הלמ"ס: ילדים ממשפחות אמידות קיבלו 38 נק' יותר במבחני המיצ"ב - לעומת ילדים ממשפחות חלשות
אחת מהסיבות היא שהסיכוי של ילדים ממשפחות מבוססות לקבל שיעורים פרטיים הוא פי 4 משל ילדים ממשפחה עניה. כך, 8% מהילדים במשפחות שהכנסתן הממוצעת לנפש קטנה מ-1,500 שקל קיבלו שיעורים פרטיים - לעומת 32% מהילדים שההכנסה הממוצעת לנפש במשפחתם גדולה מ-8,000 שקל
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (א') נתונים ל-2017, לפיהם הסיכוי של ילד ממשפחה אמידה לקבל שיעורים פרטיים גבוה עד פי ארבע מאשר של ילד ממשפחה חלשה. זאת, למרות שידוע שהצורך במשפחות חלשות בסיוע לתלמידים גדול בהרבה.
- "המדינה מפקירה 50 אלף תלמידים במוסדות לא חוקיים"
- הורים במאבק עם עיריית ת"א: "ילדים יגדלו ללא שטח ירוק או שטח פתוח של חצר"
- השלטון המקומי: משרד החינוך מעכב העברת 280 מיליון לבניית כיתות
לפי הנתונים שפרסמה הלשכה בנושא השפעת מעורבות הורים על הצלחה בלימודים, עולה רק 8% מהילדים במשפחות שבהם ההכנסה הממוצעת לנפש קטנה מ-1,500 שקל קיבלו שעורים פרטיים ב-2017 ו-12% מהילדים במשפחות שבהן ההכנסה עומד על 1,500-3,000 שקל לנפש.
לעומת זאת, 32% מהילדים שההכנסה הממוצעת לנפש במשפחתם גדולה מ-8,000 שקל, קיבלו שעורים כאלה - כלומר פי 4 מאשר במשפחות העניות. הנתונים מעידים על ההשפעה הגדולה של הכנסה גבוהה על סיכויי הילדים להצליח בלימודים.
38 נקודות יותר בממוצע
ילדים שמקבלים שיעורים פרטיים קיבלו בממוצע 38 נקודות יותר במבחני המיצ"ב במדעים לכיתה ה' ב-2017, לעומת ילדים שלא קיבלו. הילדים שקיבלו שיעורים גם קיבלו 41 נקודות יותר באנגלית כיתה ה' ו-12 נקודות יותר בחשבון.
מהנתונים עולה שכ-296 אלף תלמידים, שהם 18% מהתלמידים בכיתות 'א-י"ב, קיבלו שיעורים פרטיים ב-2017. אחוז הילדים המקבלים שיעורים פרטיים גבוה משמעותית בקרב הורים שהשכלתם אקדמאית, לעומת הורים לא אקדמאים. 61% מהתלמידים שקיבלו שעורים פרטיים באנגלית היו ילדים להורים אקדמאים ורק 39% היו ילדים להורים לא אקדמאים. במתמטיקה התמונה מאוזנת יותר: 55% היו ילדים להורים אקדמאים ו-45% להורים לא אקדמאים.
גם העזרה שמקבלים הילדים בהכנת שעורי בית בבית עולה עם ההכנסה. רק 36% מהילדים ששייכים למשפחה שהכנסתה עומדת על עד 1,500 שקל לנפש, קיבלו סיוע בהכנת שעורי בית.
לעומת זאת בקרב ילדים שהכנסת המשפחה שלהם גבוהה מ-8,000 שקל לנפש קיבלו 65% סיוע בהכנת השעורים, כמעט שני שליש.
כיוון שהכנסה גבוהה בדרך כלל תואמת השכלה גבוהה, סביר שלהורים אמידים גם יש יותר אפשרות לסייע. כך, 78% מהילדים שלפחות לאחד מהוריהם יש תואר דוקטור קיבלו סיוע בהכנת שעורים, לעומת 32% בלבד מהילדים ששני הוריהם לא סיימו תיכון.