אל תחכו ברציף: חשמול מסילת הרכבת מירושלים למרכז תל אביב נדחה ל-2020
הרכבת הודיעה היום כי מועד השלמת עבודות לחשמול ראשוני יידחה ל-2019, והעבודות עצמן יידחו ל-2020; עוד מוסרת הרכבת שחתמה על הסכם סובסידיות חדש מול המדינה בכל הקשור להובלת מטענים, הכולל בין היתר בונוסים על גידול בהיקף הובלה ותמריצים להובלת מכולות
רכבת ישראל מעדכנת את לוחות הזמנים להשלמת תכנית החשמול של הקו שאמור לחבר בין תל אביב לירושלים.
- ישראל כץ השיק מוקדם מדי את רכבת התקלות
- אחרי 5 שנים של חוסר הצלחה - ברכבת ישראל ממליצים לסגור את חברת הבת למטענים
- עוד תקלה בקו ירושלים-נתב"ג: בוטלו שתי נסיעות
לפי דיווח שיצא היום (ה) העבודות לחשמול תחנות הרכבת לאורך נתיבי איילון, כלומר תחנות השלום וסבידור, יושלם "במהלך החציון הראשון לשנת 2020". זאת לעומת הערכות קודמות של השלמת העבודה עד לנובמבר 2019, כפי שהן פורסמו בדו"ח השנתי של רכבת ישראל לשנת 2018.
במקביל מעדכנת הרכבת את מועד השלמת העבודות לחשמול הראשוני, כלומר מירושלים ועד לתחנת "ההגנה" בדרום תל אביב, כאשר המועד החדש הוא "במהלך החציון השני לשנת 2019", זאת לעומת הערכה קודמת של השלמת העבודות עד יולי הקרוב, שגם היא פורסמה במסגרת הדו"ח השנתי של החברה. בסביבת הרכבת טוענים שהעדכון נולד לאחר הערכות מצב בחברה ביחס להתקדמות ביצוע העבודות בקו.
כזכור, קו הרכבת המהיר לירושלים (פרויקט A1) יצא לדרכו בהחלטת ממשלה משנת 2001, ומאז הוא רשם עדכונים אין ספור בנוגע למועד ההפעלה הרשמי. רק בספטמבר שנה שעברה השיק שר התחבורה ישראל כץ את הקו, למרות שהוא היה "חצי גמור", מאז ועד היום נרשמו עשרות רבות של תקלות וביטולי נסיעות, האחרונה בתחילת מאי אז 200 נוסעים נתקעו לשלוש שעות על המסילה בשל בעיה טכנית.
כיום, כתשעה חודשים לאחר ההשקה החגיגית של השר כץ, הקו עדיין מתפקד בחצי מתכונת, כלומר הוא מחושמל רק עד נמל התעופה בן גוריון, והנוסעים לתל אביב נאלצים להחליף שם רכבת תוך המתנה לרכבת שפועלת על בסיס דיזל, מציאות שהופכת את הנסיעה בחלק משעות היום ליותר ארוכה מאשר שימוש ברכב פרטי.
משנים את התמריץ להוביל מכולות
עוד מעדכת הרכבת שהיא חתמה על הסכם סובסידיות חדש מול המדינה בכל הקשור להובלת מטענים. לפי החברה הדירקטוריון אישר "תיקון להסכם ההפעלה והפיתוח בנוגע לגובה הסובסידיה השנתית של פעילות הובלת מטענים לשנים 2019-2020", שכולל בין השאר בונוסים על גידול בהיקף הובלת מטענים בהשוואה לשנת 2018 כמו גם תמריצים להובלת מכולות. במקביל בוטלה שיטת המדידה שהתמקדה בהובלת טון לכל ק"מ נסיעה.
תחום הובלת המטענים הוא אחד ההתחומים הפחות יעילים ברכבת, לא תמיד באשמת החברה: לאורך 2018 נרשמו שיבושי עבודה קשים בחטיבה, לעיתים על רקע טענות העובדים ביחס לתנאי העבודה שלהם. למעשה, לפני כשלושה חודשים המליצו בחברה לסגור את חברת הבת שפועלת בתחום, זאת למרות יתרונות ההפעלה שלה ברכבת לרבות נסיעות לילה או יכולת הובלת מטענים בהיקף גבוה, כזה שאלמלא פעולת הרכבת היה מחייב תנועה רבה יותר של משאיות על הכביש.
דו"חות החברה לסוף 2018 מלמד שבמהלך השנה החולפת הסיעה הרכבת כ-8.5 מיליון טון, כאשר הפוטנציאל המשקי מוערך על ידי החברה ביותר מ-14 מיליון טון. הנתון לשנת 2018 מגלם ירידה בהיקף הובלת המטענים לעומת סך של כ-9.1 ו-9.2 מיליון טון בשנים 2017 ו-2016, בהתאמה. הכנסות החברה מהובלת מטענים הסתכמו בשנת 2018 בכ-177 מיליון שקל, ירידה של כ-7% לעומת סך ההכנסות בשנת 2017.