ניסאן משנה אסטרטגיה: תצמצם נוכחות - ותתמקד בשוקי מפתח
החברה העולמית הודיעה היום על תוכנית ייעול בת 4 שנים ל"השגת צמיחה עד תום שנת 2023"; החברה תצמצם את הייצור וכוח האדם, תסגור מפעלים ותיסוג מהשווקים הגלובליים, בניגוד לתוכניותיה בעבר הכללו התפשטות נרחבת. גם השוק בישראל יושפע מהמהלך
ניסאן העולמית נערכת לצמצום נוכחות בשווקים רבים, בין היתר גם כאלה שחשובים לפעילותה בישראל, כך הודיעה היום (א') היצרנית. לפי ניסאן, מדובר בתוכנית שתיושם בפרק זמן של ארבע שנים והיא מיועדת "להשגת צמיחה, יציבות פיננסית ורווחיות עד תום שנת 2023", לפי לשון הודעת החברה.
- אחרי חצי שנה ועם תספורת של 182 מיליון שקל: יבואנית רנו וניסאן רוכשת את קל אוטו
- בגלל הקורונה: השרים החדשים יקבלו בינתיים רכבים שכורים
- יבואנית רנו על השפעת הקורונה: "החרפת האירוע עלולה להשפיע לרעה על המכירות"
במפתיע, ניסאן אינה מסתירה את העובדה שמדובר בפועל בתוכנית הכוללת נסיגה משווקים גלובאליים - וגם שמדובר בתוכנית אשר מנוגדת לחלוטין למתווה המקורי לפיו פעלה החברה, מתווה שיצר הנשיא לשעבר קרלוס גוהן, של התפשטות לשווקים גלובאליים רבים ככל האפשר. גם השלכות משבר הקורונה הן חלק מהסיבה לשינוי האסטרגי האדיר אותו מובילה החברה.
ההחלטה נובעת בין היתר משינויים במאזני הכוחות בין היצרנים המהווים חלק מקבוצת רנו ניסאן מיצובישי, מירידה בביקושים ברמה הגלובאלית, מהתמקדות בשווקי יעד מסוימים ומירידה בקיבולות יצור.
לפי ניסאן: "מהלכים אלה הם שינוי ממדיניות החברה שהיתה נהוגה עד כה, של התפשטות מנופחת". התוכנית שמציגה ניסאן כוללת קיצוצים של כוח אדם וסגירת מפעלים, גם כאלה שמייצאים רכבים לישראל.
לפי ניסאן, תוכנית זו אמורה להגדיל את הרווח התפעולי בשיעור של כחמישה אחוזים עד 2023. התוכנית כוללת הקטנת היצור ב-20% ל-5.4 מיליון מכוניות בשנה עד שנת 2023, מהלך הכולל "חיסול" של דגמים שאינם רווחיים מספיק, צמצום של מספר הדגמים של ניסאן מ-69 דגמים המוצעים כיום ל-55.
סגירת מפעל ניסאן ספרד (בו מיוצרת למשל ניסאן נבארה המשווקת בישראל) וסגירת מפעלים גם באינדונזיה ותאילנד. לצד אלה תמקד ניסאן את מאמציה בשווקים האמריקאים, הסינים והיפנים. בנוסף תחדל ניסאן משיווק מכוניות דאטסון, מותג ה"לואו קוסט" של ניסאן בשווקים כדוגמת רוסיה.
לצד אלה תרחיב ניסאן את היצע הדגמים החשמליים. המשמעות העתידית של מהלך כזה היא צמצום משמעותי של היצע הדגמים אשר מיוצרים בתקינה אירופית, כלומר לפי הכללים המקובלים באירופה לבטיחות, פליטת מזהמים ועוד.
ישראל היא מדינה אשר פועלת בהתאם לתקינה האירופית - כלומר אם ניסאן תחדל מפיתוח דגמים המיועדים לשיווק באירופה, אלא למשל רק ליפן, דגמים אלה לא יתאימו עוד לשיווק בישראל.
במקרה כזה תצטרך יבואנית ניסאן בישראל לפנות לדגמים המשווקים בקנדה - מדינה נוספת שישראל פעלת לפי כללי התקינה שלה. יצוין כי כבר כיום מספר דגמי ניסאן אשר מיובאים לישראל, למשל המקסימה, מיוצרים בהתאם לתקינה הקנדית. ועם זאת, עתידם של דגמים קטנים של ניסאן אשר משווקים באירופה, למשל המיקרה, אינו ברור לעת עתה.