משבר הקורונה
ירידה של 42% ביבוא רכבים לישראל במחצית הראשונה של 2020
משבר הקורונה והפסקת הייצור בעולם הובילו לכך ש-85 אלף רכבים בלבד יובאו לישראל במחצית הראשונה של השנה, לעומת כ-147.5 אלף רכבים שיובאו בתקופה המקבילה אשתקד. כך, הכנסות המדינה מענף הרכב נפגעו באופן משמעותי מתחילת השנה ועמדו על 3.4 מיליארד שקל - ירידה של 28% לעומת 2019
במחצית הראשונה של שנת 2020 יובאו לישראל 85,075 רכבי נוסעים - ירידה של לא פחות מ-42% ביחס למחצית הראשונה של שנת 2019, אז יובאו ארצה 147,585 רכבי נוסעים; כך עולה מנתוני רשות המיסים לסיכום מחציתה הראשונה של שנת 2020.
מחלוקה פרטנית לפי חודשים עולה כי בחודש שעבר יובאו ארצה 16,439 רכבי נוסעים - נתון שמציג עלייה של 23.5% ביחס ל-13,306 רכבי נוסעים שיובאו ארצה ביוני אשתקד. הסיבות העיקריות לעלייה הן בעיקר העובדה שיצרני הרכב בעולם צמצמו באופן דראסטי את ייצור המכוניות בחודשים מרץ ואפריל. עם החזרה ליצור במאי, רכשו יבואני הרכב בישראל מכוניות - ואלה הגיעו ארצה בחודש שעבר. אך מעבר לכך, בשנה שעברה באפריל נכנס לתוקף עדכון לנוסחת חישוב המס על הרכבים - כלומר עד אפריל יובאו רכבים רבים לארץ כדי להתחמק מרוע הגזירה, מה שצמצם את היקף היבוא בחודשים מאי יוני יולי אשתקד.
- משבר הקורונה הפיל את שוק הרכב הישראלי במחצית הראשונה ב-25%
- הריקול הגדול אי פעם בחברת וולוו מגיע לישראל
- שינויים במדיניות האכיפה? עבירות תנועה יהפכו ל"הפרות מנהליות"
מניתוח הנתונים הכספיים עולה כי הכנסות המדינה מענף הרכב נפגעו באופן משמעותי מתחילת השנה. כך, היקף הכנסות המדינה מיבוא רכבי נוסעים במחציתה הראשונה של 2020 עמד על 3.4 מיליארד שקל, ואילו היקף ההכנסות מיבוא רכבי נוסעים במחצית הראשונה של 2019 עמד על 4.7 מיליארד שקל - נתון המשקף ירידה של 28.1% בהכנסות.
נתון מעניין נוסף אשר עולה מסקירת רשות המסים מצביע גם על ירידה בהיקף יבוא חלקי החילוף, כאשר יש להדגיש כי במשרד התחבוה הדגישו זמן רב כי אין כל מחסור בחלקי חילוף למרות הקורונה. כך, על פי הנתונים במהלך מחצית השנה הראשונה של 2020 עמד ערך חלקי החילוף שיובאו ארצה על 273 מיליון שקל - ירידה של 6.2% ביחס לערך חלקי החילוף במחצית הראשונה של שנת 2019, שעמד על 291 מיליון שקל. גורמים בענף תולים את הירידה בהיקפי היבוא במספר גורמים: ביקוש עולמי, הפסקה של יצור בסין וגם העובדה שבישראל ימכרו השנה פחות מכוניות, משמע ידרשו פחות חלפים.
יש להדגיש כי למרות הירידה הניכרת בהכנסות רשות המיסים, משרד האוצר ומשרד התחבורה לא הציגו כל תכנית חילוץ לענף הרכב, וזאת בזמן שבאיטליה, גרמניה וצרפת מוצגות תכניות עידוד הכוללות מענקים לרוכשי מכוניות חדשות. עם זאת, בחודש הבא יוצג מתווה חדש של המס הירוק - מתווה המס שלפיו מחושב שיעור המס המוטל על מכוניות חדשות בישראל. המתווה שיוצג בחודש הבא, מתווה שיכנס לתוקף בפועל ב-1 בינואר 2020, צפוי להביא להתייקרות של מספר גדול של רכבים עממיים המשווקים בישראל - בעיקר מן הדגמים ההיברידיים.