פי 2 יותר וידאו – השינוי בהרגלי העבודה בעקבות הקורונה
דו"ח חדש של מיקרוסופט העולמית מראה כי העבודה מרחוק והדיגיטציה המהירה שארגונים נאלצו לעשות בעקבות הקורונה שינו את סדר היום של העובדים והגבירו את השימוש במכשירים ניידים לצרכי עבודה; "הדרך שבה ארגונים מסתכלים על ההמשכיות העסקית שלהם השתנתה"
משבר הקורונה הכריח ארגונים לעבור לעבודה בפלטפורמות דיגיטליות תוך זמן קצר. תהליכים שכבר החלו, או שהיו מתוכננים להתחיל ולהימשך על פני שנים פתאום התרחשו בתוך ימים ספורים. בתי חולים, חברות תשתיות, מוסדות ממשלתיים, חברות הייטק ועוד אימצו בתוך זמן קצר דרכי עבודה חדשות. העבודה מהבית, הדיגיטציה, הסגר והריחוק שהביא עימו המשבר גרמו לשינויים מהירים ועמוקים בהרגלי העבודה של ארגונים ובעצם של כולנו. בעוד שרבות דובר ונכתב בשבועות האחרונים על העבודה מהבית, השאלה היא איך המשבר הנוכחי משפיע על הרגלי העבודה שלנו וכיצד ייראו חיי העבודה שלנו אחריו.
- אחרי מיקרוסופט, זום ופייסבוק - גוגל מאפשרת שימוש בחינם ב-Meet
- עכשיו כשכולם מאחורי המסכים זה הזמן להביא את עצמכם לעבודה
- מנכ"לים של משרדי ממשלה: לאפשר המשך עבודה מהבית
"בישראל אנחנו יודעים מהלקוחות שלנו גם בצבא, בממשלה וגם במגזר העסקי שהם נאלצו לעשות האצה בהקשר של עבודה מרחוק ולעשות טרנספורמציה דיגיטלית תוך כמה ימים. היו לקוחות שהיו להם כל מני התנגדויות, חשש מהטכנולוגיה, מביטחון תעסוקתי לעובדים ופתאום מצאו שתוך ימים ספורים הם היו חייבים להשתנות", אומרת עדי קריסטל, מנהלת תחום Microsoft365 - מיקרוסופט ישראל.
בחודש מרץ, החודש בו ברוב מדינות העולם עברו במהירות לעבודה מרחוק, באופן לא מפתיע הוכפל גם השימוש בווידאו בשיחות, כך עולם מדו"ח חדש של מיקרוסופט העולמית -Work Trend Index המנתח את השימוש בפלטפורמת שולחן העבודה הדיגיטלי מיקרוסופט Teams. "בעבר לא היינו עושים שיחות וידאו ולא היה ללקוחות צורך בזה, היום לעומת זאת זה נורא טריוויאלי שפותחים את הוידאו", היא אומרת.
שינוי מהותי נוסף בדרך בה אנשים עובדים העולה מהדו"ח הוא שאנשים מאמצים לוח זמנים גמיש יותר ומצליחים להיות יעילים יותר. אנחנו שונים אחד מהשני ברמת היעילות שלנו יש כאלה ערניים ופעילים בשעות הבוקר, ואחרים דווקא חדים ויצירתיים יותר בערב ובלילה. הנתונים של הדו"ח מצביעים על כך, שעובדים מאפשרים לעצמם הרבה יותר גמישות בשעות העבודה כשהם עובדים מהבית, ועובדים מתי שנוח להם - וזה לא בהכרח בשעות העבודה המקובלות ביום יום.
בחודש מרץ הזמן הממוצע מהרגע שמשתמש פתח את פלטפורמת שולחן העבודה הדיגיטלי ועד הרגע שבה הוא סגר אותה - עלה בשעה. זה לא בהכרח מצביע על כך שאנשים עובדים יותר שעות, אלא על כך שאנשים עובדים בשעות שיותר נוח להם, ובהחלט סביר שיש עובדים שעושים הפסקה במהלך היום לצורך מנוחה או טיפול בבית, וחוזרים לעבוד כשנוח להם.
"כאשר כל אחד צריך לג'נגל בין האתגרים שיש לו בבית לבין העבודה, אחד הדברים שאנחנו מבינים על עבודה מהבית הוא שהיא מאפשרת להיות יותר גמישים – אפשר לעבוד ולתכנן את הזמן שלנו אחרת. אפשר להתאים את העבודה גם לסגנון החיים שלנו ולשעות היעילות שלנו – מתי יותר נוח לי לעשות פגישות ומתי מיילים", אומרת קריסטל.
כמו כן, זה אמנם לא חדש שאנחנו משתמשים בסמארטפון כל הזמן, גם לעבודה וגם כשאנחנו בבית, אבל לפי הדו"ח חלה בחודש מרץ עלייה של 300% בכמות השימוש בפלטפורמת מיקרוסופט Teams ממכשירים ניידים, במיוחד במדינות כמו איטליה, ספרד והולנד בהן המשבר היכה בחוזקה ואילץ יותר ויותר אנשים להתחבר ממכשירים אישיים, שבהיעדר מחשב נאלצו או בחרו להתחבר מהטלפון הנייד או הטאבלט האישי. "אנחנו רואים היום, גם בישראל, שימוש בטלפון הנייד לפגישות מרובות משתתפים. בעבר היינו עורכים שיחות ועידה בחדר עם ציוד, מצלמות ומסכים והיום פתאום עושים שיחות ועידה בנייד. בעבר לא הייתי חושבת לעשות שיחות הנהלה בטלפון הנייד, אבל זה מה שקורה היום", היא אומרת.
ממצא מעניין נוסף שעולה מן הדו"ח הוא שמנהלים מעדיפים להעביר מסרים לכל עובדי החברה דרך אירועים חיים (Live Events) ולא באמצעות טקסט או אימייל. במצב של אי וודאות עובדים זקוקים לשקיפות של הנהלת הארגון לגבי המצב הנוכחי והצעדים הבאים. יותר מכך, בימים שלפני פסח מנהלים השתמשו באירועי ווידאו על מנת לאחל לעובדים חג שמח.
גם עם החזרה לשיגרה הדברים לא צפויים לחזור בדיוק למה שהיה קודם. לדוגמא, העולם של כנסים ואירועים הפך להיות דיגיטלי לפחות לזמן הקרוב; אוניברסיטאות אימצו למידה מרחוק; עסקים חושבים על דרכם להפיכתם לדיגיטליים וכך גם מקומות עבודה, שהסתגלו ומסתגלים לעבודה מהבית. "אני חושבת שזה לא ממש יעבור, תהיה איזושהי ירידה בשימוש באמצעים דיגיטליים ברגע שיימצא חיסון לקורונה, אבל עולם העבודה השתנה. הדרך שבה ארגונים מסתכלים על ההמשכיות העסקית שלהם עומדת להיות אחרת. זה לא רק טילים או מלחמות, ולא רק עובד שחולה נקודתית וצריך לתת לו פתרון, אלא זה הופך להיות צורך קיומי של הארגון ואחד הדברים הראשונים הוא לאפשר את העבודה המאובטחת מהבית".