הבחירה שהוצבה לנמל אשדוד: רפורמה או בוררות חובה
ימים לפני כניסתו של בצלאל סמוטריץ' לתפקיד שר התחבורה הומלץ לעובדי הנמל: סכמו על קידום הרפורמה ברציפים בטרם תיכפה עליכם בוררות חובה. כפיצוי על פתיחת הנמל הפרטי בעוד כשנתיים הובטחו לנמל אשדוד שטחים ומסילת רכבת חדשה
כניסתו של בצלאל סמוטריץ' ללשכת שר התחבורה בשבוע הבא עשויה לייצר לעובדי נמל אשדוד הזדמנות אחרונה לגיבוש רפורמה ברציפים. בפגישה שנערכה בחמישי האחרון בין ראשי ההסתדרות, עובדי הנמל, שר התחבורה היוצא ישראל כץ והנכנס סמוטריץ', הובהר לנוכחים שעדיף להם לסגור "דיל רפורמה" עם כץ, לפני שסמוטריץ' יתחיל לנהל את העניינים כראות עיניו.
- ההסתדרות מצטרפת לעתירה נגד בניית שכונה בצמוד לנמל אשדוד
- בדרך להפרטה, נמל אשדוד מעדיף מנכ"ל בעל ניסיון בורסאי
חוק הבוררות - נשק יום הדין נגד הוועדים הגדולים
למושג "כראות עיניו" היתה בפגישה רק משמעות אחת - קידום חקיקת בוררות חובה. מדובר במהלך שממשלת נתניהו ניסתה לקדם בקדנציה הקודמת ללא הצלחה, ומשמעותה שחברות ממשלתיות שהן גם ספק שירות חיוני, לדוגמא מקורות, חברת החשמל, רכבת ישראל, נמלי הים ועובדי רשות שדות התעופה, יחוייבו בבוררות חובה בטרם הן נוקטות בעיצומים או שביתה. המהלך זוכה לתמיכה רחבה בימין, כחלק מתפיסת עולם בה ארגוני עובדים מנצלים לכאורה את ה"יד על השאלטר" ופוגעים באזרחים, לעיתים ללא סיבה הגיונית.
מבחינת ההסתדרות צעד שכזה, בוודאי אם יקודם בחקיקה, הוא נשק יום הדין. במידה והמדינה מצליחה לחוקק בוררות חובה, ואף לצלוח את בג"ץ (שבוודאות יידרש לשאלה האם אין במהלך פגיעה בזכויות העובדים לשבות), כוחה של ההסתדרות ושל ועדי העובדים הגדולים יצטצמם מאוד. לפיכך, נרמז לוועד הנמל שככל שהרפורמה תימרח, מי שיפסיד יהיו רק העובדים.
הרפורמה בנמלים נהגתה בממשלת אולמרט אך יושמה רק בממשלת נתניהו-לפיד ומטרתה לפרק את דואופול נמלי חיפה ואשדוד, להוריד מחירי הסחורות ולהדביק את הפער בין נמלי ישראל לשאר נמלי הענק במדינות השכנות.
במהלך הפגישה הוצגו מצבם של שני הנמלים, וכן המצוקה של אשדוד שבנוסף לתחרות שצפויה לו בעוד כשנתיים כשבסמוך אליו יופעל נמל פרטי על ידי TIL ההולנדית, הוא גם לא סגר רפורמה ארגונית כמו שנסגרה בסוף 2018 בחיפה. כזכור זו החיפאית כוללת פרישה של כ30% מהעובדים, חסינות פיטורים לעשור, כיסוי 70% מהשכר עם רשת ביטחון ממשלתית, עלות פרישה של כ־2.7 מיליון שקל לעובד והפרטת הפעילות ברציפים לטובת משקיע פרטי. באשדוד לעומת זאת הסכסוכים הפנימיים וחילופי ההנהלה הקפיאו כל התקדמות, עד למצב שעוד שנתיים, כשיפתח הנמל החדש, החרב תהיה על צווארי העובדים.
התמריצים לנמל כוללים עוד שטחים ורכבת חדשה
כדי לרכך את המכה עבור העובדים, הובטחו להם שתי הטבות שהמדינה תשתדל לעמוד בהן, בתנאי שהם יקדמו את הרפורמה בלוח זמנים סביר (עד סוף 2019). הטבות אלו הובטחו בשלב זה בעל פה, אבל עם אמירה שהמדינה מוכנה ללכת לקראתם. הסוכריה הראשונה היא התחשבות בצרכי הנמל ובשטחים התפעוליים שלו, זאת באם יוקמו בסביבתו שכונות מגורים חדשות שינגסו בשטחים הקיימים. במילים אחרות הרגולטור - חברת נמלי ישראל, תדאג להחזיר לנמל שטחים שאולי ייגזלו ממנו עקב הפיתוח העירוני של אשדוד. הסוכריה השניה היא הרחבת פעילות רכבת ישראל עד למצב שהמסילה תחצה את קווי הרציפים, כך שהנמל יוכל לפרוק או להטעין מטעני ענק במהירות מבלי להזדקק למאות משאיות לכל אוניה.
הפגישה הסתיימה באמירה של השר הנכנס סמוטריץ' שכדאי לעובדים לשבת ולסכם עקרונות, מה שהוביל להבטחה להקמת צוותי עבודה לקידום הרפורמה, אבל כזו שתחויב בהוכחה בשטח. ההערכות הן שככל הרפורמה תתגבש, ה"חשק" של השרים החדשים לקדם בוררות חובה ילך ויקטן, וזאת רק כי הושלמו רפורמות בנמלי חיפה אשדוד, מקורות וחברת החשמל, מה שמשאיר מעט מאוד וועדי עובדים עם יכולת לפגוע מידיית במשק עם שביתה שלא מחויבת למציאות.