פרשנות
הרוכשת האמיתית בעסקת מוביט-אינטל היא בכלל מובילאיי
מערכות הרכבים האוטונומיים זקוקות לכמויות עצומות של דאטה, ומוביט נחשבת לאחת ממחזיקות הדאטה הגדולות בעולם בתחום התחבורה הציבורית. השאלה שעולה כעת היא האם מובילאיי תבחר לשתף את המידע הזה עם מתחרים
- אינטל במשא ומתן מתקדם לרכישת חברת מוביט הישראלית במיליארד דולר
- פרשת מידע הפנים בעסקת מובילאיי: אמיר ולדמן ישלם 2.2 מיליון דולר לרשות ני"ע בארה"ב
- אינטל מוכרת חטיבה המעסיקה מאות עובדים בישראל
גם במוביט עצמה הבינו כבר לפני כמה שנים שאפליקציה למשתמשי קצה היא ניצול לא נכון של יכולות החברה והפכו להיות ספק מידע עבור רשויות עירוניות וחברות תחבורה ציבורית. מוביט נמצאת היום בעמדה נפלאה לאיסוף המידע הזה: לפי החברה לאפליקציה שלה יש היום 775 מיליון משתמשים ברחבי העולם, היא פועלת ב־45 שפות, ב־3,100 ערים שנמצאות ב־102 מדינות.
מערכות הרכבים האוטונומיים זקוקות לכמויות עצומות של דאטה איתן ניתן לאמן את התוכנות והסנסורים השונים, אבל גם כדי לחסוך לרכבים עתידיים אלפי שעות ניווט ונסיעה בדרכים חדשות.
בתחום התחבורה הציבורית, מוביט נחשבת לאחת ממחזיקות הדאטה הגדולות בעולם: היא משתפת פעולה עם אובר וליפט ולפי נתונים מסוף 2019 מחזיקה מאגר המורכב מנתוני זמן אמת של יותר מ-7,000 מפעילות תחבורה ציבורית, ומעודכן גם בידי קהילת המשמשים שלה.
מובילאיי בחרה להוציא סכום עתק על רכישת החברה כולה במקום להפוך ללקוחה נוספת של מוביט; ואולם על מנת להמשיך וליהנות מהדאטה המצטבר, היא תצטרך לאפשר למוביט להמשיך לפעול כמותג עצמאי לפחות בעתיד הנראה לעין. מצד שני, ראוי לציין כי שאלת המונופול על המידע בתחום הרכב האוטונומי עוד לא קיבלה מענה. חברות כמו Waymo של גוגל (אלפבית) בחרו לאחרונה במהלך של שיתוף מידע, אבל נותר לחכות ולראות מה התוכניות של מובילאיי לגבי הדאטה של מוביט והאם מיליארד הדולר שהיא מוציאה אמורים להקנות לה גם בלעדיות על הדאטה.