$
בארץ

"רבעון קורונה" קשה לרכבת: צניחה של 97% בהכנסות מנוסעים, הרווח הנקי נחתך בחצי

לפי דיווחי החברה לרבעון השני, הרווח הנקי הסתכם בכ-2.8 מיליון שקל. נפילה של 50% לעומת 5.6 מיליון שקל אשתקד - בגלל "התפשטות הנגיף והפסקת תנועת הרכבות לנוסעים"; לרכבת גירעון בהון החוזר של כ-114 מיליון שקל, אולם דירקטוריון החברה קבע "לשנתיים הקרובות צפויים תזרימי מזומנים חיוביים, לכן הדבר אינו מצביע על בעיית נזילות"

ליאור גוטמן 20:0920.08.20

הסגר הכללי שהוטל על אזרחי המדינה, בשילוב הצניחה בשימוש בתחבורה ציבורית, מקבלים היום (ה') ביטוי בתוצאות הכספיות של רכבת ישראל: לפי דיווחי החברה היא סיימה את הרבעון השני של 2020 עם חיתוך של כ-50% ברווח הנקי, שהתסכם בכ-2.8 מיליון שקל. זאת לעומת רווח נקי של כ-5.6 מיליון שקל ברבעון השני של 2019.

 

 

ברכבת מספרים את מה שאזרחי המדינה הרגישו בפועל, ומזכירים ש"החל מיום 11 במרץ החלו הגבלות, בהם ירדה הדרגתית תנועת הרכבות וביום 26 במרץ, 2020 הופסקה לחלוטין תנועת הרכבות עד 21 ליום ביוני, 2020. בעקבות התפשטות הנגיף והפסקת תנועת הרכבות לנוסעים, חלה ירידה משמעותית בפעילות החברה, בעיקר במגזר הנוסעים עיון בתוצאות החברה", אומרים שם.

 

ואם זה לא מספיק בחברה מחדדים שהחברה החליטה לוותר על דמי השכירות מהלקוחות שונים בין 1 במרץ ועד 21 ביוני, ועל זה הוסיפו הנחה שנייה, קטנה יותר ובהיקף של כ-15%, על התקופה בין 22 ביוני עד סוף יולי.

רכבת ישראל רכבת ישראל צילום: דוברות רכבת ישראל

 

השורה התחתונה של המציאות הזו היא שסך ההכנסות שלה (הסעות, הובלה ודמי הפעלה) הסתכמו בכ-510 מיליון שקל, ירידה של כ-22% ביחס לרבעון השני של 2019. בפילוח למגזרי הפעילות עולה שהכנסות החברה מהסעת נוסעים הסתכמו בכ-5 מיליון שקל בלבד, התרסקות של 97% ביחס להכנסות מהסעת נוסעים ברבעון המקביל בשנה שעברה. לשם המחשה ברבעון השני של 2020 הסיעה הרכבת רק כ-300 אלף איש, לעומת כ-16.8 מיליון שקל בשנה שעברה. גם ההכנסות מהובלת מטענים צנחו מ-48 ל-40 מיליון שקל בלבד,

 

מנגד, ההכנסות מדמי ההפעלה רשמו עלייה של כ-11% לרף של כ-453 מיליון שקל. מדובר במעשה בסובסידיה מצד המדינה, כאשר לרגל המצב התשלום מצד משרדי האוצר והתחבורה לא נמדדו על פי תפוקות של הסעת נוסעים, הובלת מטענים או אפילו עמידה בלו"ז הנסיעות, והוא פשוט נמדד ע"פ הוצאות החברה, שכוסו מקופת האוצר באופן שוטף.

 

למזלה של הרכבת השבתת החברה גררה צניחה בעלויות התפעול, לרבות צמצום בולט בהוצאות שכר, דלק, שמירה וניקיון. כזכור רכבת ישראל הוציאה אלפי עובדים לחל"ת (שכולם חזרו מאז), כך שסך הוצאות החברה הסתכמו ברבעון המדווח בכ-467 מיליון שקל, ירידה של 24% ביחס לרבעון השני של 2019, כך שלמעשה קיזוז הוצאות התפעול "הצילו" לחברה את השורה התחתונה של הרבעון השני.

 

עוד מדווחת הרכבת על עליה בהוצאותה השיווק מ-1.5 ל-5.5 מיליון שקל, רובם ככולם על מסעות הסברה על הגבלות הנסיעה והחזרה לשגרה. הרווח התפעולי של הרכבת הסתכם בכ1.74 מיליון שקל, זאת לעןמת רווח תפעולי של כ4.6 מיליון בדנה שעברה. הוצאות המימון נותרו ללא שינןי מהותי והסתכמו הרבעון בכמיליון שקל.

 

"אין בעיית נזילות"

 

ברכבת מספרים שלחברה גירעון בהון החוזר של כ-114 מיליון שקל, אולם דירקטוריון החברה קבע השבוע ש"בתחזית תזרים המזומנים החזוי של החברה לשנתיים הקרובות, לפיהם לחברה צפויים תזרימי מזומנים חיוביים בעתיד הנראה לעין ולפיכך כי קבע קיום גירעון בהון החוזר אינו מצביע על בעיית נזילות".

 

בשלישי הקרוב תתכנס אספת המניות של החברה כדי לאשר את דחיית התשלום האחרון של שתי סדרות האג"ח שלה. מדובר בכ-60 מיליון שקל לכל סדרה ומאחר ומדובר בתשלום האחרון החברה מבקשת לדחות את המח"מ בתשעה חודשים ועד שהיא תגייס חוב חדש, ורק כדי שהיא תמשיך להסחר בבורסה. המהלך נולד לבקשת רשות החברות הממשלתיות וזכה לברכת הדרך מהמוסדיים טרם ההצעה, כאשר במהלך תקופת הדחיה הם יזכו לתשלומי ריבית של כ-800 אלף שקל.

 

בחברה מחדדים שלא מדובר בהסדר חוב או תספורת ולמעשה זהו מהלך ניהולי שנועד לשמר בחברה ממשל תאגידי ושקיפות. "בהתאם לשטר הנאמנות של אגרות חוב אלו הפקידה החברה של סך 150 מיליון ח"ש לחשבון בנק ייעודי אשר שועבד לטובת בעלי אגרות החוב, ואשר ישמש "כ קרן שמורה" לטובת תשלום", אומרים שם, זאת למקרה שבקשת הרכבת תדחה והמוסדיים ידרשו את התשלום האחרון בכל מקרה.
x