בעקבות השבתת הרכבת: ההסתדרות מקימה ועדת בדיקה פנימית
ההסתדרות הודיעה על הקמת ועדת בדיקה מיוחדת שתבחן את האירועים שהביאו הבוקר להשבתת תנועת הרכבות בכל הארץ; אם יתברר שהאצבע של העובדים "קלה על ההדק" - הארגון עשוי לנקוט צעדים קשים נגד בכירי הוועד; אדרעי: "הנהלת הרכבת יצאה למסע הכפשה שקרי וכוזב נגד העובדים"
האם השבתת הרכבות בכל הארץ הבוקר היתה הקש ששבר את גב ההסתדרות? בהודעה חריגה שפרסם לפני שעה קלה הארגון נמסר כי "יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, הורה על הקמת ועדת בדיקה מיוחדת שתבחן ותבדוק את האירועים שהתרחשו הבוקר בחברת רכבת ישראל".
מי שאמור לעמוד בראש הוועדה הוא יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי.
אנשי כוחות הביטחון, חיילים ולקוחות- שניה לפני שבת יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה אדרעי רוצה לומר לכם משהו pic.twitter.com/eG6SoNjtFN
— Lior Gutman (@GutmanLior) 12 באפריל 2019
על פי רוב, ההסתדרות נצמדת לוועדי העובדים השונים בחברות הממשלתיות השונות, ומעניקה להם תמיכה עם הסתייגות שלעתים הן בלתי נמנעת. הפעם, כך נראה, יו"ר ההסתדרות הנכנס נוקט צעד חריג.
בסביבת הארגון טוענים כי אם יתברר שטענות עובדי הרכבת מוצדקות - כלומר אכן ניכרת פגיעה קשה בתנאי העבודה שלהם - אזי התמיכה תימשך וללא סייג. מנגד, אם יתברר שמישהו גידל "אצבע קלה על ההדק", ההסתדרות עלולה לנקוט צעדים קשים נגד בכירי הוועד.
עבור בר דוד, המהלך משרת כמה מטרות - ובראשן הרגעת השטח, כמו גם סימון לשרי התחבורה והאוצר הנכנסים שיש כתובת חדשה בנושא יחסי העבודה ברכבת. מטרה נוספת היא יצירת יחסי עבודה תקינים עם מנכ"ל הרכבת הנכנס מיכה מייקסנר, שאמור להיכנס רשמית לתפקידו בעוד כחודש וחצי ולאחר קבלת אישור משרי התחבורה והאוצר החדשים.
הבוקר הושבתה תנועת הרכבת לאחר שהנהלת החברה טענה שחלק מהעובדים שוב חלו במחלה מסתורית. בהסתדרות נזעקו לתן את המצב, ולא בפעם הראשונה: במרץ האחרון קרא בר דוד לפגישת חירום ברכבת לאחר שבכירי הוועד במחוז דרום השביתו את תנועת הנוסעים הארצית לחמש דקות, וזאת מבלי לתאם עם אף אחד את המהלך.
עוד באותו ערב הוזעקו ראשי הוועד לבניין ההסתדרות עם אולטימטום שהונח על השולחן לפיו על השביתות להיפסק לאלתר, או שמישהו בראשי הוועד יאלץ לפנות את מקומו. הפעם, כך נראה, בר דוד מבהיר לעובדים שפגיעה בלקוחות, בוודאי ביום שישי בו אלפי חיילים מנסים לצאת מהבסיסים לחופשת שבת, היא בלתי מידתית.
אדרעי- ההנהלה השביתה את הרכבת כי היא לא יודעת לנהל
מספר שעות לאחר ההכרזה של יו"ר ההסתדרות הנכנס ארנון בר חיים על הקמת ועדת בדיה לאירועי השבתת הרכבת, מזדרזת יו"ר הוועד גילה אדרעי לשגר מכתב בהול לשר התחבורה ישראל כץ שם היא מכנה את האירועים כ"מסע הכפשה שקרי וכוזב שהפיצה הנהלת הרכבת כנגד נציגות העובדים וכנגדי באופן אישי".
אדרעי כותבת לכץ שהוועד לא הורה לאיש מהפקדים או מנהלי המשמרת הבוקר לא להתייצב לעבודה או לשבשה בכל דרך. לדבריה, "אין ולא היתה הוראה כזו ואת זה אתם יודעים היטב. מיד כששמעתי, הבוקר, על העובדים החולים וראיתי את הפרסום השקרי שהנהלת הרכבת נחפזה להוציא בכוונה לפגוע בעובדים ולפגוע בוועד ולא משום כוונה לפתור או למצוא עובדים במקום החולים, פניתי ליו"ר סקטור התנועה בוועד שנסע בעצמו להעיר עובדים שיתייצבו לעבודה במקום אלה שחלו. הוועד, בראשותי ויו"ר סקטור התנועה בוועד בתוך עשרים דקות גייס שני עובדים במקום החולים. ברור שלא נדרש להחליט על עצירת הרכבות או רכבת אחת. ברור שהנהלת הרכבת לא עשתה דבר כדי לפתור את הבעיה שהיא שני עובדים חולים ואפילו לא פנתה בנושא אלי או למישהו מהוועד כדי לברר מה קורה או לבקש סיוע".
לתפיסתה, מה שקרה הבוקר "מלמד אחת משתי מסקנות - או שהנהלת הרכבת מבזבזת כספי ציבור ומתעסקת רק עם פייק ניוז ועם יצירת משברי סרק רק כדי להשניא את העובדים שלה על הציבור ולפגוע בשמם הטוב או שהנהלת הרכבת לא יודעת לנהל את העובדים. שתי המסקנות חמורות. אני מבקשת להסיר ומיד את ההודעות השקריות ולפרסם הבהרה שההנהלה היא זו שהחליטה לעצור את הרכבות בגלל חוסר יכולת למצוא פתרון לזה שמתוך אלפי עובדי רכבת, שניים חלו במקביל".