$
רכב

אחרי ירושלים וחיפה: תל אביב תאסור כניסת כלי רכב מזהמים

השרה להגנת הסביבה ח"כ גילה גמליאל וראש עיריית תל-אביב יפו, רון חולדאי, הסכימו על קידום תוכנית רב שלבית "עיר אוויר נקי" בעיר; כחלק מהתוכנית יקודם גם מעבר לאוטובוסים חשמליים בעיר, שתהפוך לפי התוכנית, לאזור מופחת פליטות

ליאור גוטמן 17:1231.08.20

השרה להגנת הסביבה ח"כ גילה גמליאל וראש עיריית תל-אביב יפו, רון חולדאי, הגיעו להסכמה על קידום תוכנית משותפת של "עיר אוויר נקי" לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בתל אביב והפיכתה לעיר מופחתת זיהום אוויר (LEZ, Low Emission Zone).

 

צוותים משותפים יחלו לפעול ליישומה של התוכנית כבר עתה. היוזמה כבר פועלת בחיפה וירושלים עם איסורי כניסה לכלי רכב מזהמים שונים, בעיקר רכבי דיזל.

 

 

התוכנית היא רב-שלבית, ולפי המשרד בשלב הראשון תיאסר נסיעת "רכב מזהם" בכל שטחה של העיר, אשר תהפוך כולה לאזור מופחת פליטות. המשמעות היא ש-40 אלף כלי-הרכב המזהמים ביותר בישראל לא יורשו להיכנס לשטח העיר (רכבי דיזל מתחת לתקן יורו 4 – למעט רכב פרטי).

 

אגזוז מזהם אגזוז מזהם צילום: שאטרסטוק

 

בעלי רכב מזהם שירצו להיכנס לשטח העיר עם רכבם - יוכלו לעשות זאת רק אם יתקינו מסנן, כאשר המשרד להגנת הסביבה יציע סבסוד ממשלתי להתקנת המסננים. בשלבים הבאים יקבעו אזורים בעיר שבהם המגבלות יוחמרו ותיאסר גם כניסתם של כלי-רכב ברמת זיהום "רכב רגיל" (קרוב ל-2 מיליון כלי-רכב, כולל כלי-רכב בנזין ודיזל פרטיים שאינם עומדים בתקן זיהום האוויר המתקדם יורו 6). אזורים אלו יהיו אזורים "מופחתי פליטות אולטרה".

 

מעבר לאוטובוסים חשמליים

 

התוכנית כוללת מעבר מדורג להסבת כלל אוטובוסי התחבורה הציבורית העירוניים, הפעילים בעיר לאוטובוסים חשמליים (רכב נקי כהגדרתו בתקנות). כמו-כן, ייקבעו במסגרת התוכנית מגבלות על הפעלת ציוד מכני הנדסי מזהם, ויותר שימוש רק בכלים העומדים בתקן זיהום אוויר מתקדם או שיותקנו בהם מסנני חלקיקים. התוכנית תתואם עם משרד התחבורה ועם משרד המשפטים בכל הקשור להיבטים הנוגעים לתפקידם ולסמכויותיהם.

 

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל אמרה ש״החזון שלי הוא שאזרחי מדינת ישראל יחיו באוויר נקי ללא זיהום אוויר. היום אנו עושים צעד נוסף להגשמת החזון עם הסיכום על אזור מופחת פליטות בעיר תל אביב-יפו. אנו נוביל את השינוי המיוחל ברחבי המדינה, כאשר כלל התחבורה תהיה חשמלית או לא ממונעת״.

 

*ראש עיריית תל-אביב יפו, רון חולדאי, סיכם ש"תל–אביב-יפו שמה למטרה להפוך את פירמידת משתמשי התחבורה ולתת עדיפות להליכה, לאופניים ולתחבורה ציבורית על פני הרכב הפרטי".
x