שקיפות: ההזדמנות של החברות לחזק את הקשר עם המשקיעים במשבר הקורונה
המשבר בשווקים הוא הזמן של המנהלים להיות זמינים, ליזום פניות ולשתף את המשקיעים והציבור במצבן האמיתי של החברות שבראשן הם עומדים. השוק יודע להעריך את מי שלא נכנס לבונקר, ובטווח הארוך החברות יכולות רק להרוויח מזה
המשבר בשווקים שנגרם כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה מייצר סוגים שונים של אי-ודאות שבאים לידי ביטוי בתנודתיות החריפה בבורסות ברחבי העולם. בעת הנוכחית, אחת השאלות המרכזיות ששואלים את עצמם מנכ"לים ובעלי שליטה בחברות ציבורית היא "מה המשקיעים רוצים עכשיו?". והתשובה לכך היא יחסית פשוטה.
- איל ההשקעות מארק מוביוס: "השווקים טרם הגיעו לתחתית, שמרו על המזומנים"
- מבודדים ומשקיעים - המדריך למשקיע בבידוד
- מי שבורח לחוף המזומן מסתכן בפספוס התיקון
מכיוון שהקורונה היא כוח עליון שמטלטל את כל הענפים במשק, המשקיעים זקוקים עכשיו לשקיפות, אמינות וזמינות מצד ההנהלה והבעלים. כלומר, לקיים עם המשקיעים שיחות באופן קבוע ובתדירות גבוהה, שבהן ההנהלה תשקף את מצב החברה לאשורו, תשיב על שאלות בכנות מלאה, גם אם הן קשות, וגם את התשובות עליהן מגיעות ממחוזות ה"אנחנו לא יודעים. נבדוק את זה ונחזור אליכם", ותשתף בתוכניות שלה לעתיד. וכן למסור את הדברים לציבור הרחב באמצעות הודעות בורסה כנות וישירות. בדיוק ההפך מאלו שחושפות טפח ומכסות טפחיים באמצעות אמירות כמו "בשל היות הקורונה אירוע מתגלגל, לחברה אין יכולת להעריך בשלב זה את היקף הנזק והשפעת המשבר על פעילותה". הסיבה לכך היא פשוטה: המשקיעים רוצים לדעת את המצב האמיתי של החברה שבה השקיעו, ולקבל את המידע המלא ביותר על מנת להיות מסוגלים להעריך את תפקוד החברה ואת הפוטנציאל שלה בעת הנוכחית.
בטווח הקצר, האסטרטגיה הזו עשויה להיות לא מחמיאה עבור החברה. בטווח הבינוני והארוך, החברה יכולה רק להרוויח מכך. חרף הסיסמאות השחוקות כמו "למשקיעים יש זיכרון קצר", האמת היא שזה לא נכון. המשקיעים זוכרים מי המנהלים והחברות שהיו שם גם כשהיה קשה. חברות הביטוח, קרנות הגידור ובתי ההשקעות זוכרים ויודעים להעריך את החברות ששיתפו בזמן אמת בקשיים ובתוכניות שלהן לצלוח אותם ואף לצמוח מהם. ומנגד, הם יזכרו גם מי החליט לרדת לבונקר. השקיפות, האמינות והזמינות יכולות לחזק את הקשר של החברה עם משקיעיה ולרתום אותם בצורה טוב יותר הן לצליחת המשבר והן לצמיחה מתוכו או אחריו, שכן בסופו של דבר גם המשבר הזה, כמו המשברים שקדמו לו, יחלוף.
האסטרטגיה הזו היא גם האסטרטגיה הנכונה בכל הנוגע למשקיעים פוטנציאליים – אותם משקיעים שעוקבים אחר החברה באופן שוטף, בוחנים אותה באמצעות שלל מודלים ואפילו נפגשים עם ההנהלה פעם או פעמיים בשנה, תוך שהם מחכים לרגע שבו מחיר המניה יהיה אטרקטיבי מספיק. לאור הירידות בשווקים, שפוגעות גם בחברות טובות וחזקות, חלק מהחברות נכנסו לטריטוריה האטרקטיבית עבור חלק מהמשקיעים. לכן זה הזמן הנכון עבור הנהלות החברות לפעול בשקיפות, זמינות ואמינות גם מולם – לענות לשיחות, לזום פניות, לחתור למגע ולשתף אותם במתחולל בחברה.
הקושי המרכזי ביישום האסטרטגיה הזו, מעבר לקושי הפסיכולוגי, הוא שהכלי המרכזי עבור החברות לביצועה נלקח מהן – פגישות אישיות. אך יש לכך חלופות ראויות: שיחות טלפון, מפגשי זום, והגברת קצב הדיווחים לבורסה ושיפור הדיווחים לבורסה. כל אלו יכולים לגשר על הפער שנוצר בעקבות חוסר היכולת לתקשר פנים מול פנים, וביכולתם של הכלים האלו לטעת תחושת ביטחון במשקיעי החברה, הקיימים והעתידיים, ולחזק את הקשר עם שוק ההון.
בכל משבר ישנה הזדמנות. ובמשבר הזה לחברות יש הזדמנות להגביר את האמון ולחזק את הקשרים עם המשקיעים באמצעות שקיפות, זמינות ואמינות. בסופו של דבר, זה יכול רק להשתלם להן.
הכותב הוא בעלים ומנכ"ל גוטליב קשרי משקיעים