$
בארץ

מתווה חדש ל-1 בספטמבר: הגנים וכיתות א'-ב' ילמדו כרגיל, כל השאר בקפסולות או מהבית

שר החינוך יואב גלנט הציג מתווה חדש לפתיחת שנת הלימודים, שונה מאוד מהמתווה הקודם. לפי המתווה החדש, כיתות ה'-יב' יגיעו לבית הספר יומיים בשבוע. העלות - 4.2 מיליארד, כשליש ממה שמשרד החינוך ביקש. סגירת הפער הדיגיטלי – לא תסתיים עד תחילת שנת הלימודים

שחר אילן 13:0029.07.20

שר החינוך יואב גלנט הציג מתווה חדש לפתיחת שנת הלימודים, שונה מאוד מהמתווה הקודם. על פי המתווה החדש תלמידי גני הילדים וכיתות א'-ב', שסכנת ההדבקה אצלם פחותה ילמדו כרגיל. זאת לעומת תלמידי כיתות ג'-ד' שילמדו כל השבוע בקפסולות של עד 18 תלמידים. תלמידי כיתות ה'-יב' ישלבו למידה מרחוק עם לפחות יומיים למידה במוסדות החינוך. עלות המתווה 4.2 מיליארד שקל, כשליש מהעלות שביקש משרד החינוך במקור ועמדה על 12 מיליארד שקל. התוכנית תובא בקרוב לאישור הממשלה.

 

 

 

לפני שלושה שבועות הציג גלנט תוכנית של שלושה מתווים ללימודים. המתון שבהם המיועד לשגרת קורונה היה מבוסס על למידה של הגנים ובבתי הספר היסודיים בכיתות הרגילות עם אמצעי מיגון מוגברים. במתווה השני תלמידי כיתות א'-ד' היו אמורים ללמוד בקפסולות ואילו ה'-ו' היו אמורים ללמוד מרחוק.

 

שר החינוך יואב גלנט שר החינוך יואב גלנט

 

המתווה החדש שהציג גלנט שונה ונראה שהושפע הן מהוויכוח התקציבי עם האוצר והן מהנתונים שלפיהם ילדים קטנים מדביקים ונדבקים הרבה פחות. לתלמידים בחינוך המיוחד, נוער בסיכון וכפרי נוער יינתנו פתרונות אחדים, כיוון שהם מחייבים הרבה יותר קשר מקרוב.

 

במסגרת המתווה החדש, שלדברי גלנט מתואם עם האוצר משרד הבריאות וארגוני המורים, גני הילדים וכיתות א'-ב' ילמדו בכיתות הרגילות. כיתות ג'-ד' ילמדו בקפסולות של עד 18 תלמידים וישתמשו בחדרי הלימוד של כיתות ה'-'ו. תלמידי כיתות ה'-ו' ביסודי, ותלמידי חטיבות הביניים והתיכונים ילמדו בשילוב של יומיים בקפסולות של עד 18 תלמידים ושאר השבוע מרחוק. כמו כן, ייעשה מאמץ שתלמידי ה'-ו' יגיעו למוסדות החינוך יותר מיומיים בשבוע.

 

כייוון שתלמידי ג'-ד' ישתמשו בחדרים של כיתות ה'-ו', צפויה מצוקת חדרים בבתי הספר היסודיים. גלנט אמר שיעשה שימוש בחדרים במבני ציבור סמוכים, דוגמת מוסדות חינוך אחרים או מתנ"סים. לדברי גלנט, משרד החינוך הנחה שעד כיתה ב' אין צורך בלימודים בקפסולות. "זה תואם את ההתנסות עם בתי הספר של החופש הגדול", אמר. כן ציין שעדיין מתנהל ויכוח עם משרד הבריאות בנושא גיל חבישת המסכות.

 

גלנט אמר שלוח הזמנים קצר מאוד ומחייב הערכות מהירה בשטח. הסיבה לכך היא הצורך לגייס עשרות אלפי מורים נוספים ובעיקר מורים סייעים. גלנט אמר שהמקור למאגר המורים הזה יהיה הרחבת משרות של מורים קיימים, סטודנטים להוראה, מובטלים שעובדים במקצועות הדרכה דוגמת מדריכי טיולים ובוגרי צבא ששירתו במקצועות הוראה, דוגמת מורות חיילות. כן הדגיש שלמנהלי בתי הספר ולרשויות המקומיות יינתן חופש פעולה למציאת פתרונות בהתאם לצרכים המיוחדים ולאוכלוסיות שונות.

 

התקציב מתחלק בצורה הבאה: סגירת הפער הדיגיטלי, כולל תשתיות מחשוב לבתי הספר ורכישת מחשבים ומכשירי טלפון להשאלה לתלמידים ממשפחות חלשות – 1.2 מיליארד שקל. גלנט הדגיש שיישום החלק הזה בתוכנית לא יקרה עד ה-1 ספטמבר. המשמעות: עשרות אחוזים מהתלמידים, בייחוד משכבות חלשות, יפתחו גם את שנת הלימודים הבאה כשאינם יכולים להשתתף בלמידה מרחוק. גלנט אמר ש"זה יכנס לתוך השנה אבל יוביל אותנו שנים קדימה. מצבנו ב-1 בספטמבר יהיה טוב בהרבה ממצבנו היום".

 

יתר התקציב: תוספת משרות – 2.6 מיליארד שקל; אמצעים לשמירה על ההיגיינה – 300 מיליון שקל; וטיפול באוכלוסיות מיוחדת והסברה – 100 מיליון שקל.

x