$
דעות

הדלק של הרכב האוטונומי הוא דאטה

אינטל תוכל לבחור אם למכור את הדאטה ממוביט או לשמור אותו לעצמה ‑ בחירה שתהיה גורלית לתחום כולו

הגר רבט 08:1504.05.20
דאטה שווה כסף, המשוואה הזו ברורה היום לכל בעל עסק, בין שזה בנק ובין שאלה חנות נעליים או קופת חולים. אבל בתחום הרכב האוטונומי דאטה שווה גם, הרבה מאוד זמן. מפתחי הרכבים האוטונומיים הבינו כבר מזמן שדאטה הנו נדבך הכרחי במאמצי הפיתוח. זו הסיבה שיצרניות רכב מבצעות כבר שנים השקעות ענק בחברות שמתמחות בתחבורה חכמה. דיימלר (יצרנית מרצדס) השקיעה בוויה הישראלית כבר ב־2017, טויוטה השקיעה מאות מיליוני דולרים באובר ב־2018 וג׳נרל מוטורס היא אחת המשקיעות במתחרה ליפט. לכן מי שחתומה על עסקת מוביט היא אולי אינטל, אבל הרוכשת האמיתית כאן היא מוביליאיי של אמנון שעשוע.

 

 

 

הרכישה שנועדה לשחרר את הפקק

 

שלוש שנים אחרי שאינטל ביצעה את הרכישה הגדולה ביותר בתולדות ההייטק הישראלי, ושילמה מעל ל־15 מיליארד דולר על מובילאיי, חלום הרכב האוטונומי עדיין תקוע ברמזור. אחרי תחזיות ראשוניות שצפו מכוניות ללא נהג על הכביש כבר ב־2021, אפילו אמנון שעשוע שינה כיוון. במאמר שפרסם ביולי 2019, כתב שעשוע ש״ייצור נרחב של מכוניות אוטונומיות לשימוש פרטי ייאלץ להמתין עד שתושלם פריסה משמעותית של מוניות אוטונומיות (רובוטקסי) ותעשייה זו תגיע לבגרות״.

 

פרופ' אמנון שעשוע מייסד מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע מייסד מובילאיי

 

בנובמבר באותה השנה הודיעה מובילאיי על שיתוף פעולה עם יצרנית סינית לפיתוח מערכת מתאימה לסקטור של מונית רובוטית, ושעשוע עצמו ציין שהוא סבור שמוניות כאלה יתחילו לפעול בצורה מסחרית ב־2022, ושאינטל מעריכה את גודל השוק שלהן ב־160 מיליארד דולר עד 2030.

 

הדגש החדש הזה של מוביליאיי ואינטל הוא שהביא אותן לשקול את רכישת מוביט. מערכות הרכב האוטונומי זקוקות לכמויות דאטה עצומות, שאיתן ניתן לאמן את התוכנות והסנסורים השונים. מעבר לכך נדרש הדאטה על מנת לחסוך לרכבים עתידיים אלפי שעות ניווט ונסיעה בדרכים חדשות.

 

מיפוי מדויק של תנאי השטח הוא משמעותי בתחום הנהיגה האוטונומית, הן מטעמי ניווט ובטיחות, והן כדי להציע פתרונות תחבורה עתידיים לרשויות עירוניות וגורמים נוספים. וכאן למוביט יש יתרון עצום להציע. בתחום התחבורה הציבורית, מוביט נחשבת לאחת ממחזיקות הדאטה הגדולות בעולם: היא משתפת פעולה עם אובר וליפט, ולפי נתונים מסוף 2019, מוביט מחזיקה מאגר המורכב מנתונים המעודכנים בזמן אמת של יותר מ־7,000 מפעילות תחבורה ציבורית. המאגר מתעדכן גם בידי קהילת המשמשים שלה.

 

יריית הפתיחה של מלחמת הדאטה

 

בחברה, שהחלה את דרכה כאפליקציית שימוש בתחבורה ציבורית, הבינו כבר לפני כמה שנים שאפליקציה למשתמשי קצה היא ניצול לא נכון של יכולות החברה והפכו להיות ספק מידע עבור רשויות עירוניות וחברות תחבורה ציבורית. מוביט נמצאת היום בעמדה נפלאה לאיסוף המידע הזה: לפי החברה, לאפליקציה שלה יש היום 775 מיליון משתמשים ברחבי העולם, היא פועלת ב־45 שפות, ב־3,100 ערים שנמצאות ב־102 מדינות.

 

מובילאיי היתה יכולה לבחור לרכוש את המידע ממוביט, כמו מאות רשויות וחברות אחרות בעולם, אך היא בחרה להוציא סכום עתק על רכישת החברה כולה. בעתיד הנראה לעין, היא תצטרך לאפשר למוביט להמשיך לפעול כמותג עצמאי כדי שתוכל להמשיך ולאסוף דאטה חדש נוסף. אולם הצעד של אינטל ומובילאיי מזכיר כי שאלת המונופול על המידע בתחום הרכב האוטונומי עוד לא קיבלה מענה. Waymo של גוגל (אלפבית) בחרה לאחרונה במהלך של שיתוף דאטה, אך היא עושה זאת בצורה מוגבלת ולפרק זמן קצר. מוביליאיי ואינטל יהפכו בקרוב לבעלים של מי שהיתה עד היום ספקית דאטה, והן יוכלו לבחור אם להמשיך למכור את המידע או לשמור אותו לעצמן. לא רק שלבחירה הזו עשויה להיות השפעה רחבה הרבה יותר על התחום, היא עלולה להתחיל מלחמת דאטה של ממש.

x