מת פרדיננד פיאך, לשעבר מנכ"ל ויו"ר פולקסווגן, שהפך אותה לאימפריה
פיאך היה נכדו של פרדיננד פורשה, ממציא החיפושית. במשך עשור עמד בראש פולקסווגן וב-2002 פרש ועבר לשמש כיו"ר הוועדה המייעצת. הוא פרש סופית בתחילת 2015, כמה חודשים לפני שהתפוצצה שערוריית הדיזלגייט
פרדיננד פיאך, נכדו של ד"ר פרדיננד פורשה, ממציא החיפושית, מת שלשום בגיל 82. הוא הפך את פולקסווגן לאחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם והיה אחד האנשים המשפיעים ביותר על תעשיית הרכב העולמית בעשורים האחרונים. הוא פרש מפולקסווגן כמה חודשים לפני התפוצצות פרשת הדיזלגייט.
- פולקסווגן
- אחרי 81 שנה: פולקסווגן מפסיקה לייצר את החיפושית
- פסיקה תקדימית בגרמניה: פולקסווגן תשלם פיצוי מלא לבעל רכב - בגלל דיזלגייט
שלשום התמוטט פיאך בעת שסעד עם אשתו השנייה אורסולה. סיבת מותו לא נמסרה. הוא הותיר אחריו 13 ילדים, ו-25 נכדים.
פיאך נולד בוינה ב-1937 לאנטון, עורך דין בהכשרתו, וללואיז, בתו של פורשה, שעל שמו נקרא. אחרי מלחמת העולם השנייה ביקש להתנתק מהמורשת המשפחתית של הנדסת רכב, וביקש ללמוד הנדסה אווירונאוטית. אבל באירופה המתאוששת מהמלחמה ומנזקי הלופטוואפה, הוא לא מצא מוסד אקדמי שיקבל אזרח אוסטרי ללמוד את התחום, ופנה בכל זאת ללמוד הנדסת רכב בציריך.
לאחר מכן נקלט ביצרנית מכוניות הספורט המשפחתית פורשה, ושם התגלה כשגאון הנדסי, כשהוביל כמנהל מחלקת הספורט המוטורי בחברה את פיתוח אחת ממכוניות המירוץ המצליחות של החברה, הפורשה 917.
ב-1972 החליטה המשפחה שבניה לא יעבדו בחברה, ופיאך נקלט באאודי, שהיתה אז יצרנית של מכוניות גדולות ואפורות, והתחרתה בעיקר באופל. כמנהל הפיתוח שלה הוביל פיאך את שילוב ההנעה הכפולה במכוניות החברה, עם מערכת הקוואטרו שהפכה לסימן ההיכר שלה, שילוב עיצוב אווירודינמי, כניסה מוצלחת לספורט המוטורי באליפות הראלי העולמית והפך את אאודי למתחרה שוות ערך למרצדס ולב.מ.וו.
משם עבר לפולקסווגן, הוביל בה מהפך איכותי ששידרג מאוד את הגולף והפאסאט, ויצא למסע רכש חסר תקדים, עם השתלטות על בנטלי, למבורגיני, רכישת הזכויות לשם בוגאטי ופיתוח מכונית עם ביצועים שנראו בהתחלה דמיוניים, מנוע בהספק של 1,000 כ"ס" מהירות מרבית של יותר מ-400 קמ"ש, ושנהג מהשורה יוכל לנהוג בה בלי להתרסק. בוגאטי ויירון הפכה למכונית המהירה בעולם, אך בוגאטי עלתה לקונצרן מאות מליוני יורו שלא הוחזרו ממכירת מכוניותיה.
במשך עשור עמד בראש פולקסווגן וב-2002 פרש ועבר לשמש כיו"ר הוועדה המייעצת ומהשפיעה המנהלת את הקונצרן. הוא פרש סופית בתחילת 2015, כמה חודשים לפני שהתפוצצה שערוריית הדיזלגייט - החלטת פולקסווגן לצייד חלק מדגמי הדיזל שלה במערכת לזיוף נתוני זיהום האוויר כדי לחסוך שימוש במערכות ניקוי פליטה יקרות. לא ברור אם פיאך, שהוביל בשנות התשעים את ההשקעה הגדולה במנועי טורבו דיזל בקונצרן, ה-TDI המצליחים, ידע על הפרשה, אך הוא נחשב למי שיצר תרבות ארגונית תובענית, שבה מהנדסים העדיפו לשקר ולרמות במקום להודות בפני הבוסים שלהם שדרישותיהם אינם אפשריות.
פיאך היה ילד כשסבו, ואביו, אנטון פיאך, הובילו את מיזם הרכב העממי של גרמניה הנאצית, תחת פיקוחו הישיר של אדולף היטלר. הם העסיקו במפעל המכוניות בוולסבורג פועלי כפייה יהודים, ובתמורה סיפקו לאס אס כלי רכב שיוצרו בו. שניהם גם היו חברי המפלגה הנאצית ופיאך אף נעצר בידי הצרפתים לאחר המלחמה על תרומתו למכונת המלחמה הנאצית.
אולם כשניהל את פולקסווגן ביקר בישראל מספר פעמים, ואף יזם את הקמת מפעל המגנזיום בים המלח ביחד עם כיל ב-1996. בהמשך פרשה ממנו פולקסווגן בטענה שאינו כלכלי.