דעה
בראש אתגרי הכנסת ה-21: פתרון בעיות הקשישים
הכנסת הנכנסת - והממשלה לכשתוקם - חייבות לבצע מספר מהלכים קריטיים בכדי למנוע את השחיקה המתמשכת במצבה של אוכלוסיית הקשישים בישראל; בין היתר, עליהן לבטל את גיל הפרישה, לבטל את הרפורמה בחוק הסיעוד ולקחת אחריות על מרכזי היום לקשיש
הכנסת ה-21 נבחרה זה עתה והממשלה טרם הורכבה, אולם כבר כעת עומדים לפתחה אתגרים רבים וקריטיים בתחומי הרווחה. הראשון שבהם הוא נושא הקשישים: הממשלה חייבת לבצע מספר צעדים אקוטיים כדי למנוע את השחיקה המתמשכת במצבה של אוכלוסיית הקשישים בישראל.
- מבקר המדינה: 20 אלף קשישים ממתינים לדיור ציבורי - והמחסור רק גובר
- אלפי קשישים ניצולי שואה ממתינים לדיור ציבורי: "הסיכוי שיקבלו הוא אפס"
- הקצבאות בסכנה: לנכים ולקשישים אין שמולי ושפיר
ראשית עליה למחוק את גיל הפרישה, ולקבוע כי אדם יעבוד כל עוד הוא יכול והמעביד מעוניין בכך. העבודה מפיגה את הבדידות ומשפיעה לטובה על מצבם הנפשי של הקשישים, ובנוסף לכך מעלה את ערכם העצמי בעיניהם ובעיני החברה, כך על פי מחקרים. היציאה בכפייה ממעגל העבודה עלולה לפגוע בחוסנו הבריאותי והנפשי של הקשיש ולהשפיע לרעה על המשך חייו.
אין סיבה שאנשים שיש ביכולתם לתרום לכלכלה הישראלית ולחברה הישראלית יאלצו לשבת בביתם ולקבל קצבאות במקום להמשיך ולתרום מניסיונם ומהידע העצום שצברו לאורך השנים. כמובן שלא כל מקצוע מתאים לעבודה בגילאים מתקדמים, אבל בכל מקום בו מתאים לשני הצדדים – אסור למנוע זאת, שכן מדובר באינטרס של החברה הישראלית כולה.
שנית, על הממשלה להקים רשות אחת שתאגד תחתיה את שירותי הבריאות לקשיש הניתנים היום על ידי משרדי הבריאות והרווחה, קופות החולים וביטוח לאומי. אין הצדקה לגרום לקשיש להתרוצץ בין המוסדות השונים ולהיתקל בבירוקרטיה על מנת שיקבל את שירותי הבריאות והסיעוד שמגיעים לו על פי חוק; במקרים רבים הוא לא יכול פיזית להגיע, ואז הדבר מוטל על בני משפחתו שלא תמיד גם הם יכולים לסייע - וכך למעשה הבירוקרטיה גורמת לו לוותר.
רשות אחת שתעשה אינטגרציה בין הנתונים מכל הגופים הרלוונטים ותיידע את הקשיש בזמן אמת מהן זכויותיו, תפחית באופן משמעותי את הבירוקרטיה ותאפשר לקשיש למצות את כל הזכויות שמגיעות לו.
שלישית, עליה לקחת לידיה את מרכזי היום לקשיש: להעלות את התקצוב המגיע למוסדות הללו, בדגש על העלאת תקציב ההסעות בכלל ועבור קשישים נכים בפרט; ולחוקק חוק שיחבר את הרשויות המקומיות למרכזי היום ויתקצב אותן כך שיוכלו לספק טיפול ראוי לזקנים. דו"ח פרופ' שמיד, שפורסם לאחרונה על ידי משרד העבודה והרווחה, קבע כי מרכזי היום הם החוסן של הקשישים. כך גם נכתב בדו"ח מבקר המדינה, ואסור לפגוע בהם. המרכזים המופעלים על ידי עמותות נמצאים במוקד הקשר עם הקשישים, מעניקים להם טיפול מקצועי, דואגים לרווחתם ורואים אך ורק את טובתם לנגד עיניהם.
לבסוף, על הממשלה הנבחרת להחליט על ביטול הרפורמה בחוק הסיעוד, שלמרות כוונותיה הטובות, מלאה בפגמים שיש לשנותם. ההחלטה להציע לקשישים גמלה בכסף במקום גמלה בעין - כלומר, לקבל תקציב חודשי במקום שירותים לקשישים - גרמה להרעה במצבם של רבים. קשיש שבוחר בגמלה בכסף מחמיץ את האפשרות לקבל את סל השירותים במרכזי היום, שיש להם ערך מוסף שלא ניתן לכמת בכסף כמו מפגש חברתי, הפגת הבדידות, יחס אישי, מעקב ופיקוח אחרי מצבו הבריאותי והנפשי ועוד.
קשה לעמוד בפיתוי הכסף המזומן, במיוחד כשלקשיש יש משפחה שזקוקה גם היא לכסף, או כשרוצים לקנות מתנות לנכדים. הגמלה בעין אפשרה לוודא שהקשישים מקבלים שירותיים חיוניים והוויתור על כך הוא ויתור על טיפול פרטני בקשישים ועל מעקב אחר בריאותם.
כ-100 עמותות הפועלות תחת איגוד הל"ב מפעילות מרכזי יום, מועדונים חברתיים, קהילות תומכות ומטפלות בית בכל רחבי הארץ. מרכזי היום נותנים מענה טיפולי ומעטפת חברתית-קהילתית תומכת המאפשרים לקשיש להישאר בביתו עם משפחתו ולהימנע מעזיבת הבית והקהילה אליה הוא משתייך. עובדי ומתנדבי העמותות שלנו מכירים מקרוב את הבעיות שהקשישים מתמודדים איתן ואת המכשולים שמציבים בפנינו, שמקשים להעניק את הטיפול המיטבי לאותם קשישים.
הכותב הוא מנכ"ל איגוד העמותות לזקן בישראל – הל"ב.