העובדים נגד העובדים: ההסתדרות מנסה להוריד מהפסים את ועד הרכבת
בצעד חסר תקדים הורה היו"ר החדש של ההסתדרות על הקמת ועדת בדיקה לבחינת ההשבתה הפתאומית של הרכבת ביום שישי. יו"ר ועד הרכבת: אין לנו קשר לשיבושים, ההנהלה מנהלת נגדי מסע הכפשה
השבתת הרכבות בכל הארץ בבוקר יום שישי תפסה את ההסתדרות הכללית בהפתעה. בעקבותיה, בצעד חסר תקדים, החליט יו”ר ההסתדרות הנכנס ארנון בר דוד להקים ועדת בדיקה לאירועים.
על פי רוב ההסתדרות נצמדת לוועדי העובדים בחברות הממשלתיות ומעניקה להם תמיכה. אולם בר דוד חושש שהשביתה האחרונה - שגרמה לכליאה של עשרות אלפי חיילים ברציפים מבלי שתהיה להם יכולת להגיע הביתה - תגרום לממשלה לקדם את חוק “בוררות חובה”. מטרת החוק למנוע שביתה בחברות ממשלתיות שמעניקות שירותים חיוניים - רכבת, נמלי הים, רשות שדות התעופה חברת החשמל. זאת, על ידי בוררות חובה של גורם אובייקטיבי שיקבע האם השביתה המיועדת מידתית.
בנוסף לרעיון של בוררות חובה, הזכירו ברכבת כי במשרד האוצר דנו בעבר באפשרות של סגירת חברת רכבת ישראל ופתיחתה מחדש כדי להפסיק את השיבושים המתמשכים. מדובר בצעד קיצוני שיעלה למדינה מיליארדי שקלים, יקח זמן רב, ורק זהות שרי הממשלה החדשה תקבע אם יש לרפורמה הזו תוחלת ריאלית.
אצבע קלה על ההדק
עבור יו”ר ההסתדרות הנכנס ארנון בר דוד האפשרות להתחיל את הקדנציה עם חוק בוררות חובה זו הבשורה הגרועה ביותר שהוא יכול היה לצפות לה. אישור החוק, שכבר קודם בממשלה הקודמת כרעיון שיש ליישמו, הוא נשק יום הדין כנגד העבודה המאורגנת, מהלך שיחייב את בר דוד לנקוט בצעדים קשים כדי להלחם בו. זאת כאשר רוב הציבור עדיין לא מכיר אותו בכלל, לא אישית ולא כיו”ר ארגון העובדים הכי גדול בישראל.
כזכור, בשעות הבוקר של יום שישי הודיעה הנהלת הרכבת כי בשל חסרונם של מספר עובדים היא מקפיאה את תנועת הרכבות הארצית. בשלב זה לא ברור אם למישהו ברכבת ישראל - ארגון שחסר מנכ”ל מכהן - היתה אצבע קלה על ההדק, או שההוראה הגיעה מכיוון משרד התחבורה. גורמים ברכבת מעידים שהמשרד היה בסוד ההחלטה.
לפיכך, בשישי האחרון הורה בר דוד על “הקמת ועדת בדיקה מיוחדת שתבחן ותבדוק את האירועים שהתרחשו בחברת רכבת ישראל”. מי שאמור לעמוד בראש הוועדה הוא יו”ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי. הפעם, כך נראה, יו”ר ההסתדרות הנכנס נוקט צעד חריג שיכול להגמר או במסמוס אירועי הרכבת תוך הענקת גיבוי ליו”ר ועד העובדים גילה אדרעי, או חזרה להדחות נקודתיות בוועד הרכבת - כפי שנעשה בעבר - רק כדי להציל את ההסתדרות.
אדרעי הגיבה מיידית להודעת בר דוד. בצעד חריג מבחינתה היא הזדרזה לשגר מכתב בהול לשר התחבורה היוצא ישראל כץ, בו היא מכנה את האירועים כ"מסע הכפשה שקרי וכוזב שהפיצה הנהלת הרכבת כנגד נציגות העובדים וכנגדי באופן אישי". אדרעי הדגישה שהוועד לא הורה לאיש מהפקדים או מנהלי המשמרת הבוקר לא להתייצב לעבודה או לשבשה בכל דרך, מה שמוביל למסקנה שהרכבת לא יודעת להתמודד עם חסרונם של כמה עובדים. אדרעי נקטה צעד נוסף וחריג - צילום ופרסום סרטון וידאו שמנסה להציג את נקודת מבטה.
בסביבת ההסתדרות לא הגיבו לפרסומי אדרעי ואמרו שאם יתברר שטענות עובדי הרכבת מוצדקות - ואכן ניכרת פגיעה קשה בתנאי העבודה שלהם - אזי התמיכה בהם תימשך. מנגד, אם יתברר שלמישהו אכן היתה אצבע קלה על ההדק, ההסתדרות עלולה לנקוט צעדים קשים נגד בכירי הוועד.
כאב ראש למנכ”ל החדש
מי שניסה להעלים את חלקו במצבה של רכבת ישראל הוא שר התחבורה היוצא ישראל כץ. במהלך סוף השבוע התראיין כץ בכלי התקשורת וניסה להסביר מדוע מצב הרכבת גרוע, תוך הפגנת זיכרון סלקטיבי בחלקו של משרד התחבורה באי־רכישת קרונות, בפספוס העלייה השנתית בכמות הנסיעות (12% לשנה) שלא זכה למענה, או את הפתיחה הכושלת של קו ירושלים - שעד היום, חצי שנה אחרי שהחלו בו הנסיעות, עדיין נרשמות תקלות תפעוליות.
מי שיצטרך להתמודד עם התסבוכת הזו ולנסות לתקן אותה הוא המנכ”ל המיועד של הרכבת מיכה מייקסנר, אשר נבחר בשבוע שעבר על ידי ועדת האיתור בראשות יו”ר הדירקטוריון דן הראל, שבעצמו אמור לעזוב את הרכבת בתוך שנה. מייקסנר אמנם יחכה טכנית לאישור הוועדה למינויים בכירים ברשות החברות כמו גם לחתימת שרי האוצר והתחבורה החדשים שייכנסו לתפקידם בעוד כחודש או חודשיים, אבל כבר היום ברור שכאב הראש הקרוי ועד עובדי רכבת ישראל הוא אחד הנושאים הבוערים שהוא יצטרך לטפל בהם.
למייקסנר יש ניסיון בענף התחבורה ובתפקידו כמנכ”ל חברת קווים לאורך 12 שנה, אך ברזומה שלו אין ניסיון עשיר בהתמודדות עם ועד עובדים מיליטנטי. המצב הזה ייפתר אם בר דוד יחליט לנקוט ביד קשה כנגד אדרעי, זאת שש שנים אחרי שהודחה מתפקידה על ידי יו”ר ההסתדרות היוצא אבי ניסנקורן.