$
בארץ

מחקר של מרכז טאוב: תלמידים ערבים משיגים הישגים גבוהים יותר לעומת יהודים מאותו רקע כלכלי

החוקר נחום בלס ממרכז טאוב מגלה כי כשמשווים תלמידים יהודים וערבים מאותה שכבה חברתית כלכלית - הערבים מצטיינים יותר. פערי הענק בין יהודים לערבים נובעים מהשיעור הגבוה של ערבים מרקע כלכלי-חברתי נמוך

שחר אילן 17:0010.02.20

פערי הענק בין יהודים לערבים בהישגים החינוכיים אינם נובעים מהבדלים מגזריים או תרבותיים אלא מהבדלי הכנסה - מכך שהמגזר הערבי עני הרבה יותר. כאשר משווים את ההישגים של אותן שכבות כלכליות ההישגים של הערבים משתווים לשל היהודים ובחלק מהמקרים אף עולים עליהם. כך עולה ממחקר שמפרסם היום (ב') חוקר החינוך הבכיר נחום בלס ממרכז טאוב למחקרי מדיניות.

 

 

 

בלס מציין שהפערים בין יהודים לערבים במבחני המיצ"ב ואף בבגרות הצטמצמו מאוד בעשור האחרון, אך גם שבשנים אחרונות נעצרה ההתקדמות ובמבחני PISA הבינלאומיים אף חלה ב-2018 הרעה משמעותית בהישגי המגזר הערבי.

 

בלס בדק את ציוני מבחני המיצ"ב, מבחני ההערכה של מערכת החינוך, מ-2008 עד 2017. בתקופה הזו עלו ציוני התלמידים היהודים במתמטיקה בכיתות ה' ב-10% וציוני הערבים ב-22%, כלומר הפער הצטמצם ב-12%. ציוני היהודים באנגלית עלו ב-6% והערבים ב-13% כלומר הפער קטן ב-7%. במקביל יש כמובן גם הבדלים גדולים בהישגים בין תלמידים המגיעים מרמה חברתית-כלכלית גבוהה ונמוכה.

 

התלמדים הערבים טובים יותר באנגלית

 

מתברר שהפערים בין תלמידים יהודים לערבים נעלמים כמעט לגמרי, כאשר משווים את תוצאות המיצ"ב במתמטיקה בכיתה ה' של תלמידים מאותה שכבה כלכלית-חברתית. במבחנים באנגלית ההישגים של התלמידים הערבים אף עולים על אלה של היהודים באותה שכבה. הציון הממוצע באנגלית של תלמידים ערבים מרקע חברתי נמוך במיצ"ב עמד על 526 נקודות ושל יהודים על 514. הציון של ערבים מרקע גבוה עמד על 576 לעומת 553 של יהודים. בלס מגיע למסקנה שהסיבה לכך שהישגי התלמידים היהודים גבוהים בהרבה מאלה של הערבים היא שיש כל כך הרבה תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך אצל הערבים.

 

 

בית ספר בכפר מנשיה זבדה בצפון (ארכיון) בית ספר בכפר מנשיה זבדה בצפון (ארכיון) צילום: עמית מגל

 

בכיתות ח' בחטיבות הביניים קטנו בשנים האחרונות הפערים בין יהודים לערבים בהישגי המיצ"ב במדעים ואנגלית ובמבחן במתמטיקה הם נשארו יציבים. אבל גם בחטיבות, כאשר משווים תלמידים מאותה רמה חברתית כלכלית התמונה שונה לגמרי. הציון הממוצע במתמטיקה של תלמידי ערבים בכיתות ח' מרקע חברתי כלכלי בינוני עולה ב-9 נקודות על זה של היהודים. במדעים ההישגים של הערבים עולים על אלה של היהודים בכל הרמות החברתיות-כלכליות.

 

הפער בשיעור הזכאים לתעודת בגרות העומדות בדרישות האוניברסיטאות בין יהודים לערבים עומד על 11%. אבל כשמשווים תלמידים מאותה שכבה חברתית כלכלית התמונה מתהפכת. באשכולות חברתיים כלכליים 4-3 ממוצע הזכאות לבגרות איכותית בישובים הערבים גבוה ב-9% מאשר באשכולות היהודים המקבילים. בלס מסכם: "בישובים ברמה חברתית כלכלית דומה התלמידים הערבים מגיעים כיום להישגים גבוהים יותר".

 

 

החוקר נחום בלס, מכון טאוב החוקר נחום בלס, מכון טאוב צילום: יח"צ

 

מבחני פיזה: פער גדול בין ערבים ליהודים

 

את התמונה השוויונית הזאת מקלקלים ציוני מבחן PISA 2018, שעורך ה-OECD לבני 15. בעוד ציוני התלמידים היהודים בשפת אם דרכו במקום מאז 2012, ציוני הערבים ירדו ב-40 נקודות. הציון הממוצע של היהודים עומד על 487 נקודות ושל הערבים על 362 בלבד, כלומר פער עצום של 125 נקודות. מומחים שונים הציעו לכך את ההסבר לפיו מערכת החינוך הישראלית וביחוד הערבית מלמדת לשנן וגם בודקת שינון במבחנים שלה דוגמת המיצ"ב והבגרות. זאת, בעוד מבחני PISA בודקים יכולת ליישם את הידע.

 

 

תלמידים בבית ספר בבקה אל גרביה (ארכיון) תלמידים בבית ספר בבקה אל גרביה (ארכיון) צילום: אלעד גרשגורן

 

תחום בו הפערים הצטמצמו אבל הם עדיין גדולים, מציין בלס, הוא הנשירה מהתיכונים. אם בחינוך הממלכתי עומד היקף הנשירה על 4% בחינוך הערבי הוא עדין כפול, 8%. בפועל מדובר בנשירה חמורה של 12% אצל הבנים ו-5% בלבד אצל הבנות הערביות.

 

המחקר מגלה שבעשירונים הגבוהים הערבים יש מגמה הולכת וגוברת לשלוח את הילדים לבתי ספר פרטיים. 25% מבתי הספר במגזר הערבי מוגדרים מוכר שאינו רשמי, כלומר הם פרטיים. מתוך 28 בתי ספר ערבים שהאוכלוסייה שלהם נמנית עם ארבעת עשירוני הטיפוח העליונים, 4 הם ממלכתיים ו-24 (פי 6) הם פרטיים. לעומת זאת בעשירון הטיפוח התחתון יש 78 בתי ספר ממלכתיים ו-16 בלבד פרטיים. בלס מסביר זאת "בחוסר שביעות הרצון של מעמד הביניים, שחלקו באוכלוסייה הערבית הולך וגדל, ממערכת החינוך הרשמית".

x