בלעדי
סגן נשיא פולקסווגן: "ב־2022 נתחיל בת"א בניסוי ברכב אוטונומי ללא נהג"
אלכסנדר היצינגר אומר בראיון ראשון על פרויקט הרובוטקסי, בשיתוף מובילאיי וצ'מפיון מוטורס: "אני מעריך שעד 2025 יהיה לנו רכב אוטונומי עצמאי, ואחרי עוד כמה שנים נתחיל למכור מכוניות אוטונומיות גם לציבור"
"ב־2022 נתחיל באזור תל־אביב בניסויים בגרסה האוטונומית של ה־ID באס החשמלי החדש. כ־50 עד 100 רכבים, בהתחלה עם נהגי גיבוי, שיוכלו להתערב בכל רגע ולקחת שליטה בעת הצורך מהנהג הממוחשב אם הם מזהים בעיה, ובהמשך, אחרי שנהיה בטוחים ביכולת האוטונומית, נבקש ממשרד התחבורה אישור להתחיל בפעילות אוטונומית מלאה", מגלה אלכסנדר היצינגר, סגן נשיא בכיר לרכב אוטונומי בקבוצת פולקסווגן, שהגיע לישראל לתערוכת התחבורה החכמה 2019, שמארגנת מhנהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה.
- הדגמים הבולטים בתערוכת פרנקפורט: כסף עכשיו, חשמל אחר כך
- החורים במיזם הרכב האוטונומי החדש של פולקסווגן בישראל
- מה עומד מאחורי ההצהרה של פולקסווגן ומובילאיי על תשתית לרכב אוטונומי בישראל
היצינגר הוא דמות מפתח בפרויקט המשותף של פולקסווגן, מובילאיי וצ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן, להפעלת שירותי מוניות אוטונומיות בתל־אביב, על בסיס המיני־ואן החשמלי שמזכיר בעיצוב הרטרו שלו את הפולקסווגן באס האהוב משנות ה־60.
מתי תפעילו רכב אוטונומי ללא נהג גיבוי בתל־אביב כרובוטקסי אמיתי?
"תלוי איזה סוג של אוטונומיה. רכב אוטומי לגמרי שיכול להסתדר בכל מקום ובכל תנאי, זה עדיין אתגר גדול. אבל אתה עוד לא חייב לפתור את האתגר כולו. אם נאפשר לרכב הרובוטי להיות אוטומי לגמרי באיזורים מסויימים ותנאים מסויימים, זה מספיק כדי להפוך אותו לפעילות עסקית. רכב אוטונומי בדרגה 4, לא 5. נתחיל באזור ת"א, בכבישים מוגדרים מראש, ובנסיעה לצד שאר התנועה, לא בהפרדה. אין לי את כל התשובות עדיין, אבל דבר אחד אני כן יודע: לא נתפשר על בטיחות. אנשים מצפים מרכב אוטונומי לאפס תאונות באשמתו. קשה להגיע למצב של 100%, אבל הרכב שלנו יהיה 99.999%".
יש לכם בדרך אתגרים טכנולוגיים, רגולטוריים וגם בהורדת עלויות המכ"מים, המחשבים ושאר החיישנים שרכב כזה צריך.
"זה עניין של ביצה ותרנגולת: קשה לייצר רכב אוטונמי שלא יהיה מאוד יקר בלי לבנות אותו בכמויות גדולות. ובגלל שהוא יקר קשה לבנות אותו בכמויות גדולות. פעילות כזאת, של רכב כשירות, הופך את העניין לכלכלי יותר, כי הרכבים האלה יסעו הרבה יותר מרכבים רגילים, לאורך היממה. אני מעריך שעד 2025 נגיע לרכב אוטונומי כזה, ואז יעברו עוד כמה שנים עד שנתחיל למכור מכוניות אוטונומיות גם לציבור, בתחילה בשוק היוקרה, שפחות רגיש למחיר".
