הפחד להידבק בנגיף יצר מחסור עולמי באופניים
חנויות אופניים מדווחות על זינוק בביקושים אחרי שהכלי הדו־גלגלי הפך לאופציית התעבורה המועדפת בגלל החשש מהצפיפות בתחבורה הציבורית. המפעלים נאלצים לרווח בין עובדים ולא עומדים בקצב
הם הפכו לאמצעי התחבורה ולבילוי המועדף על מיליוני בני אדם בעידן הקורונה, אבל מהפכת הדיווש נעצרה בחריקת בלמים בגלל מחסור עולמי באופניים.
- הסאבווי בניו יורק מחפש פתרונות חכמים כדי להיחלץ מהמשבר
- נגיד בנק ישראל מזהיר: "הגירעון עלול להגיע ל-13% מהתוצר - עוד השנה"
- למרות העלייה במספר הנדבקים - דיסני פתחה מחדש את פארקי השעשועים בפלורידה
זוגות אופניים אוזלים מחנויות רבות ברחבי העולם ורק מותגי היוקרה נשארים במלאי, בעוד לקוחות מתוסכלים נאלצים להמתין חודשים. יצרני אופניים במערב כמו גם בסין ובטייוואן, שתי היצרניות הגדולות באסיה, מתאמצים לעמוד בביקושים הגואים. "זה הגיע למצב שבו בשווקים רבים ההיצע לא עומד בביקוש", אומר ג'יי טאונלי, בכיר בתעשייה ויועץ בחברת Human Powered Solutions.
בצרפת חובבת האופניים המכירות המקוונות של הכלי הדו־גלגלי זינקו ב־350% בשנה שהסתיימה במאי, כך לפי נתונים של חברת סקרי השוק פוקסאינטליג'נס.
דקטלון, רשת ציוד הספורט הצרפתית שמפעילה חנויות ברחבי העולם, דיווחה כי הדגמים הזולים יותר אזלו מחנויות רבות ו"עשרות אלפי אנשים" ממתינים לאספקה. בעוד החברה הסכימה בעבר לבצע עסקאות חליפין, כיום היא קונה אופניים יד שנייה לתיקון ולמכירה מחודשת בניסיון לספק את הביקושים. "שמנו לב לזינוק ענק", אומר קסאווייר ריבוואור, ראש מחלקת קשרי החוץ הבינלאומית של דקטלון. "יש בום של דיווש בכל מקום".
שיפוץ לאופניים חלודים
העניין זינק בשל החשש להידבק בנגיף בתחבורה הציבורית הצפופה, כמו גם בעקבות יציאתם של עובדים רבים לחל"ת והחיפוש אחר בילויים מתאימים. נפחי התחבורה צנחו באופן דרמטי בערים רבות בגלל הסגר, מה שיוצר תנאים טובים בכבישים עבור רוכבי האופניים.
בלונדון שבילי אופניים עמוסים ברוכבים ותורים ארוכים של לקוחות השומרים על ריחוק חברתי מחוץ לחנויות האופניים, הפכו למחזה שגרתי.
שילה ווסה (28) סיפרה כי פנתה לחמש חנויות בלונדון, ובכולן אזלו האופניים או שהמלאי היה מוגבל, לפני שמצאה זוג אופני הרים משומשים ב־150 ליש"ט. "רציתי לעשות כושר וגם להגיע למקומות בלי שאצטרך להסתמך על תחבורה ציבורית".
יצרנית האופנים ברומפטון מלונדון, המשווקת אופניים מתקפלים בלמעלה מ־1,000 ליש"ט לזוג, נמנית עם החברות המתקשות לעמוד בביקושים הגואים. "הפעילות שלנו מעולם לא היתה כל כך ערה", אמר המנכ"ל וויל באטלר־אדאמס. החברה לא מקבלת הזמנות חדשות מחנויות עד אוקטובר, אבל החלה למכור ללקוחות באופן מקוון.
בהינתן המחסור, אנשים שולפים את האופניים החלודים מהמחסן ולוקחים אותם לשיפוץ, מה שהזניק את הביקוש למתקני אופניים. בחלון של עסק כזה ברובע ה־17 בפריז מוצג שלט "אנחנו מלאים". "צריך להזמין תור שבועיים או שלושה מראש", אמר עובד בחנות, מרק מתיאוס, שמכשיר כעת שני עובדים חדשים. "זה המצב מאז הסרת הסגר".
רוכשים פוטנציאליים תוהים מדוע היצרנים לא מסוגלים פשוט להגדיל את הייצור. אחת הסיבות לירידה בתפוקה היא הריחוק החברתי שמחייב ריווח בין עובדים, והיעדרם של אנשי צוות בגלל מחלה או בידוד. ברומפטון ביצעה כמה שינויים בפריסת העובדים במפעל שלה בלונדון כדי לשמור על בטיחותם, אומר באטלר־אדמס, אבל רק כעת הם מתקרבים להיקף הייצור של ימי טרום־קורונה, 1,500 זוגות בשבוע.
סיבה נוספת היא שסין וטייוואן היו הראשונות להיסגר, מה שגרם לקטיעת שרשראות אספקה ולסגירת מפעלים ונמלים. ז'ק זנג, מנכ"ל חברת סוז'ו דינאוולט לטכנולוגיית תעבורה חכמה שבסיסה בסין, המייצרת את מותג האופניים דיינה (Dyna) בייק, אומר כי היקף המכירות עלה פי שניים או שלושה בהשוואה לשנה שעברה. "הרבה מאוד קונים פרטיים ביקשו ארבעה או חמישה זוגות. אנשי המכירות שלנו היו מאוד עמוסים". הפרעות בהובלת מטענים בגלל הנגיף לא אפשרו לנצל את הזינוק בביקושים, ציין. הזמנה אחת הוסטה מספרד לברזיל, ואז הוחזרה למפעל בגלל שינויים בתקנות היבוא שנגרמו בצל המגפה.
ספקים בפיגור של חודשים
דיוויד הון, מנכ"ל דאהון, המייצרת בסין, דיווח כי החברה היתה ערוכה לגל הביקושים אחרי שהבחינה בזינוק במכירות בסין כאשר פרצה המגפה. עם זאת, ההכנות המוקדמות לא הספיקו, בעיקר בגלל הקושי להשיג חלקים. "ספקים היו בפיגור של חודשים והתקשו לגייס אנשי צוות", אמר.
עבור לקוחות בארה"ב העניין סבוך אף יותר בגלל מלחמת הסחר עם סין שהובילה להשתת מכסים על סחורות מיובאות. היועץ טאונלי ציין, כי בעוד אירופה מייבאת כמחצית מהאופניים, ארה"ב תלויה באופן נרחב ביבוא. "אנחנו לא יכולים לפצות על המחסור עם ייצור מקומי", ציין. לדבריו, ברקע המשבר הכלכלי והאבטלה הגואה, הביקוש לאופניים זולים יישאר גבוה. עם זאת, איגוד האופניים הסיני הזהיר מפני אופטימיות יתרה לגבי הביקושים מחו"ל, שלדבריו לא יימשכו זמן רב.