דו"ח המבקר
מבקר המדינה: משרות ברשות המסים שמחויבות במכרז מאוישות במינויים פנימיים
לפי דו"ח המבקר על ועדי עובדים, קיים חשש לעשרות מקרים של ניגודי עניינים בוועדי עובדים של גופים ממשלתיים ושל עקיפת מכרזים. בין הגופים המבוקרים - רשות המסים, דואר ישראל ורשות שדות התעופה
- רשות המסים דוחה בחודשיים את מועד הגשת הדו"חות השנתיים
- האוצר: ההכנסות ממסים יירדו ב־50 מיליארד שקל בשנה
- רשות המסים בוחנת הטלת מס חדש, כלי הרכב עלולים להתייקר
עוד עולה מן הביקורת, כי ברשות המסים ישנם שני חברי ועד מכהנים שסירבו לחתום על הסדר ניגוד עניינים על אף שהתבקשו לעשות זאת מטעם הרשות. בנוסף, ישנו עיקוב באיוש קבוע של משרות בכירות ברשות. מדו"ח המבקר עולה כי 46 משרות בכירות ברשות המסים מאוישות על ידי ממלאי מקום או על ידי עובדים ”כמטלות נוספות“. 21 מהמשרות מאוישות ”זמנית“ יותר משנה. המשמעות היא שמשרות אשר על פי החוק אמורות להיות מאויישות באמצעות מכרז מאויישות כבר יותר משנה על ידי מינויים פנימיים.
"מן הראוי שנציבות שירות המדינה תבצע בדיקה מקיפה לגבי מימוש הוראותיה בעניין ניגוד העניינים בכלל משרדי הממשלה תבדוק את הצורך בעדכון הוראות התקשי“ר בנושא ותגדיר בתקן שירות המדינה את סוגי התפקידים שחבר ועד אינו יכול לכהן בהם ואף לא להתמודד עליהם", נכתב בדו"ח המבקר. עוד נכתב, כי "חשוב להסדיר את סוגיית 'הנאמנות הכפולה' של חברי ועד בתאגידים סטטוטוריים. מומלץ כי כל תאגיד סטטוטורי, בשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים, ובכללם נציגי ארגוני עובדים, יבחן את הצורך בקביעת כללים רלוונטיים ומעודכנים, לרבות כלי בקרה, פיקוח ואכיפה מתאימים, שיבטיחו את האיזון בין זכות העובדים להתאגדות לבין הקבוע בהוראות התקשי“ר או בכללים אחרים".
על סירוב חברי הוועד ברשות המסים לחתום על הסדר ניגוד עניינים נכתב כי "על הרשות והנציבות לסיים את בחינת עניינם של עובדים אלו ולפעול בהתאם להוראות התקשי“ר, להנחיית היועמ“ש ולפסיקה". עוד הוצע כי הנציבות בתאום עם ההסתדרות תקבע נוסח אחיד סטנדרטי להסדר ניגוד עניינים והחלתו בכל מקרה רלוונטי.
בנוגע לעקיפת המכרזים ברשות המסים נכתב כי "על רשות המיסים לאסוף נתונים בנוגע למשרות שזה זמן רב אינן מאוישות או שהוטל על עובדים למלא אותן 'כמטלה נוספת', ולפעול בסיוע הנציבות לאיושן באמצעות מכרז. זאת כדי להבטיח שוויון הזדמנויות ולטייב את הליכי האיוש ברשות המסים".
תגובת רשות המסים: "כאשר נבחר עובד לכהונה בוועד עובדים, נבחן המינוי לאורו של הסעיף בתקשיר הקובע את רשימת המשרות אשר עובד המכהן בהן אינו רשאי לכהן בוועד העובדים. היה וישנה אי התאמה להוראות התקשיר נמסרת לעובד הודעה מתאימה והרשות פועלת בהתאם להוראות התקשיר בעניין. במקרים בהם עלתה שאלה פרשנית לעניין תחולת הסעיף פנתה הרשות לנציבות שירות המדינה ופעלה בהתאם להנחיותיה".