דעה
2 מיליארד שקל בלי כיסוי
כבר שנה וחצי שהממשלה מתחמקת מהתמודדות עם הגירעון בטענה כי לא ניתן לבצע את הצעדים הנדרשים בזמן ממשלת מעבר. אבל להוציא 2 מיליארד שקל על הביטחון, את זה דווקא מותר?
- הנגיד: "הגירעון השנה עלול להגיע ל-4.2% אם לא יינקטו צעדים לצמצומו"
- ערן יעקב: "בנושא הגירעון אף אחד לא יכול לצפות מה יהיה שנתיים קדימה"
- יש מינוס? אז נגדיל את המסגרת: מופע האימים הכלכלי של נתניהו וכחלון
כבר שנה וחצי שהממשלה מתחמקת מהתמודדות עם הגירעון בטענה כי לא ניתן לבצע את הצעדים הנדרשים בזמן ממשלת מעבר. אבל להוציא 2 מיליארד שקל על הביטחון, את זה דווקא מותר?
ההחלטה התקבלה בלי פנייה לקבלת חוות דעת משפטית. אם לא די בכך, צמרת האוצר - שכמיטב המסורת של כחלון לא היתה שותפה לדיונים או להחלטה - התקשתה להסביר היום איך מממנים את התוספת. כולם, ללא יוצא מן הכלל, הסבירו כי הדרג הפוליטי לא הצביע על מקור תקציבי לצעד הזה, והלכה למעשה אין מקור כזה. העובדה שישראל עובדת בתקציב המשכי הופכת את המשימה לבלתי אפשרית ממש.
אם נתניהו, כחלון ובנט באמת מתכוונים להעביר בחודשים הקרובים את הכסף, הוא יבוא על חשבון תקציבי החינוך, הבריאות והרווחה. אם הם מתכוונים לפרוס את ההוצאה על תקופה ארוכה יותר, הם שוב נופלים למלכודת המשפטית: ממשלה ארעית, שלא נבחרה, לא יכולה לקבל החלטות לטווח ארוך שיכבלו את ידיה של הממשלה הבאה, אלא אם הן מלוות בחוות דעת משפטית שקובעת כי מדובר בהחלטה הכרחית.
בשביל להעביר את ההחלטה, נתניהו ושריו צריכים לכופף את הפקידים ואת החוקים. חשוב שהציבור יבין כי התוספת שהם מבטיחים כתובה על הקרח, ואם ההבטחה אכן תתממש - היא תעלה ביוקר.