דעה
עגלים הם לא סחורה שמזמינים ב-eBay
יבוא העגלים לישראל, שזכה לכינוי "משלוחים חיים", מתבצע באמצעות דחיסת עשרות אלפי בעלי חיים באוניות, במסעות ארוכים בים. בעלי החיים עומדים צפופים וחשופים לחום, לקור, לגשמים ולהתייבשות, ומתבוססים בצואה של עצמם. צריך לעשות לזה סוף. טור מיוחד לרגל יום הטבעונות העולמי
הממשלה הקודמת עשתה צעד גדול לקראת תיקון היסטורי: הצעת חוק להפסקת "המשלוחים החיים" של עגלים וטלאים באוניות מאירופה ומאוסטרליה לשחיטה בישראל, עברה בקריאה טרומית.
הצעת החוק שהגיש ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) זכתה לתמיכה מימין ומשמאל, כמו גם לתמיכת הממשלה - והתפוגגה עם נפילת הממשלה הקודמת. מהממשלה הבאה, בין אם תהיה ממשלת אחדות רחבה ובין אם ממשלה צרה, מצופה להמשיך במשימה.
- מחקר:
- תנובה תיאלץ להסתפק בשחיטת עגלים מקומיים
- הנסיון לבלום את הפסקת משלוחי בעלי החיים לישראל נחסם זמנית
יבוא העגלים לישראל, שזכה לכינוי "משלוחים חיים", מתבצע באמצעות הכנסת אלפי ועשרות אלפי עגלים וטלאים לאוניות דחוסות במסעות ארוכים בים, הגורמים להם לסבל רב, כשהם עומדים צפופים וחשופים לחום, לקור, לגשמים ולהתייבשות, מתבוססים בצואה של עצמם. "המשלוחים החיים" מאוסטרליה מגיעים ברובם לנמל אילת, והמשלוחים מאירופה מגיעים לנמלי חיפה ואשדוד.
חלקם אינם שורדים את המסע. מעת לעת צפות בחופי ישראל גוויות של עגלים, עדות לגורלם של אלו שקרסו במהלך המסע הקשה, נרמסו על-ידי חבריהם והושלכו חיים לים. מסע הייסורים של העגלים ששרדו אינו מסתיים כשהאוניות מגיעות לנמל: בעבר תועד כיצד פריקתם מלווה באלימות, בהפחדה ובהכאה בדרך לחוות פיטום במטרה להעלות את משקלם, ולאחר מכן לבתי המטבחיים. ארגונים למען בעלי חיים בישראל מוחים נגד המצב הזה כבר שנים, וגם באוסטרליה נערכו לא פעם הפגנות כנגד המשלוחים האכזריים לישראל, שלא תרמו לשמה של המדינה בתודעה הבינלאומית.
בשנת 2018 אושרה בקריאה טרומית בכנסת הצעת חוק להפסקה הדרגתית של המשלוחים החיים תוך שלוש שנים, שהוגשה על ידי ח"כ מיקי זוהר (ליכוד). חמש הצעות חוק דומות הוגשו על ידי חברות כנסת נוספות, ובסך הכל זכו ההצעות לתמיכת 29 ח"כים מכל הקשת הפוליטית. כך שמצופה ממי שיעמוד בראש הממשלה הבאה לקדם את הצעת החוק.
דרכה של הצעת החוק לא היתה קלה: לאחר אישורה בוועדת השרים לחקיקה, הגיש שר החקלאות אורי אריאל ערר על החלטת הוועדה בניסיון לטרפד אותה. בעקבות זאת, השר גלעד ארדן הגיש ערר נוסף בו ביקש לתמוך בהצעת החוק, כדי להעביר את הדיון למליאת הממשלה. הממשלה החליטה לדחות את הערר שהגיש שר החקלאות ולתמוך בהצעת החוק, אולם הליך החקיקה הופסק בשל הקדמת הבחירות.
המרוויחים העיקריים: תנובה ודבאח
בשנים האחרונות נרשם זינוק חד בהיקף המשלוחים, ומשנה לשנה (למעט ירידה קלה בשנת 2017) נצפית עלייה במספר העגלים והטלאים המיובאים במשלוחים. כך, בשנת 2018 יובאו 686 אלף עגלים וטלאים לפיטום ושחיטה בישראל - עלייה של 37% לעומת שנת 2017. בחודשים ינואר-ספטמבר 2019 בלבד יובאו לישראל 574 אלף בעלי חיים באוניות, עלייה של כ-10% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2018.
בנוסף, קשה לתרץ את העלייה במשלוחים בצריכה: לשם השוואה, לפני 5 שנים, ב-2014, יובאו לישראל 207 אלף בעלי חיים במשלוחים החיים. העלייה החדה נובעת מדבר אחד: כסף. יש מי שמרוויח מההתעללות הזו, והרבה.
תנובה ודבאח הן המרוויחות העיקריות מהמשלוחים החיים: לפי נתוני הממונה על ההגבלים העסקיים, שני התאגידים שולטים ב-77% משוק שחיטת הבקר בישראל, ואף מפעילים אינטגרציה אנכית בכל מקטעי הענף - יבוא במשלוחים חיים, פיטום, שחיטה ושיווק, הן של בקר מיובא, והן של בקר תוצרת הארץ.
מלבד משרד החקלאות, גם משרד האוצר תרם את חלקו לעידוד המשך המשלוחים החיים: במקום לתמוך בתעשייה המקומית של מגדלי בקר בישראל, שיכולים לתת מענה לדרישה לבשר טרי, ביטל משרד האוצר במאי 2014 את המס על יבוא עגלים, בזמן שיבוא בשר טרי כרוך במכס גבוה, המהווה חסם ביבוא.
על פי תוכנית האוצר מדיניות המכס על יבוא בשר טרי מצויה במגמת שינוי, אך עד להשלמת המהלך המשמעות היא: עידוד סחר בבעלי חיים בעודם בחיים, על פני סחר בבשר טרי. מלבד ההתעללות הקשה בבעלי חיים שכרוכה בשינוע של יצורים חיים במסעות הארוכים בים, מדיניות המשלוחים החיים גם מדכאת את התעשייה הישראלית ומצמצמת תוצרת כחול-לבן.
בשורה התחתונה, מדיניות המשלוחים החיים לא הביאה לירידה במחירי הבשר לאורך השנים. לפי נתוני משרד הכלכלה, קיימת חלופה למשלוחים החיים - באמצעות יבוא בשר טרי בקירור מבתי מטבחיים בחו"ל, שנמכר במחיר זול יותר. בממשלה צריכים להתעשת, שכן עגלים וטלאים אינם סחורה שמזמינים מ-eBay, ואם יש לבחור איזו סחורה לפטור ממס, יש לבחור בבשר הטרי, ולא ביצורים חיים.
כבר היום (ו'), יום הטבעונות הבינלאומי, צריכים הפוליטיקאים להפנים ולהבין שהממשלה הבאה שתקום חייבת להמשיך ולקדם את החוק שמטרתו לצמצם בהדרגה את היקף פעילות המשלוחים החיים. הם אכזריים, והם מיותרים.