת הבת של תע"א, אלתא, בפתרונות אוטונומיים להגנת גבולות, דחפורים נשלטים מרחוק ושיירות לוגיסטיות לא מאויישות. Bis היא חברת לוגיסטיקה אוסטרלית בתחום הציוד והלוגיסטיקה לענף הכרייה שפועלת מעל ל-100 שנים, ואף מפתחת כלי מכרות ייעודיים. החברה המשותפת הוקמה בהשקעה של כמה מיליוני דולרים של השותפה האוסטרלית, ותוכל למכור או להחכיר כלים אוטונומיים אזרחיים למכרות ברחבי העולם. שוק הרכבים האוטונומיים למכרות, שחוסך למפעילים עלויות כוח אדם, צפוי להגיע למכירות בהיקף 3.2 מיליארד דולר ב-2023, כאשר כ-70% מהשוק מרוכז באוסטרליה.
"אנחנו נמצאים כבר 15 שנה בתחום האוטונומי הצבאי, שיכול לחסוך למכרות הוצאות רבות בתחום ההפעלה", אומר יואב תורג'מן, סמנכ"ל התע"א ומנכ"ל אלתא. "אפשר להפוך משאיות של מאות טון לאוטונומיות. השותף מביא את הכסף ואנחנו את הטכנולוגיה".