אופקים תהיה העיר הראשונה עם תחבורה ציבורית חשמלית בהיקף משמעותי
חברת דן בדרום חנכה אוטובוס חשמלי ראשון בעיר הדרומית, ומתכננת לחשמל את רוב האוטובוסים בעיר בתוך שנה. דן באר שבע תפעיל 31 אוטובוסים מונעים בגז
אופקים עומדת להיות העיר הראשונה בארץ שתהנה מתחבורה ציבורית חשמלית בהיקף משמעותי. לפי התוכניות של חברת דן בדרום, שמפעילה את שירותי האוטובוסים בעיר, עד סוף 2020 יהיו שליש מהאוטובוסים בעיר חשמליים. אוטובוסים חשמליים מופעלים כבר בחיפה, בתל אביב ובירושלים, אבל בשיעור נמוך משמעותית מהצי.
- מבוקש: 146 אלף הזמנות תוך יומיים בלבד לסייברטראק של טסלה
- אאודי מרחיבה את היצע הדגמים החשמליים ומציגה את איטרון ספורטבאק
- פורד מציגה את הדגם החשמלי הראשון של מוסטנג
השבוע החלה החברה להפעיל בעיר אוטובוס חשמלי ראשון, מתוצרת הייגר הסינית, המסוגל לנסוע לטווח של 200 עד 240 ק"מ, במהירות מירבית של 70 קמ"ש, ויופעל בקו 2 בעיר. מחירו: 340 אלף יורו, לעומת כ-200 אלף יורו לאוטובוס דיזל. "נפעיל את האוטובוס הראשון במשך חצי שנה כדי לבדוק את הכדאיות", אמר ל"כלכליסט" טל כהן, מנכ"ל דן בדרום ודן באר שבע. "האוטובוס החשמלי יקר משמעותית, אבל מעבר לכך שהוא לא פולט זיהום מהאגזוז, עלויות האנרגיה שלו אמורות להיות נמוכות משמעותית".
בעוד שבמכרזי התחבורה הציבורית החדשים קבע משרד התחבורה יעד לשיעור האוטובוסים הידידותיים לסביבה, מכרז אשכול צפון הנגב שבמסגרתו פועל דן בדרום באופקים, עדיין לא כלל יעדים כאלה. "על הנייר הגענו כבר לנקודת האיזון שבה מתחיל להיות משתלם יותר כלכלית להפעיל בעיר אוטובוסים חשמליים, וזאת הנקודה שנבדוק בפיילוט שיימשך חצי שנה לפני שנרחיב את הצי". עיריית אופקים תומכת במהלך בסיוע להקמת תשתית הטעינה עבור האוטובוסים בעיר, כאשר המטרה היא שבתוך שנה יופעלו בעיר 10 אוטובוסים חשמליים, מתוך 28 בסך בכל.
במקביל נערכת דן באר שבע להפעיל 31 אוטובוסים מונעים בגז טבעי, גם הם מתוצרת הייגר. במהלך, שזוכה לתמיכת משרדי התחבורה והאוצר, תנוצל תשתית צינורות הגז הטבעי שכבר נפרסה עבור התעשייה בבאר שבע, כדי להקים תחנת תדלוק עבור האוטובוסים. היעדר פריסה מספקת של צנרת הגז היא המכשול העיקרי כיום בפני הקמת תחנות לתדלוק אוטובוסים ומשאיות בגז טבעי באזורי הביקוש. התחנה צפויה לקום בחניון החברה הצמוד למפעל הבלוקים חסין אש, שכבר משתמש בגז טבעי, בעלות של 4.5 מיליון שקל. מדובר בעלות גבוה פי 3 מעלות תחנה לתדלוק בסולר, אך היא אמורה להתאזן עם מחירי הגז הנמוכים יותר. אוטובוס המונע בגז טבעי אינו נטול פליטות כמו אוטובוס חשמלי, אך הוא נקי יותר מאוטובוס דיזל, טווח הנסיעה שלו ארוך יותר, והתדלוק שלו מהיר יותר.
האוטובוס החשמלי הושק בטקס שבו השתתפו ראש עיריית אופקים איציק דנינו, יו"ר דן שמואל רפאלי, מנכ"ל פנדן מקבוצת וייס יבואנית אוטובוסי הייגר, ויואל ויס, בעלים משותף בחברה.
דן כבר מפעילה בתל אביב אוטובוסים חשמליים של הייגר המצויידים בקבלים, הנטענים בתוך מספר דקות, אך מאפשרים נסיעה קצרה יחסית של כ-20 ק"מ. בשנה הקרובה היא תשיק בארץ אוטובוס חשמלי קצר יותר, 8.5 מטר אורך במקום 12 מטר, מצויד בסוללה ומיועד לקווי הזנה לרכבת ולרכבת הקלה. ברבעון השני של 2020 יגיע לארץ גם אוטובוס חשמלי מפרקי של הייגר, באורך 18 מטר.
"היעד שלנו הוא להעביר את הדרום לתחבורה חשמלית, ובהמשך את שאר המדינה, לטובת איכות החיים של כולנו", אמר עומר זוהר.