מחרימים וקונסים: כך יוגבלו מהיום הקורקינטים בת"א
מהיום מחויבים מפעילי הקורקינטים השיתופיים להקפיד על חנייתם רק ב־230 מתחמים שהוקצו לצורך כך, אחרת הכלים יוחרמו. בחודשים האחרונים כבר החרימה העירייה 2,000 קורקינטים שיצרו מטרד או הפרו חוק
היום נכנסות לתוקף באופן סופי ומחייב תקנות הקורקינט החדשות של עיריית תל אביב. מדובר בתקנות המסדירות את פעילותן של חברות הקורקינטים השיתופיים מול העירייה, ונוגעות לאופן החניה והפעולה של הקורקינטים, שיאפשר לחברות המפעילות קבלת היתר הפעלה זמני. ההוראות אינן מתייחסות לרוכבים או לאופן הרכיבה החוקי - למשל עם קסדה, על שבילי האופניים ובמהירות המותרת לקורקינט.
- מפעילת הקורקינטים של אייל ברקוביץ' עוצרת את הפעילות שלה בת"א
- עיריית תל אביב מתכננת: הקמת יחידת אכיפה לקורקינטים
- הינשוף בעקבות הקורקינטים: המשטרה החלה בבדיקות שכרות לרוכבים
עיקרי התקנות החדשות הם: חניה בתאים ייעודיים לקורקינטים שמסומנים ברובע 3 (צפון־מרכז העיר — מאבן גבירול במזרח עד חוף הים במערב, מבוגרשוב־בן ציון בדרום עד נמל תל אביב בצפון), החרמת כלים החונים מחוץ לאזורים הייעודיים, איסור "לנעול" את הקורקינטים באזורים שמחוץ לחניות הייעודיות שלהם (העירייה קיבלה לשם כך גישה לאפליקציות של המפעילות), הטלת מגבלה של 2,500 כלים למפעיל, איסור על הפעלת אזעקות בין 11 בלילה לשבע בבוקר והפעלת מוקד שירות. העירייה גם תכין ותיישם תוכנית להגברת השמירה על חוקי התעבורה.
בכל הקשור לחניה מחוץ לרובע 3, ועד שיסומנו חניות ייעודיות בשאר העיר, באזורים אלה חובה להשאיר מעבר של שני מטרים בין קורקינט חונה להולכי רגל, לחנות צמוד לאבני שפה או בניין, לא לחסום תחנות אוטובוס, כניסות לבתים או מעבר ציבורי, לא לחנות ליד מוסדות חינוך ולא להשאיר יותר משלושה קורקינטים ביחד.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", לא כל מפעילי הקורקינטים השיתופיים מסוגלים לעמוד בתקנות. וכך לדוגמה Leo, אחת מארבע חברות הפועלות בתל אביב, הפסיקה את פעילותהה בעיר ואספה השבוע את כל הקורקינטים שלה. עם זאת, LEO ממשיכה לפעול בערים אחרות בישראל.
חניות ייעודיות לקורקינטים על חשבון חניות בכחול־לבן
מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה כי במטרה להיערך להסדרת התקנות, עיריית תל אביב החלה לסמן חניות, שחלקן באות על חשבון הולכי רגל ובעלי מכוניות. מן הנתונים עולה כי ברובע 3 העירייה הכינה 230 תאי חניה לקורקינטים - 90 מהם על מדרכות ו־135 על כביש - והפקיעה לשם כך 65 חניות רכב בכחול־ לבן. כל אחד מ־230 תאי החניה מכיל 8 קורקינטים — כלומר סומנו חניות ל־1,840 קורקינטים. אלא שלפי הערכות, ברובע 3 הסואן פועלים מעל 4,000 קורקינטים, כך שבפועל יש בו בכל רגע נתון יותר מפי שניים קורקינטים מכפי שהחניות מסוגלות להכיל. כמו כן, העירייה מגדירה את תאי החניה שהפקיעה מהמדרכות ככאלה שאינם מפריעים להולכי הרגל, אך חלקם הגדול ממוקם דווקא במרכז מדרכות סואנות.
בנוסף לתיחום מקומות חניה, עיריית תל אביב ביצעה בחודש האחרון פעולות אכיפה נרחבות. לפי נתוני העירייה שנמסרו השבוע ל"כלכליסט", בחודשיים וחצי האחרונים הוחרמו כ־2,000 קורקינטים שיתופיים שיצרו מפגע על המדרכה או שרוכביהם נסעו בניגוד לחוק. כמו כן, מתחילת השנה חולקו 13 אלף דו"חות לרוכבים. העירייה גם הוסיפה לאפליקציית 106 אפשרות לדווח על קורקינטים שיתופיים שנזרקו בצד באופן שאינו חוקי. בנוסף העירייה חשפה תוכניות להקמת "סיירת קורקינט", שעיקרה הגברת השיטור והאכיפה בעבירות הנוגעות לקורקינט שיתופי. בנוסף הודיעה העירייה גם כי החל מהחודש הבא תטפל בבעלי קורקינטים שיחסמו את דרכם של הולכי רגל, בהתחלה באמצעות אזהרות ולאחר מכן באכיפה שעיקרה קנסות.
בשבועות האחרונים קיימה העירייה דיונים מרתוניים של מערך האכיפה מול מפעילות הקורקינטים, שנאלצו לשלם אלפי שקלים בקנסות. כיוון שכך, לצד Leo שפרשה זמנית, החברות הגיבו בשורה של צעדים שנועדו להסדיר את השימוש, חלקן באמצעות העברת האחריות לרוכב וחלקן באמצעות ניסיון "לחנך" אותו. כך, המשתמשים באפליקציה של בירד נדרשים להזין פרטי תעודה מזהה על מנת שניתן יהיה לאתר רוכבים שנהגו שלא כשורה; לעומת זאת, ליים בחרה בקמפיין מניעה, שמטרתו להסביר לרוכבים מה מותר ומה אסור.
גורם בעיריית תל אביב מבהיר: "רוכבי הקורקינט יהיו חייבים להבין: אין כאן יותר סלחנות והבלגה. אי אפשר להתעלם מהמחאה הציבורית הנרחבת שמבטאת את התסכול שחשים התושבים. הצעדים האחרונים היו מחמירים, אבל ברור היטב שאי אפשר להתעלם יותר ממספר הנפגעים ומהמערב הפרוע שנהיה ממדרכות העיר".
כלים פרטיים ללא מעקב
הכללים החדשים תקפים באופן חלקי בלבד לגבי רוכבי הקורקינטים והאופניים הפרטיים. עיריית תל אביב, רשות המסים ומשרד התחבורה אינם מחזיקים במידע כמה קורקינטים נרכשו באופן פרטי, אך לפי הערכות מדובר באלפי כלים אשר התקנות החדשות, לפחות ברמת העיקרון, אינן תקפות לגביהם במלואן. כך למשל, רוכבי הקורקינטים הפרטיים אינם כפופים לתקנות הנעילה והאזעקה, אך עם זאת, הם יהיו חייבים להשתמש בחניות ייעודיות, אחרת יהיו חשופים להחרמת הקורקינטים. התוצאה תהיה שבפועל הם יפחיתו במידה משמעותית את מספר החניות שזמינות לקורקינט השיתופי.