הינשוף בעקבות הקורקינטים: המשטרה החלה בבדיקות שכרות לרוכבים
משטרת התנועה בתל־אביב החלה לבצע בשבועות האחרונים בדיקות במכשיר "ינשוף" ביציאה ממוקדי בילוי גם לאלה שרוכבים על קורקינטים ואופניים חשמליים. העונש, במקרה של הרשעה: שלילה לשנתיים של רישיון הנהיגה במכונית. בלי גלגל הצלה
ר', צעירה בת 26 מתל־אביב, יצאה לפני שבועיים למסיבה ביום שישי בערב. כדי לחסוך את חיפוש החניה ואת עלות המונית היא החליטה להשאיר בבית את הרכב הפרטי, ואחרי המסיבה בחרה להשתמש באחד הקורקינטים להשכרה הפזורים בתל־אביב. כמה עשרות מטרים לאחר תחילת הנסיעה ר' נעצרה על ידי שוטר והתבקשה לעבור בדיקה במכשיר ה"ינשוף" כדי לגלות את רמת האלכוהול בדמה. התברר כי רמת האלכוהול הייתה כמעט פי שניים מהמותר. השוטר הודיע לר' ההמומה שרישיון הנהיגה שלה נשלל במקום ל־30 יום והיא זומנה לדיון בבית המשפט.
- זינוק של 88% במספר המאושפזים מתאונות של קורקינטים חשמליים
- דנמרק: רכבו על קורקינטים חשמליים בזמן שכרות - ונעצרו
- טירוף הקורקינטים: האם המדרכות בתל אביב ייהפכו לבטוחות?
ר' לא לבד: להערכת גורמים משפטיים עשרות רוכבי קורקינטים חשמליים קיבלו מאז תחילת יולי, אז נכנסה לתוקף החובה לרכוב על הכלים רק עם רישיון נהיגה ברכב או אופנוע, או רישיון קורקינט מיוחד (A3 - שאפשר לקבל אחרי בחינת תיאוריה). בתל־אביב כבר החלה משטרת התנועה לבדוק רוכבי כלים חשמליים בבדיקות אלכוהול, כפי שהיא עושה זאת תדיר לנהגי רכב שיוצאים ממוקדי בילוי.
"ר' הייתה מופתעת, ובצדק", אומר עו"ד איתן סטולר, מומחה לדיני תעבורה. "הציבור לא מכיר את האיסור הזה בחוק לגבי קורקינט. מתנהלים אצלי בימים אלו שני תיקים העוסקים בנהיגה בשכרות על קורקינט, והמשותף לשניהם הוא שהנהגים פשוט לא הכירו את החוק בקורקינט, שהוא מחמיר כמעט באופן זהה לחוק בנהיגה ברכב. הציבור חייב לדעת - אל תנהגו אחרי ששתיתם, גם לא על קורקינט".
בשנתיים האחרונות מבצעת המשטרה מדי פעם מבצעי אכיפה נגד רוכבי אופניים וקורקינטים שנוסעים על מדרכות, ללא קסדה, נגד הכיוון או בניגוד לשלטי עצור ואור אדום ברמזור. על אף שהיו בעבר מקרים שבהם קיבלו רוכבי אופניים חשמליים דוחות על נהיגה בשכרות, מחסומים מסודרים שבהם נעצרים רוכבי הכלים החשמליים לבדיקת אלכוהול הם תופעה חדשה. העונש במקרה של הרשעה: שלילת רישיון הנהיגה בכל הכלים ל־24 חודשים. דובר אגף התנועה במשטרה מסר כי "במסגרת המאבק בקטל בדרכים המשטרה פועלת נגד עבירות מסכנות חיים ובריונות כביש במטרה למנוע את התאונה הבאה ולהציל חיים. קורקינט חשמלי הינו כלי תחבורה לכל דבר ועניין, על כן כלל חוקי התעבורה חלים עליו כמו על כל כלי רכב אחר הנע בדרכים, ועליו לציית לחוקי התעבורה והתמרור המוצב במקום".
היועץ המשפטי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אשר הלפרין, אמר בתגובה: "מי שנוהגים על אופניים חשמליים או על קורקינטים חשמליים, חייבים להבין שהמגבלות הקיימות על נהגים ברכב - כמו איסור להשתמש בנייד, איסור שתיית אלכוהול וכדומה - חלות עליהם. הכלים החשמליים החדשים בזירות האורבניות מסכנים לעיתים את עוברי הדרך לא פחות מכלי רכב אחרים אם לא נוהגים עליהם כחוק".
פסילת רישיון הנהיגה בידי בית משפט מונעת מהנהגים גם רכיבה על כלי חשמלי, וזאת כאשר רוכבים רבים דווקא רואים בכלי החשמלי פתרון תחבורתי זמני עד להחזרת רישיונם. אולם עד כה לא נדרש בית משפט לפסוק בסוגיה, ועוד לא ברור עד כמה תקפיד המשטרה בבדיקת רישיונות של רוכבים חשמליים.
מתחילת השנה נהרגו תשעה רוכבי כלים חשמליים. לפי דוח של מכון גרטנר, מכון המחקר של מערכת הבריאות, חל ברבעון הראשון של 2019 זינוק של 87.5% במספר הפצועים שנזקקו לאשפוז בעקבות תאונות קורקינטים חשמליים. לפי הדוח, שהוכן בידי פרופ' קובי פלג וד"ר מורן בודס, מספר הרוכבים בקורקינטים חשמליים שאושפזו עלה מ־1 ברבעון הראשון של 2017, ל־8 באותה תקופה ב־2018 ול־15 ב־2019. הנתונים לא כוללים נפגעים שהתפנו בעצמם לטיפול בבית, בקופות החולים או בחדרי המיון, ושוחררו לביתם כעבור כמה שעות.