כך ישראל תשוב לחוד החנית של הרכב האוטונומי אחרי הקורונה
משרד ראש הממשלה גיבש תוכנית בשווי של כ-400 מיליון שקל שהוגשה לאישור אגף התקציבים באוצר, ומיועדת לעודד את יצרני הרכב והרכיבים הגדולים בעולם להמשיך ולהשקיע בארץ
- הדלק של הרכב האוטונומי הוא דאטה
- טסלה תוכל להפעיל מערכת לנהיגה חצי־אוטונומית בישראל
- שינוי מדיניות: הטבות מס לרכב עם טכנולוגיה אוטונומית
משרד ראש הממשלה גיבש תוכנית בשווי של כ-400 מיליון שקל להשקעות בתחום. "תכנית ההאצה", שהוגשה לאישור אגף התקציבים באוצר, מיועדת לעודד את יצרני הרכב והרכיבים הגדולים בעולם להמשיך ולהשקיע בארץ.
ערב פרוץ המשבר פעלו בישראל כ-400 חברות בתחום הרכב החכם, חיישנים, למידה, רכב אוטונומי והגנת סייבר. חלק מחברות האלה הן נציגויות של יצרני הרכב הגדולים, החל מג'נרל מוטורס, דרך מרצדס, סקודה, פורד וכלה ברנו. חלק מהיצרניות מחזירות בארץ מרכזי מחקר ופיתוח וסקאוטינג.
עם פרוץ מגיפת הקורונה הפסיקו לחלוטין ביקורי בכירים מטעם יצרני הרכב הגדולים. היצרנים עצמם צמצמו פעילות באופן ניכר במפעליהם בחו"ל ונערכים לחזרה מדורגת שמתחילה רק בימים אלה, בזמן שתחומי המחקר והפיתוח נדחקים הצידה בסדר העדיפויות. חלק מהיצרנים ביטלו תוכנית ופרויקיטים בתחום, ג'נרל מוטורס הודיעה על סגירת שירות הרכב השיתופי שלה ופורד ביטלה רכב כביש שטח חשמלי של חטיבת היוקרה לינקולן שאמור היה לצאת לשוק בעוד שנתיים. כל החברות מבצעות הערכה מחודשת של משאביהם בכל הקשור ברכב חכם, רכב אוטונומי וסייבר סקיוריטי.
התוכנית הממשלתית להתנעה מחדש של תחום הרכב החכם, שתנוהל על ידי מנהלת תחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, תבוצע על פני חמש השנים הקרובות, בתקציב של 385 מיליון שקל. התוכנית עצמה מבוססת על מספר מהלכים: קידום הקמת מאגר מידע לאומי לתחבורה חכמה, הקמת מרכז לאומי לאנרגיה שיעודד מחקר בתחום, האצת הקמה של מעבדה ישראלית שתבדוק טכנולוגיות בתחום הרכב האוטונומי, שכיום מבוצעות בחו"ל והשלמת מיפוי כבישי ישראל לשימוש ברכב אוטונומי.
עיקר התקציב – 99 מיליון שקל – מיועד לשנה הנוכחית, כאשר 25 מיליון שקל מתוכם ייועדו לתמיכה בפיילוטים של חברות העוסקות בתחום הרכב החכם. בשנה הבאה מוקדשים 79 מיליון שקל לתכנית - כאשר חלק גדול מהסכום, 25 מיליון שקל מוקדש לתמיכה בפיילוטים המתקיימים במדינת ישראל. בשנים הבאות, עד 2024 מוקדש מדי שנה סכום של 69 מיליון שקל לקידום הרכב החכם.