ילדים, המורה נכנס לכיתה. נא לפתוח טיקטוק
הכירו את לביא שחר - המורה המגניב שאף פעם לא היה לכם. הוא מלמד בחטיבת ביניים במזכרת בתיה, ושורף את טיקטוק תחת השם @teacherlava בסרטונים ויראליים על פיסיקה
לביא שחר (36), אב לבן 5 מנס ציונה, הוא המורה הכי מגניב בסביבה. הוא מלמד פיסיקה בחטיבת ביניים במזכרת בתיה, אבל שורף את "טיקטוק" בסרטונים ויראליים על פיסיקה. יש לו 6,600 עוקבים, קרוב ל-200 אלף צופים בסרטונים, ו-116 אלף לייקים. בדייג'וב שלו הוא בכלל איש הייטק באפלייד מטיריאלס, וביתר הזמן הוא מדריך ריקודי סלסה קובנית. המורה שחר שואף להדביק תלמידים בתשוקה למדע, ועושה את זה בשפה שלהם - ונדמה שלפחות בינתיים הולך לו בכלל לא רע.
- רוצה נתח מההצלחה: יוטיוב תתחרה בטיקטוק
- אתגרי הטקטוק: מה שבמשרד החינוך צריכים להבין כדי להתמודד עם התופעה
- טיקטוק תאפשר להורים להגביל את משך הזמן שילדיהם שוהים באפליקציה
איזה סרטוני פיסיקה העלית עד היום?
"דברים שגררו הרבה תגובות זה על רשת דור 5 בסלולרי, סרטון על מה זה זמן, ועוד סרטון על למה SpaceX (אחת מ-5 החברות של אלון מאסק) רוצה לשלוח מיליון אנשים למאדים כדי ליצור גיבוי לאנושות. העליתי גם סרטון על מוזרויות במכניקת הקוונטים, על למה אי אפשר לייצר טילים חשמלים, וסרטון אחד בביולוגיה שבו הראיתי איזה חיה מוזרה היא ה'ברווזן' באוסטרליה, שאיננה קשורה לברווז אלא רק דומה לו (קראתי לה פלטיפוס, מסדרה מצוירת שהם מכירים). יש גם סרטון מסוג אחר, שבו אני מראה איך אני משתנה לאורך השנה כשאני מלמד פיסיקה".
מה אומרים המספרים? עוצמה הרבה יותר גדולה מהשפעה על כיתה.
"יש לי 6,600 עוקבים, ויש לי סרטונים שזכו גם ל-180 אלף צפיות. למשל, הסרטון שבו אני מחקה את עצמי כמורה או מראה איך אני משתנה לאורך השנה כשאני מלמד פיסיקה".
לדברי שחר, "להיות בכיתה זו השפעה מאוד קטנה מבחינת כמות הילדים שאתה מגיע אליהם. אם אתה רוצה להיות גם בלתי אמצעי, וגם להגיע לכמות גדולה של ילדים - מאס מדיה זו הדרך היחידה. 20 אלף ילדים זה כמו עיר של 80 אלף איש. זה עוצמה. אבל יש בזה גם בעיות. אני לא יכול להיות שם ולראות על הפנים של הילד, אם הוא לא הבין משהו. לכן נושאים יותר טעונים, כמו חינוך מיני, או נושאים שהם הרבה יותר 'רכים' – אי אפשר להעביר בסרטון טיקטוק לדעתי".
.
איך למדת את השפה?
"ברגע שאמרתי לתלמידים שאני פותח טיקטוק, ארבע תלמידות ותלמיד 'התלבשו עליי' והסבירו לי איך זה הולך, מה מותר ומה אסור, ונותנים לי רפרנסים לסדרות או לביטוים שאני לא מכיר. הם ממש לימדו אותי מושגי בסיס כמו דואט (סרטון שבו אתה מסריט את עצמך לצד סרטון שמישהו אחר כבר העלה), או כמו טיקטוק פיימס (שזה "סלב של האפליקציה"), נתנו לי עזרה טכנית ביצירת סרטונים, והכירו לי 'סלבים' ששווה לשים אליהם לב".
איך הגעת לזה בכלל? ולמה טיקטוק כשיש פייסבוק או אינסטגרם?
"אני מדריך ריקודים לטיניים 12 שנים, ומלמד בעיקר סלסה קובנית. אחד הסרטונים הראשונים שהתנסיתי בהם בפלטפורמה בטיקטוק זה סרטון שניסה לעשות השוואה בין רקדני טיקטוק לרקדנים רציניים. אני לא מתחבר לאינסטגרם ולא חושב שפייסבוק היא פלטפורמת כ"כ טובה לוויראליות כמו טיק טוק, אבל מרגע שנכנסתי לטיק טוק מרגע התמכרתי בעצמי. לא אמרתי 'נהיה מורה לפיסיקה בטיק טוק', אלא ניכנס, נראה על מה התלמידים שלי מדברים, והעליתי סרטון ריקוד מטופש. ככה זה התחיל. ראיתי טרנדים וניסיתי לחקות אותם כי זה הקטע בטיקטוק, לראות איזה 'צ'לנג' ולעשות משלך באותו סגנון. יום אחד מישהו ביקש ממני תוכן רציני באחת התגובות - הוא ביקש שאעזור לו לפתור תרגיל בבגרות בסרטון. ראיתי שיש הרבה תגובות לזה, התחלתי להעלות תכנים וככה זה פשוט התגלגל".
