משבר הקורונה
סמוטריץ' לאוצר: "עיזרו לישראייר ולארקיע, פחות לאל על"
זמן קצר לאחר ההכרזה אמש של שר החוץ ישראל כץ על תוכנית לחילוץ ישראלים השוהים בחו"ל באמצעות חברות התעופה הישראליות - מעמד בו לא נכח שר התחבורה - שלח האחרון מכתב לשר האוצר כחלון בו טעו כי "יש להפריד בין חברת אל על לבין חברות התעופה הקטנות שביצעו צעדי התייעלות וחיסכון"
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מבקש ממשה כחלון: "עזור לישראייר וארקיע, פחות לאל על"; כך עולה מתוכנו של מכתב ששלח היום (ב') סמוטריץ' לשר האוצר. רק אתמול הכריז שר החוץ ישראל כץ על תוכנית לחילוץ ישראלים השוהים בחו"ל באמצעות חברות התעופה הישראליות. במעמד לא נכח שר התחבורה, אלא רק מנהל נתב"ג. במפתיע, במעמד גם לא הוזכר כלל שר התחבורה. זמן קצר לאחר מכן - ולאחר שלל פרסומים אודות תוכניות החילוץ של אל על לישראלים בחו"ל - נשלח מכתבו של סמוטריץ'.
- חברות התעופה שכחו מזמן את הישרדותן בקרב על דעת הקהל
- איפה ואיפה: אל על תוציא טיסת חילוץ נוספת - אבל הפעם צריך לשלם
- מניין חולי הקורונה בישראל עלה ל-1,071; שירות התעסוקה - 551 אלף מובטלים חדשים מתחילת מרץ
במכתב מדגיש סמוטריץ': "יש להפריד בין חברת אל על לבין חברות התעופה הקטנות (ישראייר וארקיע). חברת אל על הגיעה למשבר במצב מורכב, ללא נכסים הניתנים למימוש מהיר, ועם חוב חיצוני גבוה מאוד. עובדות אלו מעמידות אתגר גדול מאוד בפני המדינה בבואה לבחון את האפשרות לסייע לה ברמה התזרימית. זאת, הן משום שהיקף הכספים הנדרש לה עומד על מאות רבות של מיליוני דולרים, רק על מנת להביא את החברה למצב שהיא אינה עומדת בפני סכנה מידית של חדלות פירעון, והן בשל הצעדים הדרסטיים שהחברה נדרשת לנקוט בהם בכדי לשכנע את המדינה ששילוב צעדים אלו עם תמיכתה של המדינה יאפשרו לחברה לעמוד על הרגליים ביום שאחרי המשבר, להרוויח ולהחזיר את ההלוואות שתקבל.
"בשבועות האחרונים מתקיים שיח בין האוצר לחברה בכדי לנסות ולהגיע למתווה מוסכם, ואולם באופן טבעי אתגר בסדר גודל כזה הוא מורכב וגיבושו אורך זמן. גם כאן יש לומר כי מרכיב הזמן הינו קריטי ויש להאיץ את המגעים ולנסות להגיע לסיכום בטרם יהיה מאוחר". עוד כותב סמוטריץ' על ישראייר וארקיע: "שתי החברות ביצעו צעדי התייעלות וחיסכון מרחיקי לכת הנדרשים מהן בטרם באו אל המדינה לבקש סיוע, ועל פי הערכת אנשי המקצוע ברת"א פעולות אלה מקימות סיכוי רב שהן תצלחנה לשרוד את המשבר ולהחזיר את ההלוואות. מדובר, אם כן, בעלות ובסיכון נמוכים מאוד למדינה, שישמרו בוודאות כמעט מוחלטת את התשתית והיכולות של שתי חברות תעופה לאומיות. שימור התשתית והיכולת חשובים על רקע הסיכון וחוסר הוודאות של הצלחת המהלך מול אל על".
יש להדגיש כי למרות מכתבו של סמוטריץ', בפועל המציאות שונה מעט - ישראייר אכן ביצעה תהליכי התייעלות מקיפים עוד עם עזיבת שדה דוב, אך לעומת זאת ארקיע לא ביצעה צעדי התייעלות משמעותיים פרט לפיטורי 100 עובדים מתוך כ-600 טרם המשבר. אל על, לעומת זאת, הודיעה למעל 1,000 עובדים מתוך כ-6,000 על פיטורים. לאחר מכן הרחיבה החברה את תוכניות הפיטורים - ונערכת לקראת קיצוצים צפויים של מעל 2,000 עובדים נוספים.