הנפקת תע"א: העובדים צפויים לקבל הטבה ב-90 מיליון שקל
המדינה מאיצה את ההכנות להנפקת 25% מהתעשייה האווירית לפי שווי של 12 מיליארד שקל, במטרה להשתמש ברוב התמורה להגדלת תקציב הביטחון; 15 אלף העובדים יוכלו לרכוש 2.5% ממניות החברה בהנחה של 30%
עובדי התעשייה האווירית (תע"א) צפויים לרכוש 2.5% ממניות החברה בהנחה של 30%, במסגרת המהלך שהואץ בימים האחרונים להנפקת מניותיה. לפי המסתמן יונפקו 25% ממניות תע"א לפי שווי שוק של 12 מיליארד שקל, כך ששווי ההטבה לעובדים יגיע לכ-90 מיליון שקל. בחברה מועסקים כ-15 אלף עובדים, כך שמדובר בהטבה בסך 6,000 שקל לעובד.
- תע"א הגדילה את הדיבידנד השנתי ל-140 מיליון שקל - הגבוה בעשור
- עסקת ענק לתעשייה האווירית: הסבת מטוסים ב-400 מיליון דולר
- התעשייה האווירית נערכת לפיטורי מאות עובדים
את המהלך מקדמים יו"ר תע"א הראל לוקר ומנהל רשות החברות יעקב (יקי) קווינט כבר זמן רב, בעקבות החלטת הממשלה מ-2014 להנפיק 25% עד 49% מהחברה
ההנפקה זוכה לתמיכת משרדי הביטחון והאוצר, אך מקבלת כעת דחיפות במטרה להשתמש בתמורה לטובת הגדלת תקציב הביטחון אותה מבקש ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל רקע הגירעון התקציבי הגבוה.
ההנפקה צפויה להכניס כ-3 מיליארד שקל, שרובם ישמשו להשקעות שמבקש הרמטכ"ל אביב כוכבי לבצע בתחומי ההגנה האווירית, בהגדלת מלאי החימוש המדויק, ועוד. יישום ההחלטה יחייב אישור של המתווה הסופי בוועדת השרים לענייני הפרטה, אחרי שתחל לפעול עם הקמת הממשלה הבאה.
בהפרטות קודמות של חברות ממשלתיות קיבלו העובדים אפשרות לרכוש 10% מהמניות המונפקות בהנחה. ייתכן שבמקרה של תע"א יקבלו העובדים נתח גדול יותר. הנושא טרם סוכם בין הנהלת החברה בראשות המנכ"ל נמרוד שפר לוועד שבראשו עומד יאיר כץ, בנו של ח"כ חיים כץ, ומחייב גם את אישור רשות החברות.
ההפרטה צפויה להתבצע באמצעות מכירת כ-25% ממניות החברה לציבור, תוך הגבלת שיעור האחזקה המרבי של גורם בודד.
הכוונה היא לבצע את המהלך לאחר פרסום הדוחות הכספיים של תע"א לשנת 2019, הצפוי במרץ. ב-2018 הפסידה החברה 44 מיליון דולר, לעומת רווח של 81 מיליון דולר ב-2017. במחצית הראשונה של 2019 הרווח של תע"א עמד על 36 מיליון דולר.
דוחות 2019 אמורים לבטא בין השאר את תוצאות הקמת חטיבת התעופה בתע"א, וחוזים חדשים כמו זה שחתמה החטיבה עם חברת GECAS להסבת 15 מטוסי בואינג 777-300 לתצורת נוסעים למטען, בשווי מאות מיליוני דולרים. חטיבת התעופה עברה השנה לרווח, לאחר שנים של הפסדים בפעילות התעופה האזרחית בתעשייה האווירית.