טירוף הקורקינטים: האם המדרכות בתל אביב ייהפכו לבטוחות?
השבוע נכנסו לתוקף תקנות חדשות הנוגעות לקורקינטים ולאופניים חשמליים; האם הסיכוי להידרס אכן יירד?
קשה להתעלם מהעובדה שהקורקינטים החשמליים כבשו את רחובות תל אביב. לפי נתונים שסיפקו החברות שמפעילות את שירותי הקורקינטים החשמליים השיתופיים, ברחובות תל אביב נעים כ-10,000 קורקינטים שיתופיים. לאלה מתווספים הקורקינטים הרגילים, הלא שיתופיים, וכמובן האופניים החשמליים.
מ-1 ביולי חייבים הרוכבים לחבוש קסדה, שעליה יש מחזיר אור. בנוסף - מותר לרכוב מגיל 16, אך רק אחרי מבחני תיאוריה. וגם - אסור להרכיב עוד מישהו.
בל נטעה: כל יתר החוקים היו קיימים גם קודם, למעשה כבר כמה שנים - למשל החוק שמחייב לרכוב עם קסדה, והחוק שאוסר על רכיבה על מדרכה. לא קורקינט. לא אופניים חשמליים, למעשה גם לא אופניים רגילים.
בימים אלה, מפעילות הקורקינטים השיתופיים נערכות ל-1 באוגוסט - אז ייכנס לתוקף מתווה הקורקינט של עיריית תל אביב. זה כולל מגבלה של 2,500 קורקינטים למפעיל, חיוב להשאיר את הקורקינט רק בחניות מיוחדות, וגם איסור על אזעקות בלילות.
עם זאת, למרות כל החוקים והתחנות - הולכי הרגל בתל אביב עדיין לא יכולים לנשום לרווחה. ייקח עוד זמן עד שהרוכבים יתאימו עצמם לכללים החדשים - ושהעירייה והמשטרה יאכפו אותם.
מעיריית תל אביב נמסר: "סמכות אכיפת התקנות החדשות של משרד התחבורה הנוגעות לחובת קסדה ומבחן תיאוריה היא של משטרת ישראל. עיריית תל אביב ממשיכה באכיפה משמעותית וללא פשרות של התקנות שבסמכותה בדגש על רכיבה אסורה על המדרכה של אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים, כולל תפיסת כלי רכב זעירים שיתופיים המהווים מכשול במרחב הציבורי. החל מינואר 2019 נרשמו כ-13 אלף דוחות לרוכבים במדרכה ברחבי העיר. האכיפה מתבצעת על ידי עשרות פקחים עירוניים שהוכשרו למשימה".
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה הסדיר את כל נושא התקינה והרכיבה של אופניים וקורקינטים חשמליים, בתקנות מפורטות שאושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת עוד לפני מספר שנים. על פי החוק הקיים, הרכיבה על אופניים וקורקינט חשמליים מותרת מגיל 16 ומעלה. כמו כן, חלה חובה חבישת קסדה על כל רוכבי האופניים בכל גיל ובכל דרך. התקנות אוסרות בין השאר על רוכבי האופניים לרכוב על המדרכות.
"ב-1 ביולי נכנסו לתוקף שתי תקנות חדשות: כל רוכבי האופניים החשמליים והקורקינט הממונע מחויבים לעבור מבחן נהיגה עיוני (תיאוריה)
רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים מחויבים להצמיד לקסדה מחזיר אור.
"האחריות על אכיפת תקנות המתייחסות לרכיבה על אופניים וקורקינט חשמליים, חלות על משטרת ישראל בכבישים הבינעירוניים ובכבישים העירוניים חלה חובת הפיקוח והאכיפה על פקחי הרשויות המקומיות, שקיבלו סמכויות אכיפה בחוק".