$
רכב

ארגון הבטיחות האירופי: התנאים לקבלת 5 כוכבים במבחני ריסוק ישתנו ב-2022

בעוד כ-3 שנים כבר לא יוכלו מכוניות חדשות לקבל ציון מושלם במבחן האירופי אם לא תהיה להן יכולת לזהות בני אדם ורוכבי אופניים נייחים בכביש, לצד הגה אקטיבי שיגרום להן לסטות כדי להימנע מתאונה. הפתרון: מכ"ם HD שעשוי להגיע מישראל

אודי עציון 09:2510.10.19

החדשות הטובות: ל־90% מהמכוניות החדשות שיימכרו השנה בישראל יהיה מכ"ם ויכולת לבלום עצמאית כדי למנוע תאונה, גם כשהנהג לא מגיב. החדשות הרעות: ב־2022 יהפכו המכ"מים האלה למיושנים.

 

ארגון הבטיחות האירופי, היורו־אנקאפ, פירסם לאחרונה את מפת הדרכים הטכנולוגית שלו לשנים 2020־2025 והדגיש כי כדי לקבל את ציון 5 הכוכבים המרבי והנחשק, יידרשו המכוניות החדשות לשדרג את יכולות מערכות הבטיחות האקטיביות שלהן. כבר בשנה הבאה ידרוש הארגון יכולות בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, תוך זיהוי הולכי רגל, רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים, אופנועים וקטנועים. הדגש יהיה על זיהוים גם בעת פניות וגם כשהם נעים במהירות איטית מאוד. ב־2022 יידרשו המכוניות גם לבצע סטייה עצמאית מנתיבן כדי להימנע מפגיעה, לא רק בלימה.

 

 

מכ"ם של ארבה מכ"ם של ארבה צילום: Arbe

 

המכ"מים היום במכוניות, המבוססים על אפקט דופלר, מזהים בעיקר אובייקטים נעים ומתקשים לעיתים לזהות אובייקטים נייחים. לכן ראינו כמה תאונות מפורסמות של דגמי טסלה, למשל, שהתנגשו במכוניות שחנו בצד הדרך. הפתרון הוא מעבר למכ"מי HD, שלא רק שיש להם טווח ארוך יותר, אלא שאינם זקוקים לתנועה של האובייקט כדי לזהותו.

רכב עם מכ"ם של ארבה רכב עם מכ"ם של ארבה צילום: Arbe

 

אחת החברות שמתמודדות במרוץ להשקת מכ"מי הדור החדש היא ארבה הישראלית, לשעבר ארבה רובוטיקס. החברה שהחלה את דרכה לפני ארבע שנים בפיתוח מכ"ם למניעת התנגשות רחפנים גילתה שהשוק עדיין לא קיים, הסבה את הטכנולוגיה שלה לתחום הרכב והשיקה השנה מכ"ם בטכנולוגיה החדשה שנשען בין השאר על אנטנה יעילה במיוחד, הראשונה מסוגה בשוק. בזכות הביצועים שלה מגיע טווח המכ"ם ל־300 מטר, לעומת 200 מטר של המכ"מים בעלי הטווח הארוך ביותר כיום, ויש לה יכולת הפרדה גבוהה ביותר של עצמים, המאפשרת למכ"ם לזהות אפילו אבני שפה בכביש, ולרכב "להבין" היכן בדיוק מתחילה ומסתיימת הדרך.

 

בניסויים שבוצעו על ידי יצרניות רכב וגופים נוספים, הצליח המכ"ם החדש לזהות גם מעקות בטיחות, גשרים ומכשולים בכביש, ביום ובלילה, כולל בגשם ובערפל שבהם מתקשות מצלמות לפעול. למרות הביצועים המשופרים, גודלה של האנטנה החדשה עומד על 11 על 14 ס"מ, והיא יכולה להתאים למקום שמשאירים היצרנים למכ"מים הקיימים בגריל הקדמי. ארבה, שגייסה השנה 10 מיליון דולר, מתמודדת מול מספר סטארט־אפים אירופיים, וכמה ספקים גדולים של תעשיית הרכב עשויים לרכוש ממנה רכיבים עבור מערכות המכ"ם שלהם.

 

"יורו־אנקאפ העמידו לתעשייה אתגר קשה", מודה קובי מרנקו, מנכ"ל ארבה. "בגלל משך מחזורי החיים של דגמים חדשים והפיתוח של חדשים, אני בספק רב אם ב־2022 כבר יהיו על הכביש מכוניות עם מכ"מים מתאימים. אנחנו מכוונים כרגע ל־2023, וגם זה עדיין לא סופי. מה שבטוח שברגע שהמכ"מים האלה יזכו לתפוצה רחבה, הבטיחות בדרכים תעלה עוד מדרגה והמכוניות יידעו למנוע תאונות שכיום עדיין מתרחשות".

 

 

 

טווח של 300 מטר. המכ"ם של ארבה
בטל שלח
    לכל התגובות
    x