למה בחרתם דווקא בתל אביב?
הממשלה שלכם מאוד פתוחה לתחבורה חכמה, מזג האוויר מאוד נוח ומתאים לניסויים, ומובילאיי כבר כאן. אנחנו 'רק' נספק את הרכב, מובילאיי תהיה אחראית לכל הטכנולוגיה האוטונומית וצ'מפיון מוטורס תפעיל את הצי, מה שיכניס אותה לתחום עסקי חדש, שיתרחב בשנים הבאות בכל עולם הרכב. נתחיל באזור תל־אביב ונתפשט גם לערים נוספות".
רובוטקסי יצטרך לנסוע במשך רוב שעות היממה, ויוכל להיטען רק בטעינה מהירה, שמקצרת את חיי הסוללה. איך תתמודדו עם האתגר?
"אחד האתגרים שלנו הוא לשפר את הכימייה של הסוללות כדי שיעמדו טוב יותר בטעינה מהירה. אבל סביר גם שבמהלך חיי המכונית נחליף לה את הסוללה. מכוניות ישודרגו לאורך חייהן, לסוללה בעלת קיבולת גדולה יותר של חשמל, יקבלו חיישנים ומחשבים יותר טובים".
למה לא לעבור להנעה במימן?
"אני מאמין שנתחיל לראות שימוש בהנעה באמצעות מימן, תאי דלק שהופכים מימן לחשמל. מכונית חשמלית שמייצרת לעצמה את הדלק. תאי דלק שישמשו כמאריך טווח למכוניות חשמליות. עבור מכוניות פרטיות סוללות הן פתרון יעיל, אבל עבור משאיות, מימן יעיל יותר. הן צריכות סוללות כבדות כדי לאפשר להן טווח ארוך, מה שפוגע בכושר נשיאת המטען. נתחיל לראות משאיות כאלה בעוד כמה שנים".
ממרוצים לרכב אוטונומי
היצינגר (48), הוא אחד הכוכבים הטכנולוגים בקונצרן הרכב הגרמני, הוא גם חבר דירטוריון פולקסווגן האחראי לדגמים המסחריים העתידיים, ואתמול הכריזה החברה על מינויו למנהל חברת בת חדשה שתהיה מרכז הידע של הקונצרן בתחום הרכב האוטונומי, עם מרכזים במינכן, וולפסבורג, ומשנה הבאה גם בקליפורניה ובסין. הוא התחיל את דרכו בספורט מוטורי, עובר מפורמולה־1 לקבוצת המירוצים של פורשה, משם לפרויקט הרכב של אפל, ואז לפולקסווגן.
"ספורט מוטורי הוא תחום מאוד דינמי, שבו אתה מגיב מהר לשינויים, מקבל פידבק מיידי אם הצלחת, ומעסיק כשרונות גדולים. זה בדיוק כמו תחום הרכב האוטונומי מהבחינה הזו. המעבר לרכב ללא נהג הוא אחד האתגרים הגדולים של העידן שלנו, ואתגר ששמחתי לקבל".
למה שאנשים ימשיכו לקנות מכוניות בעידן הרכב האוטונומי?
"תמיד יהיו אנשים שירצו אוטו משלהם. מקום פרטי רק שלהם. וגם מי שנוסעים הרבה, או מי שכיסוי התחבורה הציבורית באיזור שלו לא טוב".
מתי נפסיק לגמרי לנהוג?
"היום הזה עוד רחוק. ייקח כמה עשורים להחליף את כל צי הרכב הקיים באוטונומי. רק אז יגיע היום שאנשים יחיזיקו בחנייה הפרטית איזה פורשה לסופי שבוע, למסלול ויסעו ברכב רובוטי במהלך השבוע. בסוף אנשים יפסיקו לנהוג גם משיקולים כלכליים, ביטוח רכב לנהג אנושי יהיה הרבה יותר גבוה מלרכב אוטונומי".