נסיעות במונית יוגבלו לנוסע אחד, ברכבת הקלה לא יהיו הגבלות
ועדת הכלכלה של הכנסת תתבקש מחר לאשר את ההוראות החדשות שמגדירות את פעילות מערכי התחבורה הציבורית בימי הסגר
ועדת הכלכלה של הכנסת תתבקש לאשר מחר (ב') את ההוראות החדשות שמגדירות את פעילות מערכי התחבורה הציבורית בימי הסגר. מטרת התקנות להסדיר את מסגרות העבודה בתקופת הסגר השני, וזאת לאחר ההחלטה על צמצום שירותי התחבורה הציבורית. אלו כזכור קבעו תפוסה של עד 50% באוטובוסים, כאשר הפעילות בימי השבוע לאחר 10 בלילה, כמו גם בשישי ושבת תבוטל.
- התחבורה הציבורית מתכווצת - האוטובוסים והרכבת יעבדו רק באמצע השבוע ועד עשר בלילה
- המדינה בדרך לסגר, שירותי התחבורה הציבורית שוב יצומצמו
- "רבעון קורונה" קשה לרכבת: צניחה של 97% בהכנסות מנוסעים, הרווח הנקי נחתך בחצי
עיון בנוסח התקנות מלמד שכלל המפעילים יחויבו בהצבת שלט שאוסר על כניסת נוסעים שסובלים מחום, שיעול או שנחשפו לחולי קורונה. עוד עולה מהתקנות שמפעילי תחבורה ציבורית יקבלו הגדרה מרחיבה, כולל הכרמלית בחיפה וכל התחנות המרכזיות ברחבי הערים. השוהים במתחמי התחנות יחוייבו בשמירת מרחק כאשר מפעיל המתחם יגיש בקשה מראש לתת שירות לאזרחים, והוא יינתן רק לאחר התקנת מחיצות (למשל בעמדות המודיעין או בקופות).
כלל השוהים במתחם יחויבו בתשאול לגבי תסמינים ועטיית מסכה, כאשר מפעיל התחבורה הציבורית יהיה רשאי למנוע כניסה למתחם באם מסכת הפנים אינה ממוקמת כראוי (למשל רק על הסנטר). מפעילי התחבורה הציבורית עוד יהיו אחראיים על שמירת מרחק של לפחות שני מטרים בין נוסע לנוסע, פעולה שלא ברור איך תתבצע ומי יאכוף אותה לאורך כל שעות היום, כאשר במקביל הוא יחוייב בפעולות חיטוי לאורך כל שעות ההפעלה של כלי הרכב ואולמות הנוסעים.
במקביל נקבע שכל מקומות הממכר למזון ושתיה יבוטלו, לרבות הצבת שולחנות, אלא אם כן מקום הממכר כבר היה קיים שם קודם. כאן המדינה מנסה "לרוץ בין הטיפות", כך שמצד אחד לא תפגע יכולתם של בעלי עסקים לעבוד, ומצד שני היכולת להפיץ את הוירוס תקטן.
בחלק השני של התקנות המדינה סותרת את עצמה. מצד אחד קיים איסור להסיע במונית יותר מאדם אחד, או להפעיל רכבת או אוטובוסים בתפוסה של מעל ל-50% (כלומר עד כ-30 נוסעים באוטובוס ועד כ-500 איש במערך רכבות), אולם מנגד הרכבת הקלה בירושלים, שיכולה להסיע מאות אנשים בכל קרון, תפעל ללא הגבלה. הנסיעה ברכבת ישראל תחויב בהזמנת שובר מראש, כאשר מספר השוברים שנוסעי יכול להזמין בבת אחת או ביום אחד יוגבל מראש.
המדינה מציבה סרגל ענישה למי שיפר את ההוראות: הפעלת אוטובוס או מתחם ללא אישור ממשרדי הממשלה יחייב את המפעיל בקנס של 2000 שקל; אי העמדת חוצצים בין הצוות לנוסעים יטיל אף הוא על המפעיל קנס של 2000 שקל, סכום שיוטל גם על מי שלא הציב שילוט או הכוונה לציבור. הכנסת נוסע ללא מסכה תחייב בקנס של אלף שקל לכל לקוח ואילו אי מניעת אכילה או ממכר מזון יחייב את המפעיל בקנס של 5000 שקל.
את כל התקנות הללו יאלצו לאכוף סדרנים, כאשר המדינה מרחיבה את מנעד השומרים על התקנות, כאשר פרט למשטרה מי שיהיה רשאי לקנוס יהיו גם פקחי רשות הטבע והגנים או פקחי אתרי ההנצחה של כוחות הביטחון. שוטרים יהיו רשאים לעכב אדם מכניסה למתחם תחנת תחבורה ציבורית ואף למנוע את נסיעתו, והכל בשם שמירה על בריאות הציבור. באופן מפתיע, למרות שהסגר אמור להסתיים ב-11 באוקטובר, תוקף התקנות שיאושרו בוועדת הכלכלה יפוגו 28 יום החל משלשום (שישי האחרון), כלומר מספר ימים אחרי שתם הסגר.