רוצה נתח מההצלחה: יוטיוב תתחרה בטיקטוק
החברה עובדת על פורמט סרטוני וידיאו קצרצרים המכונה Shorts שיתווסף כחלק מאפליקציית יוטיוב הפופולארית. במסגרתה, תספק גישה לספריית המוזיקה הנרחבת שכבר קיימת בתוך הפלטפורמה שלה
יוטיוב (Youtube) עובדת על פורמט של סרטוני וידאו קצרצרים המכונה Shorts. על פי הדיווח של אתר The Information אמש (ד'), היוזמה מיועדת לספק לחברה תחמושת בתחרות עם אפליקציית טיקטוק הסינית, שהפופולריות שלה גואה, בעיקר בקרב צעירים וילדים.
- אתגרי הטקטוק: מה שבמשרד החינוך צריכים להבין כדי להתמודד עם התופעה
- טיקטוק תאפשר להורים להגביל את משך הזמן שילדיהם שוהים באפליקציה
- אינסטגרם מעתיקה את טיקטוק עם Reels
לטיקטוק לעומת זאת יש ספריית מוזיקת רקע הרבה יותר מצומצמת. היא מעמידה לרשות המשתמשים את הספרייה כדי שאלה "יקשטו" את הסרטונים שלהם בצלילים, מוזיקת רקע ושירים. אך מכיוון שהיא לא שירות סטרימינג, היקף הספרייה שלה קטן.
בעוד כולם ציפו לכניסה של פייסבוק לנישה הזו דרך אפליקציית Lasso, אותה החלה להפיץ בברזיל לאחרונה במסגרת פיילוט, מתברר כעת שגם גוגל רוצה חלק מעוגת המדיה החברתית מבוססת תוכן לצעירים. אין זה מפתיע. חלק ניכר מהתנועה בשירות של יוטיוב מגיע בדיוק מחתכי הגילאים אליהם טיקטוק מכוונת. יוטיוב מודעת לכך ולפופולריות הגואה של טיקטוק שהיקף השימוש בה זינק ב-125% בשנתיים האחרונות, כך לפי נתוני חברת המחקר App Annie.
לטיקטוק יש כיום מאות מיליוני משתמשים והמספרים גדלים. ואולם קשה לדעת כמה במדויק, זאת בגלל שמדובר בחברה פרטית. אך על פי נתוני ההורדות של האפליקציה בחנויות של גוגל ואפל ניתן להתרשם שזו הותקנה כ-842 מיליון פעמים בשנה האחרונה, עלייה של 15% לעומת נתוני שנה שעברה. נתונים אלה לא כוללים את נתוני ההורדה מסין, שם היא נפוצה במיוחד, אך מופצת דרך חנויות מקומיות בלבד. זאת בניגוד לאפליקציות של יוטיוב ופייסבוק שזכו לירידה של 2% ו-4% בהתאמה באותה התקופה.
עם זאת לטיקטוק יש עדיין מספר יתרונות שיוטיוב תיאלץ להתמודד עימם. בראש ובראשונה ממשק העלאת הסרטונים ועריכתם פשוט מאוד לשימוש, לעומת הכלים הקיימים כיום ביוטיוב כגון הסטודיו ליוצרים, שדורש תהליך לימוד מסוים לפני שניתן להשתמש בו ביעילות. בנוסף, לטיקטוק יש גם תדמית הרבה יותר "מגניבה" וצעירה מאשר לשירות של גוגל שסוגר יותר מ-15 שנות פעילות.
פייסבוק כבר החלה להתמודד בדיוק עם הנושא הזה והשיקה כלי עריכה חדשים באינסטגרם כדי להתקרב לקלות השימוש של טיקטוק. אבל יש לה מגבלה קשה לעומת יוטיוב. לאחרונה יש צבא שלם של יוצרים שכבר מנוסים בהפצת תכנים ויראליים על הפלטפורמה שלה, בפייסבוק המצב קצת יותר קשה והחברה עדיין לא הצליחה לייצר כוכבי רשת שמכינים לה תכנים בלעדיים.
לשתי החברות עם זאת יש יתרון מובנה בכך שהן אמריקאיות ולא נמצאות על הכוונת של הרשויות בארה"ב. טיקטוק "זכתה" השנה להתעניינות רבה מצד הממשל האמריקאי שדואג שמה היא מהווה "דלת אחורית" עבור בייג'ינג כדי לקצור פריטי מידע על המשתמשים. החשדות אף הביאו לכך שהפנטגון אסר על התקנתה במכשירי חיילי צבא ארה"ב. אם יוטיוב תצליח להשיק תכונה מקבילה מוצלחת, זו עשויה להיות ההצלחה הראשונה של גוגל בתחום הרשתות החברתיות. החברה עד כה נכשלה כמעט בכל מיזם כזה, החל מ-Wave וכלה בגוגל פלוס.
מבחינת הכנסות, טיקטוק היא שחקן זעיר לעומת יוטיוב. לאחרונה יש הכנסות בהיקף של כ-15 מיליארד דולר בשנה מפרסום ומוצרים נלווים לעומת הכנסות האפליקציה הסינית מרכישות של תכנים נוספים דרכה שעומדות על כ-177 מיליון דולר בלבד ב-2019. אך מדובר בסכום שגדול פי 5 מהכנסותיה ב-2018, כך שיש לה עוד מקום לגדול. כעת נותר לראות אם יוטיוב תצליח להעמיד פורמט שיקסים את המשתמשים הצעירים, בני דור המילניום, עבורם ענקית האינטרנט היא בעיקר ענק זקן ונרגן.