בלעדי לכלכליסט
אפקט הקורונה: העולם חזר לדווש, ישראל הרחק מאחור
לפי גוגל, בעוד בפינלנד ובפולין גדל מספר המדוושים בין פברואר ליוני בכ־300%, בארץ הוא עלה רק ב־20%; במונטריאול חל זינוק של 450%, בתל־אביב רק 23%. הנחמה הישראלית: שיא בחיפוש תיקונים לאופניים
בזמן שממשלות ברחבי העולם קוראות לאזרחיהן להגביר בימי הקורונה את השימוש באופניים כתחליף לתחבורה הציבורית ומעבירות תקציבים מיוחדים לסלילת שבילי אופניים, בישראל מעדיפים לחלק לרוכבים דוחות. התוצאה: צפיפות בכבישים ובאוטובוסים.
נתונים חדשים שמפרסמת גוגל מגלים עד כמה התרחב בחודשים האחרונים הפער בהיקפי השימוש באופניים בין ישראל לשאר העולם. לפי נתוני גוגל מפות, שמציעה למחפשים לקבל מסלולי נסיעה ייעודיים לאופניים, מאז פברואר 2020 זינקו ברחבי העולם הבקשות לקבלת מסלולי אופניים ב־69% בממוצע, והגיעו ביוני לשיא של כל הזמנים.
- הפחד להידבק בנגיף יצר מחסור עולמי באופניים
- האופניים והקורקינטים החשמליים מגיעים לירושלים ולמערב ראשל"צ
- למה חשובה ההגדרה של אופניים חשמליים כ"רכב מנועי"?
בפינלנד למשל חל זינוק של 303% במספר המדוושים, בפולין 280% ובקנדה 248%. בנורבגיה נרשם גידול של 228% ובגרמניה גידול של 175%. ואצלנו? ישראל היא אמנם אחת מ־30 מדינות בעולם שבשטחן מוצע השירות, אבל בארץ נרשם גידול בשיעור של 20% בלבד, הרחק מהממוצע העולמי.
גוגל מפרסמת גם נתונים על ערים ברחבי העולם. בתל־אביב, שנחשבת בעיני רבים לבירת האופניים של ישראל, נרשמה עלייה של 23% במדוושים, בדומה לנתון הגידול הארצי. לעומת זאת, במונטריאול שבקנדה נרשם גידול של 456%, בהלסינקי 383% ובוורשה 334%. חמש מעשר הערים עם הגידול הגבוה ביותר הן קנדיות: מונטריאול, אוטווה, אדמונטון, טורונטו וקלגרי. ערים מרכזיות נוספות בעולם הציגו גידול משמעותי, בהן ניו־יורק (106%), ברלין (171%) ופריז (72%). בברצלונה נרשם גידול של 24% בלבד, בדומה לת"א.
סעיף אחד שבו כן נרשם גידול משמעותי בארץ ומרמז על גידול בשימוש באופניים, הוא בחיפוש אחרי חנויות לתיקון אופניים על ידי מי שסובלים מתקלה או משמישים אופניים ששכבו במחסן. מבדיקה ב־Google Trends עולה כי העניין העולמי אחר המונח "תיקון אופניים בקרבת מקום" הגיע החודש לשיא של כל הזמנים, יותר מפי שניים מבשנה שעברה.
בישראל, לפי גוגל, החיפוש אחר "תיקון אופניים" מגיע לשיאו מדי שנה בספטמבר־אוקטובר, סמוך למועד שבו חל יום כיפור. השנה, באופן יוצא דופן, הגיע החיפוש אחר תיקון אופניים לרמות גבוהות דומות גם במאי 2020, עם היציאה מהסגר באפריל. גוגל החלה השבוע להציע במפות שלה מיקומי תחנות עגינה של אופניים שיתופיים, כולל מספר הזוגות הזמינים, שירות שעדיין לא מוצע בארץ.
חלק מהסיבות לפערים אפשר לראות בתשתיות האופניים. בעוד שבעולם השיקו ערים רבות שבילי אופניים טקטיים, המסומנים במהירות על גבי כבישים קיימים, ללא צורך בעבודות תשתית איטיות ויקרות, בישראל השיקה שבילים כאלה בינתיים רק עיריית תל־אביב. תוכנית שבילי האופניים המקשרת את ערי גוש דן, האופנידן, שהוכרזה בידי ישראל כץ כשר תחבורה עוד ב־2015 עם הבטחה ל־150 ק"מ בתוך שלוש שנים, תהיה מוכנה רק ב־2022, עם כ־100 ק"מ.
"בישראל מתייחסים לרוכבי האופניים כבעיה, לא כפתרון", אומר יותם אביזוהר, מנכ"ל "ישראל בשביל אופניים". לדבריו, "השיח של הרשויות עוסק רק ברוכבים שמסכנים הולכי רגל, ולא באופניים כפתרון תחבורתי וסביבתי. יש הרבה אכיפה נגד רוכבים, לא נגד נהגים שמסכנים אותם. המחסור בתשתיות רכיבה בטוחות לא מעודד רוכבים לרדת לכביש. גם כשיש שבילים הם נקטעים במפתיע, ללא פתרונות לרכיבה בצמתים. כשיש תשתיות אנשים משתמשים בהן. רואים את זה בשבילים הטקטיים החדשים בת"א, שאינם שוממים".