בלעדי לכלכליסט
אפקט הקורונה: משרד התחבורה נערך למחסור בחלפים
המשרד שלח ליבואני רכב וחלקי חילוף מסמך בו הוא מבקש מהם לבדוק אצל ספקיהם האם קיים צפי למחסור בחלקי חילוף המיוצרים בסין. לפי נתוני רשות המסים, בשנה שעברה נגבו בישראל מסי קנייה בהיקף של 481 מיליון שקל על חלקי חילוף
משרד התחבורה החל להיערך לקראת מחסור בחלקי חילוף מסין בגלל נגיף הקורונה, כך עולה מתוכנו של מסמך ראשון בנושא, שהמשרד שלח לכמה יבואני רכב וחלקי חילוף. לכלכליסט נודע כי במסמך, המשרד מבקש מיבואני הרכב לבדוק אצל ספקיהם האם קיים צפי למחסור בחלקי חילוף המיוצרים בסין.
- משבר הקורונה: אל על תספוג מכה בבטן הרכה
- ישראל תמנע כניסת זרים ששהו בתאילנד, סינגפור, מקאו והונג קונג
- בחירות בצל הקורונה: תיבחן הצבת קלפיות ייעודיות לטובת אזרחים ששוהים בבידוד
עוד מבקש משרד התחבורה מיבואני חלקי החילוף לספק אסמכתאות במקרה שיתגלה חשש למחסור בחלקי חילוף בעת הקרובה.
לפי נתוני רשות המסים, בשנה שעברה נגבו בישראל מסי קנייה בהיקף של 481 מיליון שקל על חלקי חילוף. לפי הערכות, היקף יבוא חלקי החילוף לישראל מדי שנה מסתכם במעל 5 מיליארד שקל. לפי הערכות בקרב יבואני החלפים עצמם, מעל 35% מן החלפים שמיובאים לישראל מגיעים מסין.
משרד התחבורה מתעניין רק במחסור בחלפים, ולא בעליות מחירים שייגרמו. אחת הבעיות שעמן יתמודד המשרד נוגעת לדרישות החוק מיבואני הרכב הוותיקים להחזיק חלקי חילוף לכל מכונית במשך שבע שנים מהפסקת שיווקה בישראל. יבואני הרכב אינם מחזיקים בכל חלקי החילוף ומסתמכים על משלוחים מחו”ל. חלקי חילוף שמגיעים מכל רחבי סין מתעכבים, וכמוהם גם חלקים מאירופה - שתלויים במעגלים אלקטרוניים מודפסים או חלקים אחרים שמקורם מסין. בפועל, מסבירים גורמים העוסקים בתחום, יבואני חלקי החילוף מצוידים במלאי שאמור להספיק עד אמצע מרץ.
ממשרד התחבורה נמסר: "פנינו לאיגודים בתחום הרכב והחלפים כדי לבחון אם מתפתח פער ביבוא מוצרי תעבורה. נמצא שאין פער במלאי".