מה הסרטון הויראלי הראשון שלך?
"יש טרנד ששמים 4 כוסות, כותבים מתחת לכל אחת משפט ומוזגים מים לכוס לפי כמה שהתשובה נכונה. נניח. זה טרנד שיש הרבה וריאציות עליו. עשיתי אחד כזה שיורד על התלמידים שלי עם השאלות: "זה יהיה במבחן"? "אפשר לצאת לשירותים", "אפשר להעמיק בנושא?" (שאלה שאף אחד לא שואל אף פעם). הסרטון הפך לוויראלי כי עשיתי אותו עם כוסות של שוטים של וודקה. הוא עשה 180 אלף צפיות עם קשת תגובות שנעה מ'מורה מגניב בטירוף' ועד 'יא שיכור, יא מסומם, יא סטלן' . תגובות בכמות היסטרית עד כדי כך שמורה הורידה טיקטוק כי תלמידים שלה דיברו עליי. היא ביקשה להעלות אותי לשיעור זום של הכיתה כדי שאסביר לילדים שאני לא סטלן ומסומם. תלמידה בכיתה הזאת אמרה לי: 'אם אתה מורה, ואתה לוקח בחשבון את הקהל שמסתובב בטיקטוק – אתה צריך לקחת בחשבון מה אתה עושה שם'. אמרתי: תודה על המשוב, אקח את זה בחשבון לשיעורים הבאים".
אתה לא קצת סוס טרויאני בטיקטוק עם תוכן של פיסיקה? המורים "הזקנים" בפייסבוק. טיקטוק זו מדיה שמורים לא נמצאים בה.
"מדיה המונית זה כלי מאוד חזק. אחד המגיבים בטיקטוק, ילד בחטיבה ניסח את זה מעולה: 'הגיע הזמן שהמערכת תבוא אל התלמיד, ולא רק שהתלמיד יבוא אל המערכת'. לילדים של היום יש קשב קצר יותר, זה מושפע גם מהמשחקים שלהם. וכן, על כל 100 תגובות של 'איזה גבר', 'איזה מלך' - יש תגובות של 'מורים עופו לנו מהטיקטוק'.
"כשמשהו אומר לא מתאים לי – אני אומר אין חובת נוכחות. מי שלא רוצה להשכיל בטיקטוק יכול לעשות גם דיסלייק. אני לא מכריח אף אחד. מצד שני אם כל מה שאני אעשה זה רק חפירות פיסיקה - יפסיקו לעקוב אחרי. אז אני משלב פיסיקה של בית ספר, פיסיקה לידע כללי, וטרנדים של טיקטוק – שהרבה פעמים מביאים הרבה קהל".
תצליח להפוך את מקצוע הפיסיקה למשהו מגניב?
"בעתיד? זה כבר בעבר. אני יודע מכמות התגובות של חיילים שכותבים: 'בא לי לחזור לבית ספר', 'אם היית המורה שלי הייתי לוקח 5 יחידות'. כבר הצלחתי להפוך את המקצוע למגניב, והאמת שזו משימה לא קשה. המקצוע קשה, צריך להסביר הרבה, ואין הרבה זמן. אז אני יכול להבין איך מורים שוקעים לאזור המשעמם והטכני. אבל אם אין לחץ זמן - הוא בעיני המקצוע השני הכי מעניין אחרי ביולוגיה".
איך ביולוגיה עכשיו ?
"זה להסביר איך "אנחנו עובדים", ואיך הטבע עובד – עם הרבה פחות חישובים. ביולוגיה זה קסם מטורף ואני חושב שתשוקה והתלהבות אלה דברים מדבקים. אם את מביאה מורה שמתלהב ממה שהוא מלמד זה ויראלי. מה שאני עושה בטיק טוק זה השכלה ולא חינוך, אני חושב להוציא על זה טרייד מרק של "חינוך ויראלי. אתה יכול לחנך מקסימום של תלמידים, ואתה רואה פתאום תלמידים עושים אחד לשני שר, מתייגים אחד את השני על סירטון השכלתי מרצונם. איפה זה לעומת הלמידה הרגילה? הכי קרוב ללמידה שיש בטיק טוק אלו סרטונים שעושים צחוק ממשהו ועל הדרך לומדים מהם משהו, כשהבדיחה היא החלק המרכזי. אני עושה את זה אחרת".
מה הצד האפל של הפלטפורמה?
"זה ממכר בצורה הסטרית"