ניסאן צופה הפסד תפעולי של 4.5 מיליארד דולר ב-2020
לפי נתוני יצרנית הרכב היפנית, מדובר בהפסד התפעולי הגבוה ביותר שרשמה מאז 1977. ניסאן חשפה לפני כמה שבועות תוכנית הבראה שאפתנית שכוללת צמצום אגרסיבי של נוכחותה באירופה והתמקדות בשווקי ארה"ב והמזרח הרחוק
ניסאן היפנית צופה הפסד תפעולי בגובה 470 מיליארד ין בשנת 2020 (4.5 מיליארד דולר) - כך עולה מדיווח של היצרנית למשקיעים שפורסם היום על ידי היצרנית היפנית. לפי נתוני ניסאן, מדובר בהפסד התפעולי הגבוה ביותר שרשמה היצרנית מאז 1977.
- אחרי ניסאן: גם מיצובישי תצמצם נוכחות באירופה
- ניסאן משנה אסטרטגיה: תצמצם נוכחות - ותתמקד בשוקי מפתח
- אפקט הקורונה: ניסאן מצמצמת שעות עבודה, BMW מקצצת 10,000 עובדי קבלן
ניסאן עצמה מגיעה אל משבר הקורונה כשהיא בתקופה גרועה במיוחד מבחינת פיזור של השקעותיה: תחת קרלוס גוהן, נשיא קבוצת רנו ניסאן מיצובישי העדיפה ניסאן להתפשט על פני מספר גדול של שווקים גלובאליים, מה שגורם לה כעת להפסדים במספר גדול של שווקים, לדוגמה שוק הרכב האירופי. ניסאן עצמה חשפה לפני כמה שבועות תוכנית הבראה שאפתנית שכוללת בין היתר גם צמצום אגרסיבי של נוכחותה של היצרנית באירופה והתמקדות בשווקי ארה"ב והמזרח הרחוק.
עבור קבוצת קרסו, יבואנית ניסאן מדובר בהצהרה בעייתית: שוק הרכב הישראלי פועל לפי כללי תקינה אירופים, אמריקאים וקנדים. כללי תקינה הם מכלול מורכב של חוקים ותקנות אשר מכתיבים מה נדרש בכל דגם רכב כדי לעמוד בדרישות החוק המקומי: למשל מגבלות זיהום אוויר, בטיחות, צריכת דלק ועוד. כאשר יצרן רכב פורש משוק מסוים, הוא לא מייצר עוד מכוניות אשר עונות על כללי התקינה שלו. במקרה של שוק הרכב האירופי - אם ניסאן תחדל לייצר דגמי מכוניות לאירופה, אזי יבואנית ניסאן לישראל תהיה חייבת להתמקד בדגמים אשר מיועדים לארה"ב ולקנדה. טעם הלקוחות האמריקאים והקנדים אינו זהה בהכרח לטעם הלקוחות הישראלים, בכל הקשור בנפח מנוע, במימדים חיצוניים וגם ברמות אבזור. קבוצת קרסו מייבאת גם כיום את דגמי ניסאן בחלקם בתקינה אמריקאית.
ניסאן לא לבד בכל הקשור בהפסדים: רק הבוקר צנחה מניית מיצובישי מוטורס ב 11.9% בטוקיו לאחר שאתמול הציגה היצרנית את תוכנית המשך פעולתה לשנים הקרובות. התוכנית כוללת קיצוץ אגרסיבי של דגמים שישווקו באירופה, התמקדות בשווקי המזרח הרחוק ובדגמים ידידותיים לסביבה. במקרה של מיצובישי מיהרה כלמוביל, יבואנית מיצובישי בישראל להכריז כי היצע דגמי מיצובישי ישראל יהיה מבוסס על הדגמים של מיצובישי ארה"ב שאינו שונה מהותית מהיצע דגמי מיצובישי אירופה. ואולם, גם גורלה של מיצובישי ארה"ב אינו ברור לחלוטין: לפי פרסומים בחו"ל מיצובישי בוחנת את המשך דרכה בארה"ב- וכבר סגרה את חטיבת המשאיות של היצרנית בארה"ב.