בלעדי לכלכליסט
ריח בחירות: נתניהו לוחץ על סמוטריץ' להקפיא את הרפורמה בתעריפי המוניות
איום נהגי המוניות שלא להצביע לליכוד ולפגוע במפלגתו של סמוטריץ' עושים את שלהם. היום התקיים דיון סוער במשרד התחבורה ברפורמה שמשנה את תעריפי המוניות, ולטענת הנהגים פוגעת בהכנסותיהם. יו"ר איגוד נהגי המוניות: "פוגעים לנו בפרנסה"
האם רפורמת המוניות בדרך להקפאה? ראש הממשלה בנימין נתניהו מפעיל לחץ כבד על שר התחבורה לעצור את הרפורמה, לאחר שנהגי מוניות רבים מאיימים ברשתות החברתיות ובהפגנות שלא להצביע לליכוד בבחירות הקרובות בגלל הפגיעה לטענתם בהכנסותיהם. הנהגים מאיימים לבוא חשבון פוליטי גם עם השר סמוטריץ' ומפלגתו, ואף הפגינו מול ביתו בקדומים בשבוע שעבר.
- מחאת נהגי המוניות: רשות שדות התעופה נערכת להפעיל אוטובוסים אם הנהגים לא יגיעו לנתב"ג
- איגוד נהגי המוניות פנה לשרי האוצר והתחבורה בדרישה למנוע תעריף נסיעות חדש
- נהגי המוניות לא יחכו למדינה: שביתה מ-10 בבוקר
לבקשת ראש הממשלה קיים היום לפני הצהרים שר התחבורה דיון בנושא הרפורמה, בהשתתפות מזכיר הממשלה צחי ברוורמן, וחברי וועדת המחירים המשותפת למשרדי התחבורה והאוצר. במוקד הדיון היו טענות הנהגים, כי ההבטחה שהרפורמה תביא להעלאת מחירי הנסיעה בעיר ב-13% ולהורדתם בנסיעה מחוץ לעיר ב-6.5% רחוקה מלהתממש. לדבריהם, בדיקות שערכו הראו כי שיעור העלייה בעיר מגיע לאחוזים בודדים, ואילו מחוץ לעיר ירדו מחירי הנסיעה ב-30%.
הדיון היה סוער, כשמזכיר הממשלה הביע דרישה ברורה לעצור את הרפורמה לבדיקה מחודשת, כפי שדורשים הנהגים. בשלב מסוים עזב סמוטריץ' את הדיון לאחר שהרוחות התלהטו, ולאחר הפסקה החל לקיים דיון נוסף בלשכתו עם אנשי המקצוע, לבחינה נוספת של טענות הנהגים. סמוטריץ' הסביר בימים האחרונים כי הרפורמה תשפר את השירות לנוסעים ואת זמינות המוניות היכן שיש מחסור בהן, בערים ובלילות שבהם יוצאים רבים לבלות, ומבקשים להימנע מנהיגה לאחר שתיית אלכוהול ולהזמין במקום מונית.
הרפורמה כוללת שינוי באופן פעולת המונה, והוספת תעריף 3, יקר יותר משני האחרים, שתקף בלילות חמישי, שישי ושבת. התעריפים חושבו לפי סימולציות שערכו אנשי המקצוע במשרדי התחברה והאוצר, כאשר לדברי הנהגים, הבטחה כי יתאפשר לבחון את המונים החדשים בשטח לפני כניסת התעריפים לתוקף, לא מומשה.
"אחרי בדיקות רבות ברור שההבטחות שקיבלנו לא מומשו, ויש פגיעה קשה בפרנסה שלנו", אמר יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות. במקביל ממשיכים הנהגים במחאותיהם, והיום קיימו הפגנות ויצרו שיבושי תנועה באיזור מרכז עזריאלי ובנתב"ג, שם נמנעו רובם מאיסוף נוסעים אחר הצהרים.
עדכון המונים בתעריפים החדשים מחייב את נהגי המוניות להגיע פיזית לנקודות השירות של חברות המוניות, מוניטקס וקופונית. עד כה עדכו את המונים רק כ-2,000 נהגים, כ-10% מכלל הנהגים, למרות שהמדינה קבעה את יום שישי כמועד האחרון לביצוע העדכון. בינתיים נמנע המשרד מאכיפה נגד נהגים שטרם ביצעו את השינוי.
עדכון:
בעקבות חשיפת "כלכליסט", הודיעה הערב לשכת רה"מ הכי נתניהו החליט לזמן דיון דחוף בהשתתפות שרי האוצר והתחבורה והצוותים המקצועיים כדי לדון בטענותיהם של נהגי המוניות ביחס לרפורמה. גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו כי גם אם נתניהו ישתכנע שיש צורך להקפיא את הרפורמה הוא יידרש לאישור הגורמים המשפטיים.
יצוין כי לפי החוק אין לנתניהו סמכות להתערב בהחלטת השרים בנושא, רק לכנס דיון ולשכנעם לשנות את החלטתם.
יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, מסר בתגובה כי "נהגי המוניות ימשיכו לשבות וככל שנהגים רבים יכניסו את התעריף וייפגעו, כך תתגבר המחאה עד אשר ייעשה צדק בענף והצו יושהה".