ניתוח כלכליסט
עיריית תל אביב יוצאת לקרב נגד הקורקינטים
העירייה החלה להחרים קורקינטים החוסמים מדרכות ולגבות 63 שקל על כל קורקינט שהוחרם. חלק מהחברות המפעילות את שירות ההשכרה מיהרו לעדכן את הלקוחות כי הם יידרשו לספוג את המחיר
עיריית תל אביב־יפו עוברת מאיומים למעשים: בימים האחרונים החלה העירייה להחרים קורקינטים שיתופיים להשכרה ולקנוס את החברות המפעילות אותם במקרים בהם הן עוברות על ההנחיות, למשל במקרה בו נשאר מספר גדול של כלים בשטח ציבורי, כך נודע ל"כלכליסט".
- עיריית ת"א בוחנת: נוסעי קורקינטים שישליכו את הכלי ייקנסו
- לעיריית ת"א נמאס מהכלים הזרוקים: תחרים אופניים וקורקינטים נטושים
- הקורקינט ינצח? עיריית ת"א בוחנת סגירת תל אופן
החברות המפעילות נדרשות לשלם 63 שקל עבור כל קורקינט שהוחרם, כאשר בעתיד יעמוד גובה הקנס יעמוד על 69 שקל. בכך מממשת עיריית תל אביב לראשונה את איומיה שעד כה לא יצאו לפועל מול ארבע המפעילות — בירד (Bird), ליים (Lime), ווינד (Wind) וליאו (LEO), שלהן כ־3,000 קורקינטים ברחבי העיר.
בפברואר פרסמה העירייה הנחיות מיוחדות לכלי תחבורה שיתופיים הקובעות בין היתר כי כלי תחבורה שיתופיים לא יחסמו מעברים ציבוריים, לא יושארו בגינות ציבוריות ולא יקובצו בקבוצות של יותר משלושה כלים. ואולם, עד כה לא בוצעה אכיפה.
בשבוע שעבר הודיעה העירייה כי בחודש יוני תפרסם הנחיות למפעילי הקורקינטים השיתופיים שיעוגנו בחוק ויגררו קנסות. בעירייה הסבירו כי אמצעי האכיפה החדשים מגיעים מכיוון ש"נמאס מהכלים שזרוקים ומפריעים על המדרכות", לשון מקורבים לנושא.
בעירייה מכירים בחשיבות של הכלים, ומעידים שהם נותנים פתרון טוב להתניידות בעיר, אולם לאחרונה התרבו התלונות על הפרעה להולכי רגל או במעברים שמיועדים לאוכלוסייה עם מוגבלויות.
בעירייה ביקשו מהחברות המפעילות שלא להשאיר כלים במעברים ציבוריים, להקפיד על מעבר של לפחות שני מטרים במדרכות השונות ולהעמיד כלים רק בסמוך למדרכה.
בנוסף, התבקשו החברות המפעילות לוודא כי תחנות אוטובוס לא נחסמות ולא להעמיד יותר משלושה כלים יחד, אלא אם כן מדובר בתחנות רכבת, מרכזי תחבורה ציבורית אחרים או אצטדיונים.
המהלך של העירייה הביא אתמול מפעילות הקורקינטים לנקוט ב"צעדי מנע" שנועדו לכסות נזקים פוטנציאליים. בליים, למשל, שעד כה דרשה מלקוחותיה לצלם את הקורקינט בעת החזרתו כדי לוודא שאינם חוסמים את המדרכה, עדכנו את המשתמשים כי במקרה שלא "יחנו" כראוי הם יאלצו לשאת בעלות הקנסות שתקבל החברה.
מפעילת הקורקינטים ליאו נקטה בגישה אחרת לפיה לקוחותיה לא יידרשו בשלב זה לשאת בעלויות הגרירה והאחסנה. עם זאת, בחברה יושם בימים הקרובים דגש על "חינוך לקוחות", כלומר העברה של מעין סדנאות העשרה ללקוחות החברה שבמסגרתן יוסברו ללקוחות החברה כללי השימוש ויורחבו ההדרכות בנושא הימנעות מפגיעה במרחב הציבורי.
בקרב מפעילי הקורקינטים נשמעים גם חששות מפני מצב בו דווקא החברות ישתמשו בקורקינטים כנשק זו מול זו. לדברי גורם באחת החברות: "אנחנו לא יכולים לדעת מה יקרה אם במצב מסוים מישהו מהמתחרים יבחר באופן מכוון למקם קורקינטים שלנו כך שהם חוסמים את התנועה. זו אופציה כי מדובר במוצר קל משקל והנזק שיגרם לנו עלול להיות משמעותי. נצטרך לחכות להסדרת התחום על ידי העיריה באופן סופי כדי לחשוב מה עושים".
בעקבות הכרזת העירייה גם לקוחות חברת אופניים שיתופיים מובייק (MOBIKE), הפועלת בתל אביב, קיבלו הודעה כי יידרשו לשאת בקנסות במידה ויושארו במרחב הציבורי.
בתוך כך, נראה כי עיריית תל אביב היא לא הרשות היחידה המתמודדת עם כיבוש המדרכות. אתמול התקיים לראשונה פאנל משותף בו נכחו כל החברות המפעילות קורקינטים שיתופיים בישראל, כמו גם נציגי רשויות המעוניינות להטמיע את השימוש בקורקינטים שיתופיים בתחומן, בו דנו בסוגיות כגון דאגה לביטחון הרוכב וקביעת כמויות סף לכלים שישמשו כל רשות.
האירוע התקיים ביוזמת ארגון פיוצ'ר מוביליטי, בראשו עומד יו"ר איגוד החברות לשעבר, אורי יוגב. הארגון קם בתחילת החודש במטרה "להפוך את ישראל למובילה עולמית בהטמעת ויישום מהפכת התחבורה". בין הרשויות שששלחו נציגים לאירוע היה ניתן למצוא את רמת גן, משגב, שוהם וטבריה.
בפאנל עלו סוגיות הנוגעות להתפשטות עתידית של מפעילות הקורקינטים לערי ישראל הגדולות כגון דאגה לביטחון הרוכב, חינוך הרוכבים להתנהגות בטוחה וקביעת ספי שימוש לרשויות השונות. כלומר, קביעת מספר קורקינטים שישמשו בכל רשות.
מעיריית תל אביב נמסר: "העירייה ממשיכה באכיפה משמעותית וללא פשרות בדגש על רכיבה אסורה על המדרכה של אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים והחל מאתמול גם בתפיסת הכלים השיתופיים שהושארו במרחב הציבורי, בניגוד לכללים שנקבעו. האכיפה מתבצעת בהמשך למהלך במסגרתו הוגדרו לחברות כללים בסיסיים לשמירת הסדר במרחב הציבורי".