פרסום ראשון
נחשפה נוסחת המיסוי הירוק 2021: בכמה יתייקרו המכוניות החדשות בינואר
התוכנית שהפיצה רשות המסים לענף הרכב תכנס לתוקף החל מה-1 בינואר. ההפתעה: רוב ההיברידיות ישמרו על הטבת המס, יונדאי קונה תאבד אותה, קיה נירו מתנדנדת. דגמי בנזין ודיזל רבים יתייקרו בינואר בכאלפיים שקל
- חודש מרץ העגום: קריסה של 30% במסירות מכוניות חדשות
- הטנדרים הכבדים על הכוונת: רשות המסים בוחנת מיסוי על רכבים מעל 3.5 טונות
- יבוא כלי הרכב הפרטיים צנח באוגוסט בכמעט 30%: "היבואנים הקדימו את היבוא לפני התייקרות המס"
אולם בפועל, בדיקות שערכו היום היבואנים מראות כי רוב ההיברידיות ישמרו על ציון ירוק של פחות מ-130, מה שימשיך למקם אותן בקבוצת זיהום 2 מתוך 15, ויאפשר להן לפחות בשנתיים הבאות לשלם מס קנייה מופחת, שעומד היום על 45% ויעלה ל-50% בשנה הבאה, לעומת 83% המוטל על מכוניות בנזין ודיזל. עד השנה עמד המס על 30%, אבל זינק ב-2020 כחלק ממהלך ארוך טווח של ביטול ההטבות.
כך למשל דגמים כטיוטה קורולה, C-HR וקאמרי, יונדאי איוניק וסונטה ימשיכו ליהנות מהמיסוי המופחת. מי שתאבד אותו תהיה הגרסה ההיברידית של יונדאי קונה, שהושקה בארץ רק השנה. לא ברור עדיין גורלה של קיה נירו בגרסה ההיברידית הרגילה, מי שהייתה הג'יפון הנמכר ביותר בישראל ב-2019 ובמחצית הראשונה של השנה: הנירו ההיברידית נמצאת על הסף העליון, ועוד לא ברור האם תצליח לשמור על ההטבה. הדגם ההיברידי הנטען של הנירו, בכל אופן, ישמור על ההטבה.
מדובר גם בחדשות טובות לדגמים היברידיים שצפויים לנחות בארץ בחודשים הקרובים, ביניהם טויוטה יאריס החדשה וגרסת הג'יפון שלה יאריס קרוס, והונדה ג'אז החדשה.
אבל יש גם חדשות רעות: דגמים רבים יעלו לפי הנוסחה החדשה בדירוג בקבוצה אחת או שתיים, מה שייקר את המס עליהם בכ-1,000 עד 3,000 שקל, אפילו כמה מדגמי המכוניות הקטנות והעממיות.
יבואני הרכב עדיין צפויים בחודשים הקרובים להצטייד במלאי גדול של מכוניות היברידיות במקרה והיצרן שלהם מאפשר זאת, ולשחרר אותן ממס לפני סוף דצמבר, לפני ייקור המס המתוכנן.
לפי ההערכות מיתן שר האוצר ישראל כץ את מתווה המיסוי הירוק החדש, כדי למנוע העלאת מסים כעת על שני דגמי המכוניות הנמכרים ביותר בארץ, מה שהיה מייקר אותם משמעותית לרוכשים פרטיים, וגם למי שמקבלים אותם בליסינג כרכב צמוד, והיה מעלה את מס שווי השימוש ואת תשלום החכירה החודשי.