בלעדי
משרד התחבורה לא רוצה לפגוע בשוק הרכב - אז נפגעת הבטיחות
מסחריות מאירופה מגיעות לישראל כשמהירותן מוגבלת ל–90 קמ"ש, אך ההגבלה מוסרת בארץ. מסמך של משרד התחבורה: אימוץ ההגבלה בארץ יצור העדפה למסחריות מארה"ב, שלא מוגבלות
בכל פעם שנוחת בארץ משלוח של מסחריות גדולות מאירופה, מנותקת מהן מערכת הגבלת המהירות שמונעת מהן מלעבור מהירות של 90 קמ"ש. מדובר בדגמים פופולריים כמו פיאט דוקאטו, מרצדס ספרינטר, פורד טרנזיט, פולקסווגן קרפטר ורנו מאסטר, שאלפים מהם נמכרים בארץ בשנה. אלו מכוניות שמשקלן גבוה בממוצע פי חמישה משל מכוניות פרטיות, ובתאונה פער המשקלים יהיה בדרך כלל קטלני עבור נוסעי הרכב הפרטי.
- סך ההלוואות לרכישת רכב בבנקים ובחברות אשראי צנח זה הרבעון הרביעי ברציפות
- לפני כולם: וואווי השיקה שבב 5G למכוניות חכמות ואוטונומיות
- יצא לדרך: תשלום מהמדינה למי שלא ינהג בתוך העיר
באיחוד האירופי כלי רכב מסחריים (3.5 טונות ומעלה) מחויבים במגביל המהירות מאז 2002, אך משרד התחבורה בישראל לא מיהר לאמץ את המהלך - למרות שהתקינה כאן מבוססת על התקינה האירופית. דוח של האיחוד האירופי קבע שהגבלת המהירות במכוניות מסחריות הפחיתה ב־9% את מספר ההרוגים בתאונות עימן בכבישים מהירים.
מגבלה רק מ־7.5 טונות
ועם זאת, מסמך של משרד התחבורה שהגיע ל"ממון" ממליץ להמשיך שלא להגביל את מהירות הכלים המסחריים במשקל 3.5 טונות, ולהחיל את המגבלה רק ממשקל 7.5 טונות, משאיות בינוניות וכבדות.
הסיבה: חשש שאימוץ התקנה יעודד רכישת מסחריות אמריקאיות, שאינן מצוידות במגביל המהירות, או שיאלץ את משרד התחבורה להגביל את היבוא שלהן לישראל מאחר שמהירותן לא מוגבלת. בארץ, בניגוד למקובל, הכירה המדינה במקביל בשתי שיטות תקינה, אירופית ואמריקאית, זאת בלחץ הממשל בארה"ב שביקש ששוק הרכב הישראלי ייפתח למכוניות אמריקאיות שלא משווקות באירופה.
הכלים הגדולים זוכים לפופולריות, למרות שהם דורשים דרגת רישיון גבוהה יותר (רישיון C, מה שהיה מכונה פעם רישיון ג'), שכן כלים במשקל 3.5 טונות ומעלה זוכים להטבות מס משמעותיות: הם פטורים ממס קנייה וממע"מ, ההוצאות עליהם מוכרות מהשקל הראשון, ועובד שמקבל אותם כרכב צמוד לא משלם מס שווי שימוש, זאת בניגוד למסחריות במשקל נמוך יותר.
המשטרה מתנגדת
בחודשים האחרונים ערך ראש תחום תקינה במשרד התחבורה, המהנדס ג'מיל אבו־חלא, בדיקה לתקנה 364ה שמגבילה מאז 2016 את מהירותן של משאיות ל־85 קמ"ש ואת זו של אוטובוסים ל־100 קמ"ש. יבואני המסחריות האמריקאיות התנגדו להרחבת התקנה, בטענה שהתקינה האמריקאית מחייבת הגבלת מהירות רק ממשקל 7 טונות, ולכן היצרנים אינם מציעים אותה כאופציה. יבואני המסחריות מאירופה העלו חשש שאם יוגבלו רק רכבים בתקינה אירופית, הדבר יעניק יתרון מסחרי לאמריקאיות.
התנגדות מפתיעה נשמעה מנציג המשטרה, לקוחה גדולה של טנדרים אמריקאיים במשקל של מעל 3.5 טונות: "יש מקום לחשוב על אילו כלי רכב יש להחיל את המגבלה. איני בטוח שיש להחיל אותה מ־3.5 טון ומעלה, אלא על כלים במשקל גבוה יותר - למשל מ־6.5 טון".
בסופו של דבר קבע אבו־חלא כי הדרישה להגבלת המהירות תהווה חסם ליבוא מסחריות בתקינה אמריקאית, ואם הן יוחרגו מההגבלה "הנ"ל תהווה יתרון ועידוד רכש רכב אמריקאי על אירופי". לפיכך המליץ להגביל את מהירות המכוניות המסחריות רק מ־7.5 טון ומעלה (ל־100 קמ"ש למיניבוסים ול־90 קמ"ש לגרסאות המטען).
דובר משרד התחבורה בחר להתכחש למסמך: "אין החלטה החלטה שלא לחייב כלי רכב מסחריים במשקל עד 7.5 טון במגביל מהירות. הנושא נמצא בהליכי בדיקה ובחינה וקבלת התייחסויות מהנוגעים בדבר".