מנכ"ל אל על לעובדים: "אין פריצת דרך לגבי הסיוע הממשלתי"; מבוי סתום במו"מ בחברה
באיגרת ששלח לעובדי החברה מציין גונן אושסקין כי "אנו מתקרבים לנקודה שבה המדינה חייבת להחליט האם היא רוצה חברת תעופה לאומית או שהיא סבורה כי הביטחון התעופתי אינו מרכיב חשוב ומשמעתי בביטחון הלאומי"
"כולנו חווים ימים קשים והשיא עוד לפנינו", כך פותח מנכ"ל אל על גונן אוסישקין איגרת ששלח לעובדי החברה.
- סמוטריץ' לאוצר: "עיזרו לישראייר ולארקיע, פחות לאל על"
- חברות התעופה שכחו מזמן את הישרדותן בקרב על דעת הקהל
- איפה ואיפה: אל על תוציא טיסת חילוץ נוספת - אבל הפעם צריך לשלם
העובדים נמצאים במגעים מול משרד האוצר בכל הנוגע להיקף הפיטורים - העומדים עתה על כ-1,600 עובדים – אך באוצר עדיין מתעקשים על הרחבה של תוכנית הפיטורים כדי לספק לאל על את תוכנית החילוץ.
אוסישקין כותב: "איני איש בשורה - לא בכל הקשור לעיתוי סיום המשבר ולא בכל הקשור לסיוע של המדינה לאל על, סיוע שהוא קריטי. עדיין אין פריצת דרך – ובכל יום שחולף מצבנו מחריף".
"אנו מתקרבים לנקודה שבה המדינה חייבת להחליט האם היא רוצה חברת תעופה לאומית או שהיא סבורה כי הביטחון התעופתי אינו מרכיב חשוב ומשמעתי בביטחון הלאומי. אני גאה על כך שאל על מובילה במאמץ הלאומי למצוא פתרון להשבת הישראלים ארצה.
"לאנשים שלנו השוהים בחל"ת, אני יודע כי קשה להיות בבית בתחושת חוסר ודאות. אני חושב עליכם בכל דקה ובכל רגע וכל מעשי ומאמצי כמעט 20 שעות ביממה מכוונים לדבר אחד בלבד: הבטחת עתיד יציב ובטוח לאל על בעידן שלאחר הקורונה והבטחת מקור פרנסתם של אלפי בית אב", כתב אושסקין.
מנכ"ל אל על מבטיח באיגרת כי אל על הגישה תוכנית לאוצר המבטיחה חברה "יעילה יותר, מדויקת יותר, עם התאמות תפעוליות, כך שנוכל להתמודד עם התחרות ועם הנזקים הכלכליים שגרם משבר הקורונה. התוכנית שהגשנו תאפשר למדינה לקבל החלטה על סיוע מיידי לאל על".
אוסישקין מדגיש במכתבו לעובדים כי אובדן אל על פירושו אובדן של תרומה בהיקף 2.5 מיליארד שקלים לתל"ג – או מה שאוסישקי מגדיר כ"הלוואת מדינה בהיקף של 200 עד 300 מיליון דולר שתאפשר לאל על להתאושש ולחזור במהרה לפעילות סדירה".
אוסישקין אינו מתיחס במכתבו כלל למכתב החריף שהוציא השבוע שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', הקורא לשר האוצר לפעול לחילוץ ישראייר וארקיע - אך לא לפעול באותה מידה לחילוץ אל על.
שוב פיצוץ במו"מ
בתוך, כך המו"מ בין עובדי אל על להנהלה, שהתחדש בסוף השבוע לאחר הפיצוץ לפני שבועיים, שוב עלה על שרטון. לפני שבועיים הציעו העובדים ויתורים בהיקף של מיליארד דולר לתקופה של 7 שנים. ההנהלה דחתה את ההצעה, המו"מ פוצץ והוכרז סכסוך עבודה.
היום הציעו העובדים ויתורים נוספים, אך ההנהלה דחתה את הצעתם והמו"מ שוב התפוצץ.
יו"ר נציגות העובדים שרון בן יצחק אמר היום ל"כלכליסט": "מדובר בניצול ציני של ההנהלה לשינוי הסכמי עבודה. אני פונה לאוצר שייקח אחריות על העובדים, אנחנו 6,000 עובדים, מתוכם 4,000 בשכר מינימום. הסכמנו לוויתורים נוספים בסך 150 מיליון דולר, שכללו ויתור על הטבות כגון זכות לכרטיס טיסה משפחתי בהנחה של 50%, כרטיסי טיסות חינם ללא גילום מס לעובד על בסיס מקום פנוי, פעילויות רווחה שונות כמו כנסים, אירועים ועוד וויתור של 5% מהשכר של עובדי הקרקע ודיילי האוויר. הטייסים הסכימו להפחתת של כ- 30% משכרם, כמו כן הסכימו העובדים להקפאת תקני הקביעות בחברה לחמש שנים".
עד כה הוצאו לחל"ת 90% מעובדי החברה ו-33 טייסים חדשים בדרגת קצינים ראשונים פוטרו ועוד 9 יפוטרו בקרוב; זאת, בנוסף לכ-30 בוגרי קורס טייס של אל על, שסיימו לאחרונה ולא יתקבלו לעבודה .
לדברי יו"ר הוועד, "אנחנו נתנו את חלקנו על חשבוננו. דרשנו מהבעלים וההנהלה שיגידו לנו מה הם תורמים ולא נענינו".