פרשנות
משבר הקורונה: אל על תספוג מכה בבטן הרכה
פגיעה בקו לתאילנד, שבו יש לחברה מונופול, ועיכוב בהשקת הקו ליפן: הרבעון הראשון של 2020 יהיה אחד הגרועים בתולדות אל על מאז שהחברה הופרטה
הרבעון הראשון של 2020 יהיה אחד הגרועים בתולדות אל על מאז שהחברה הופרטה ועברה לשליטת משפחת מוזס בורוביץ. בדרך כלל זהו רבעון חלש יותר עקב החורף אלא שהשנה אל על, בדומה לחברות תעופה בכל העולם, תיאלץ להתמודד גם עם משבר הקורונה שמשתק בינתיים את הטיסות למזרח ופגע בכל תנועת הנוסעים לחו”ל. הפסקת הטיסות לבייג’ינג, הונג קונג ואולי גם תאילנד צפויה לגרום לירידה של 7%-8% במספר הנוסעים שאל על תטיס ברבעון זה.
במכתב ששלח היום (ב') מנכ”ל החברה גונן אוסישקין לעובדים נאמר כי אל על נערכת ל”צעדים דרמטיים והחלטות כואבות” על רקע משבר הקורונה שהביא לירידה חדה בביקושים לטיסות.
- מנכ"ל אל על בעקבות הקורונה: "אנו נערכים לצעדים דרמטיים והחלטות כואבות"
- משרד הבריאות מרחיב את ההנחיות: בידוד - לא רק לחוזרים מסין
- אל על תשבית את הקו להונג קונג עד 20 במרץ
לפי דו”חות רשות שדות התעופה, ב־2019 הטיסה אל על בקווי המזרח 406 אלף נוסעים מתוך 5.6 מיליון שהטיסה. בדיווח מיידי לבורסה שפרסמה אל על השבוע היא העריכה שרק הפסקת הטיסות בקווי הונג קונג ובייג'ינג, ללא תאילנד, תגרום לירידה של 30 מיליון דולר בהכנסות. אם ייסגר גם הקו לתאילנד יש חשש כי ירידת ההכנסות תגיע ל־40-50 מיליון דולר.
בעקבות מדיניות השמיים הפתוחים נותר הקו לתאילנד המונופול היחיד של אל על בטיסות למזרח ולכן נחשב הרווחי מבין הקווים שלה לשם. כעת ההנחיות של משרד הבריאות לגבי הסגר לבאים מתאילנד מאיימות לפגוע גם בקו הרווחי הזה.
אם יימשך המשבר אל על תחטוף פגיעה גם בקו החדש ליפן שאמור להיפתח באמצע מרץ ובוצעו כבר הזמנות לטיסות מתוך ציפייה לאולימפדיה בטוקיו ביוני ובעיקר הוזמנו טיסות לטיולים מאורגנים לצפייה בפריחת הדובדבן. כעת המשתתפים ביטלו הזמנות וההשקעה המשמעותית בקו עשויה להתווסף להפסדים של החברה. עם זאת יש לציין כי הקורונה הוא עוד אתגר, אמנם קש,ה לאל על שמתמודדת עם הקושי בתחרות המתגבר , עם מבנה ההוצאות הקשיח שלה בגלל הסכמי השכר הנדיבים של קבוצות עובדים בחברה ועם ההרעה בתוצאותיה הכספיות. את הרבעון השליש ב־2019 סיימה אל על עם צניחה של 36% ברווח שהסתכם ב־27 מיליון דולר.
ההכנסות ברבעון הסתכמו ב־647 מיליון דולר - עלייה של 1%. המניה התרסקה עם פרסום הדוחות ב־20% . אילולא נהנתה אל על ברבעון השלישי מירידה בהוצאות הדלק הסילוני, בשעור של 9% לעומת מחירו ברבעון המקביל אשתקד, היו התוצאות רעות יותר.
נקודת האור שיכולה למתן את הפגיעה אם יימשך המשבר היא העובדה, כפי שציינה החברה בדיווח לבורסה, שבמקביל לצמצום פעילותה מצטמצמות גם הוצאותיה: עלות הדלק הסילוני מהווה כ־30% מהוצאות החברה, אך בעקבות משבר הקורונה והשיתוק בסין שתופסת שני שלישים מהגידול העולמי בצריכת הדלק, ירד מחיר הדלק בכ־%13 בהשוואה לתחילת השנה ומחיר הדלק הסילוני פחת בהתאם. יש לקוות שהחיסכון שיושג בעלות הדלק בשאר טיסות אל על שממשיכות לארה”ב וארופה ויעדים שאינם מזרח, ומהווים כשני שלישים מפעילותה, בנוסף לחיסכון בעלות השכר שיושג בזכות מקיצוצים והשבתת חלק מכוח האדם ,יקזזו את הנזק שייגרם לחברה ממשבר הקורונה. את הנזק הכולל ניתן יהיה לאמוד רק שיתברר אם מדובר במשבר מתמשך.