$
דעות

גם הקורונה לא תשמיד את הקניות בחנויות, אך הן ישתנו

הקמעונאי בעידן שלאחר הקורונה יהפוך ל"היברידי", תוך שילוב פעילות חכמה ומדויקת, הן במרחב הפיזי והן במרחב האינטרנטי; עוד ועוד קמעונאים ישתמשו בכלים מבוססי דאטה, וכל הענף רק ישתדרג

דניאל שושני 18:3316.07.20

כמו תעשיות רבות ברחבי העולם שמתמודדות עם משבר הקורונה, ענף הקמעונאות עובר טלטלה מתמשכת. הנגיף העמיד את כלל השחקנים בשוק - מענקיות האופנה ורשתות המסחר ועד העסקים הקטנים - בצומת דרכים משמעותית, אולי המשמעותית ביותר בה התעשייה עמדה מאז מהפכת ה-E-COMMERCE של שנות ה-2000 המוקדמות. בתחילת המילניום קמו אתרים אינטרנטיים אשר היוו אלטרנטיבה נגישה, יעילה ותחרותית במרחק של קליק אחד בלבד למסעות השופינג ברחובות הראשיים, שרבים מאיתנו היינו מורגלים בהם.

 

 

 

עוד קודם להתפשטות מגפת הקורונה ואילוץ הסגר שהכריח את מרבית מדינות העולם המערבי להורות לאזרחיהן להסתגר בבתים, וגם להוריד את השאלטר על רוב מוחץ של העסקים הקטנים והקמעונאיים שעובדים בשטחן, ענף הקמעונאות התמודד עם קשיים רבים במשך יותר מעשור.

 

חנות קסטרו סגורה חנות קסטרו סגורה צילום: יריב כץ

 

 

בשנים האחרונות מדורי הכלכלה התמלאו דיווחים על רשתות אופנה שחוו קשיים והפסדי עתק (החל מענקית האופנה FOREVER 21 שפשטה רגל לפני כשנה, ועד מותגים ישראלים כמו הוניגמן ומתאים לי), ומותגים בינלאומיים שהפסיקו כליל את פעילות החנויות שלהם (ענקית האלקטרוניקה BOSE הכריזה לאחרונה שכל 120 סניפיה ייסגרו כצעד התייעלות קיצוני אך מתבקש) - כל זאת לצד דיווחים על התחזקות של אתרי אופנה ושירותי משלוחים מתקדמים שתפסו נתח שוק גדול יותר לאורך העשור האחרון, תוך שהם הופכים את חווית הקנייה המקוונת לנוחה וזמינה מאי פעם. תוסיפו לכך את השפעות הקורונה על החיים של כולנו - ותקבלו "משבר קמעונאי" כפול ומכופל.

 

ולמרות זאת, יש נתון אחד שמרחף מעל כל זה ומכניס לפרופורציות. על אף כל השינויים בהרגלי הצריכה והקניות שלנו, מרבית הפעילויות הקמעונאיות והרכישות שלנו, הציבור, מתבצעות בשטחי המסחר הפיזיים, ובמספרים - יותר מ-80%. הקניות והרכישות מתבצעות בקניונים, במרכזי הערים ובמרכזי הקניות הפתוחים. כל אלה ימשיכו להתקיים גם לאחר המשבר, אבל בצורה שונה, יעילה וממוקדת יותר.

 

מגפת הקורונה חזקה, ויש בידה להוריד מדינות שלמות על הברכיים, להניע תהליכים טכנולוגיים, רפואיים ומדיניים בסדרי גודל יוצאי דופן, והכל במהירות ובמיידיות. ובכל זאת, סביר להניח, שהנגיף לא יצליח לחולל שינוי מוחלט היכן שמהפכת הקניות ברשת בעשור האחרון נכשלה. הצורך האנושי האלמנטרי של מותגים וקמעונאים לפגוש את הלקוחות שלהם, ושל צרכנים לגעת במוצרים שלהם, ימשיך לשחק תפקיד מרכזי בפעילות של הקמעונאים והעסקים הקטנים, אך שוב - בצורה שונה מזו שהורגלנו אליה עד היום.

 

הקמעונאי של שנת 2020 הוא בדרכו להפוך ל"קמעונאי היברידי" עם פעילות חכמה ומדויקת שמתרחשת בשני מרחבי המסחר במקביל: הפיזיים והאינטרנטיים. "הקמעונאי ההיברידי", מתוקף המשברים והאתגרים שחווה בשנים האחרונות, ייאלץ לבחור בקפידה את החלוקה והקשב של הפעילות המסחרית שלו ויידרש להחליט היכן למקם את המשקל הסגולי של עסקיו - בין ניהול חנויות פיזיות במרכזי קניות רלוונטיים, לפתיחת חנויות "פופ-אפ" לטווח קצר לטובת השקות או למוצרים ייחודיים ועד לתחזוקת פעילות אינטרנטית יעילה ותחרותית. אנחנו נראה עוד ועוד קמעונאים שמשתמשים בכלים מבוססי דאטה כדי להגיע לצרכנים הנכונים, בשוק הנכון, בתקציב המתאים ובזמן הנכון, לצד הצעה של תכנים חדשים ומרעננים ומוצרים חדשניים. ענף הקמעונאות ישתדרג בהיבטים של תהליכי מיקוד, רענון חווית הקנייה וצפוי גם לבצע התייעלות אגרסיבית בהיבטי כוח אדם, נכסים וצמיחה מתוכננת.

 

גם בימים בהם ריחוק חברתי הוא צו השעה, עולם הקמעונאות לא הולך לשום מקום. עם השחרור ההדרגתי של הסגר והחזרה האיטית והמדודה לשגרה, הרצון הטבעי של הציבור ימשוך אותו חזרה אל מרכזי הקניות הומי האדם, ואיתו ישוב גם ביתר שאת כוח הקנייה למדדיו התקינים שהתרגלנו אליהם בימי השגרה. חבלי הלידה המחודשת יהיו ניכרים, אך ענף הקמעונאות ישלים תהליך שינוי בעקבות המשבר וייצא ממנו יעיל וטוב יותר מבעבר.

 

דניאל שושני הוא מנכ"ל ומייסד שותף של חברת ספוטנגו (Spotango), מפתחת פלטפורמה לניהול ושיווק חנויות פופ-אפ

בטל שלח
    לכל התגובות
    x